دسته‌بندی نشده
موضوعات داغ

تزریقات، عامل اصلی انتقال ایدز در استان

تزریقات،عامل اصلی انتقال ایدز در استان همدان

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا استان همدان تزریقات را مهم‌ترین عامل شیوع ایدز در استان دانست.

سید جلال بطحایی در گفت‌وگو با همدان‌آنلاین با بیان اینکه در استان همدان تاکنون مهم ترین راه انتقال ایدز از طریق تزریقات بوده است، بیان کرد: درسال‌های اخیر این روند کمی تغییر کرده و بحث روابط جنسی نیز در کنار تزریق سهیم بوده است؛ این درحالیست که می‌توان گفت در سال گذشته، ویروس ۴۱HIV درصد به وسیله تزریق و ۳۹ درصد به واسطه رابطه جنسی در استان منتقل می‌شود.

وی بابیان اینکه شناسایی افراد مبتلا به ویروس HIV در استان، همانند شاخص کشوری است، گفت: در ۶ ماهه نخست سال‌جاری ۴۵ درصد موارد شناسایی و اقدامات لازم انجام داده شد؛ ازاین رو نمی‌توان در رابطه روند افزایشی و یا کاهشی این ویروس دربین هم‌استانی‌ها قضاوت کرد.

بطحایی با اشاره به تحریم‌های دارویی موجود در کشور، مطرح کرد: خوشبختانه تمامی داروی مورد نیاز بیماران تأمین شده و هیچ گونه کمبود و یا مشکلی در این رابطه برای بیماران وجود ندارد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان اینکه خوشبختانه مراکز درمانی افراد مبتلا به ایدز در سراسر استان وجود داشته و درحال فعالیت هستند، افزود: افرادی که نیازمند کمک و درمان هستند می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی و پایگاه‌های مشاوره در شهرستان‌ها و یا مرکز مشاوره رفتاری واقع در ملایر و همدان مراجعه کنند.

وی با تاکید براینکه تمامی امکانات درمانی و پیشگیری لازم برای مبتلایان به ایدز در استان فراهم است، عنوان کرد: یکی از مهم ترین مسائل مراقبتی از این افراد، پیشگیری و جلوگیری از انتقال ویروس HIV از مادران باردار به جنین‌های خود است؛ خوشبختانه امکانات جلوگیری از این ویروس به نوزادان تازه متولد شده در استان وجود داشته و با مراجعه مادران باردار مبتلا به مراکز درمانی از انتقال آن به جنین جلوگیری می‌شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا ادامه داد: ماداران باردار می‌توانند داوطلبانه آزمایشات لازم را انجام داده و درصورت مثبت بودن آزمایش، تحت مراقبت‌های لازم قرار می‌گیرند؛ درحال حاضر این امکان در استان وجود داشته و در سال گذشته تعدادی از مادران باردار در استان از این طریق تحت مراقبت قرار گرفته اند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن