اجتماعی

ناس، مخدری که جرم نیست!

ناس، مخدری که جرم نیست!

بدون شک با گذشت زمان مواد مخدر سنتی در بین مصرف کنندگان مواد مخدر جای خود را به مواد روانگران صنعتی با آثار و آسیب‌های صدها برابر بیشتر از خود داده است.
در چندسال گذشته پای گیاهان روانگردان مخدر با آسیب‌هایی مخرب تر از مواد صنعتی در بین آشپزخانه‌های پولسازی قاچاقچیان موادمخدر و مصرف کنندگانی که عمدتا جوانان هستند به میان آمده است.
تاکنون ۱۵۰ نوع گیاه با خاصیت توهم‌زایی و اعتیادآور در طبیعت شناسایی شده‌اند که تنها مقدار بسیار ناچیزی از آن‌ها جرم انگاری و آسیب‌های آن معرفی شده است.
( گُل ) ازجمله گیاهان مخدر و بسیار مخربی است که چندسالی از ورود آن در بین مخدرها می‌گذرد و متاسفانه طرفداران بسیار زیادی در قشر نوجوانان و جوانان دارد؛ اما به دلیل جرم انگاری شدن خرید‌، فروش و حمل این گیاه مخدر عرضه آن در جامعه کمی قابل کنترل شده است.
در این بین، برخی از گیاهان مخدر با خاصیت توهم‌زایی و اعتیاد آوری بدون جرم انگاری شدن و قانونی بودن خرید و فروششان، فرصت مغتنمی را برای سودجویان موادمخدر فراهم کرده اند تا ترکیبات جدید و خطرناکی را به این گیاهان اضافه و وارد بطن جامعه کنند.
گیاه اعتیاد اور ناس یا نسوار، نمونه ای از صدها گیاهان توهم‌زا و اعتیاد اور طبیعی است که به صورت خودرو رشد و با کمی ترکیبات خاصیتی مشابه مخدر نام آشنای گُل را پیدا می‌کند اما متاسفانه هنوز به عنوان یک مخدر شناخته نشده و خدید و فروش آن بلامانع است.
ناس سبز رنگ است و طعم و بوی تندی دارد؛ استفاده از ناس را نسوار انداختن یا ناس انداختن نیز می‌گویند و مصرف‌کننده ناس را ناسی می‌نامند.

ناس هنوز در همدان کشف نشده است

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان در رابطه با ماهیت و چگونگی تولید گیاه اعتیاد آور ناس، گفت: این ماده از برگ‌های درخت بتن گرفته شده و سپس کوبیده و با ماده مخدر تریاک ترکیب شده و به شکل پودری سبز رنگ همراه با بو و طعمی تند به نام ( ناس ) تهییه می‌شود.

سرهنگ هادی قزوینه در گفت و گو با همدان آنلاین توهم‌زایی، اعتیاد، کم خوابی، اختلال روانی و کم اشتهایی را ازجمله عوارض مصرف گیاه اعتیاد آور (ناس) دانست و مطرح کرد.: این گیاه اعتیاد آور، به ۲ شیوه مکیدن و جویدن قابل مصرف بوده و عوارض خاص خود را بر سلامتی مصرف کننده قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه این گیاه اعتیادآور هنوز به عنوان یک مخدر ثبت نشده است، تصریح کرد: خرید و فروش این گیاه اعتیاد آور در کشور جرم نبوده و به راحتی قابل دسترس است؛ درصورت ثبت این گیاه اعتیادآور در لیست مواد مخدر از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، خرید و فروش این گیاه همانند سایر مواد مخدر جرم انگاری خواهد شد.

قزوینه با تأکید بر عدم مشاهده و یا کشف گیاه اعتیاد آور ناس در استان همدان، اظهار کرد: براساس موقعیت جغرافیایی درخت بتن، این گیاه مخدر بیشتر در استان‌های مرزی با کشورهای همسایه افغانستان و پاکستان رواج و طرفدار دارد.

(ناس) فرصتی مغتنم برای سودجویان

یک کارشناس پیشگیری از اعتیاد نیز سرگیجه، سردرد، عدم تعادل در حرکت، حرکات غیرطبیعی چشم‌ها، افزایش فشار خون و ضربان قلب و ایجاد مشکل در خواب را از جمله عوارض کوتاه مدت گیاه اعتیاد آور (ناس) دانست و بیان کرد: سرطان لثه، حنجره و روده بزرگ، نارسایی کلیه و بیماری های مربوط به دهان و دندان از جمله عوارض بلند مدت (ناس) هستند.

مهدی سعیدی شکیب از شیوع گیاه اعتیاد آور ناس در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان دانست و مطرح کرد: این گیاه مخدر برلی نخستین بار توسط مهاجران افغانستانی، هندی و پاکستانی به ایران وارد شده و در برخی از استان‌های کشور رواج پیدا کرده است.

وی با اشاره به خرید و فروش بسیار آسان این گیاه اعتیاد آور در کشور و به ویژه استان‌های مرزی، تصریح کرد: دسترسی این گیاه مخدر در استان کرمان بسیار راحت تر از سایر استان‌های کشور است؛ این شرایط به شکلی است که بسیاری از دست فروشان این استان به راحتی و به دور از نگرانی اقدام به فروش و توزیع این گیاه اعتیاد آور می‌کنند.

این کارشناس پیشگیری از اعتیاد تسهیل در دست‌یابی به این گیاه اعتیادآور را فرصتی مغتنم برای سودجویان و قاچاقپیان موادمخدر دانست و گفت: افراد سودجو به راحتی و به دلیل جرم نبودن خرید و فروش (ناس) اقدام به ترکیب سایر مواد مخدر صنعتی به این گیاه اعتیاداور می‌کنند که همین امر باعث افزایش خطر مصرف و بروز آسیب‌های بیشتر در مصرف کننده می‌شود.

سعیدی شکیب با اشاره به ویژگی وابستگی شدید روحی و روانی این گیاه اعتیاد آور، عنوان کرد: خوشبختانه (ناس) در بین جوانان طرفدار کمی دارد اما باید از اکنون برای فراگیر شدن این گیاه اعتیاد آور و بروز آسیب‌‌های ناشی از آن در جامعه جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: درحال حاصر مواد مخدر تریاک، گل و شیشه در همدان طرفدار دارد.

نمایش بیشتر

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن