اقتصادی

صدف سبز تویسرکان

صدف سبز تویسرکان

طیبه سوری_همدان آنلاین

شهرستان تویسركان با برخورداری از بیش از پنج هزار و 500 هكتار باغ گردو و تولید این محصول استراتژیك با مرغوبیتی در مقیاس جهانی، پایتخت گردوی ایران نام گرفته است و کشاورزان این دیار بادستان پینه بسته خود صدفی سبز بانگینی سفید را از دل زمین پرورش می‌دهند که به آن گردوی تویسرکان می‌گویند.


?گردو میوه ای گرد، با دو پوسته، یکی نرم و سبزرنگ که به تدریج خشک می‌شود و از بین می‌رود و دیگری سخت و چوبی است ومغز آن خوراکی است و روغن فراوان دارد.
گردو، میوه مغزدار باارزشی است که انواع مختلفی دارد و دارای چوب باارزش،جوانه های گردو به ۷۰۰-۱۵۰۰ ساعت سرمای زیر ۷ درجه نیاز دارد،دمای تا ۱۱- درجه را تحمل می کند.


?ارزش غذایی گردوی تویسرکان
مصرف ۴ عدد گردو در روز موجب افزایش اسید چرب ضروری امگا۳ می گردد، همچنین مغز گردودارای پروتئین، قند، آب و ویتامین، املاح معدنی و فسفر می باشد مقدار فسفر موجود درگردو با ماهی و برنج وحتی تخم مرغ برابری می كند.


? فصل برداشت گردو معمولا” اواخر شهریور و مهر ماه است وبا گذر ازکنارباغات تویسرکان صدای تق تق نیزه ها(منظور چوبی که باآن گردو از درخت می‌ریزند) گردو وبوی آتش وآبگوشت نهار فضا راپر کرده است ودردل کشاورز غوغای است وهزاران سوال درذهن که آیا ومحصولش بفروش می‌رسد، قیمتش چقدرمیشود، آیاکفاف هزینه زمستان خانواده اش را می‌دهد وهزار سوال دیگر وبااین حال که دارد فکرمیکند رهگذری ازکنار باغ ردمیشود صدای کشاورز بلندمیشود که بفرمایید گردو.


?فرماندار تویسرکان گفت، :26 تا 29 شهریورماه امسال تویسرکان میزبان دهمین همایش ملی گردو صنایع مبل و منبت و فرش دستباف در بلوار حبقوق النبی است.

سیدرسول حسینی افزود: ایجاد یک پژوهشکده علمی و تحقیقاتی می‌تواند از اثرگذاری بالا و قابل توجهی در افزایش سطح کمی و کیفی تولیدات بخش گردو در تویسرکان برخوردار باشد.

حسینی بیان کرد: حضور کارشناسان و متخصصان باغداری کشور ترکیه به عنوان بخشی از میهمانان خارجی دهمین همایش ملی گردوی تویسرکان است و همچنین مدیریت دانشگاه علمی و کاربردی نیز برای همکاری علمی با پژوهشکده گردوی تویسرکان اعلام آمادگی کرده است.

?مدیرجهاد کشاورزی تویسرکان درادامه افزود:همایش ملی گردو از نمایشگاه جنبی در 60 غرفه متنوع برخوردار است که آماده استقبال از عموم مردم، گردشگران و علاقمندان است همچنین غرفه های نمایشگاه جنبی این همایش ملی شامل سوغات تویسرکان مانند گردو، سیر، سماق، شیرینی های محلی، دستگاه های گردو پوست کن و صنایع بسته بندی محصولات کشاورزی است.


مسعوداکبری از فعالیت غرفه های علمی و آموزشی سرشاخه کاری، پیوند زنی و زنجیره تولید نهال گواهی شده گردو در این نمایشگاه خبر داد و گفت :صلاح الدین ایلماز” از متخصصان بین المللی حوزه باغداری گردو به همراه شهردار و رئیس اداره کشاورزی این شهر از کشور ترکیه که با قبلاً با تویسرکان تفاهمنامه خواهر خواندگی امضا کرده اند، از مهمترین میهمانان خارجی همایش ملی گردوی تویسرکان به شمار می روند.


وی درپایان گفت : برگزاری کلاس های آموزشی سرشاخه کاری و پیوند زنی توسط “صلاح الدین ایلماز” برای باغداران و باغبانان گردو و برگزاری نشست خبری و مطبوعاتی از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده برای همایش ملی گردو، مبل و منبت و فرش دست باف تویسرکان است.


???باحضور واستقبال پرشور دراین نمایشگاه بوسه میزنیم بردستان پینه بسته گردو کاران تویسرکان که الحق جای سپاس دارند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن