دسته‌بندی نشده

وجود ۹۵ سالمند بی هویت در همدان

معاون توانبخشی بهزیستی استان همدان از وجود ۹۵ بی‌سرپرست و مجهول‌الهویه خبرداد.

وجود ۹۵ سالمند بی هویت در همدان

فریدالدین حجت‌الاسلامی در گفت‌وگو با #همدان‌آنلاین با اشاره به وجود ۱۸۴ هزار سالمند در استان، بیان کرد: استان همدان با فراتر رفتن از میانگین کشوری در وجود سالمندان توانسته رتبه چهارم را در کشور بدست آورد؛ خوشبختانه ۸۴ درصد سالمندان در استان مستقل بوده و تنها ۵ درصد آنان زمین گیر هستند.

وی با بیان اینکه امید به زندگی در خانم‌ها به سن۷۶ سال و در آقایان به سن ۷۲ سال افزایش یافته است، گفت: باتوجه به کاهش شدید نرخ تولد از دهه ۶۰، پیش‌بینی می‌شود تا ۳۰ سال آینده از هر ۵ ایرانی ۱ نفر آن‌ها سالمند خواهند بود.

حجت‌الاسلامی تغذیه سالم‌، حمایت‌های عاطفی و برنامه ریزی اقتصادی را ازجمله زیرساخت‌های لازم برای جلوگیری از وجود سالمندان ازکار افتاده دانست و مطرح کرد: عدم برنامه ریزی در ایجاد زیرساخت برای وجود سالمندانی شاد و سلامت، خطرآفرین است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان همدان در رابطه با رهاسازی سالمندان نیز، تصریح کرد: خوشبختانه درایران به‌دلیل وجود آموزه‌های دینی، تعداد رها کردن سالمندان در استان بسیار پایین است؛ از این رو به احتمال زیاد تعداد زیادی از ۹۵ مجهول‌الهویه سالمند متعلق به استان‌های دیگر باشد.

وی با بیان اینکه تنها ۷۰ درصد از ظرفیت مراکز شبانه روزی نگهداری از سالمندان پر است، عنوان کرد: سیاست کلی سازمان بهزیستی، افتتاح و گسترش فعالیت مراکز روزانه و یا خدمات مراقبتی در منزل از سالمندان بوده تا خانواده‌های آنان زین پس به سمت مراکز شبانه‌روزی مراجعه نکنند.

حجت‌الاسلامی ارائه خدمت در منزل و طرح‌‌های توانمندسازی سالمندان در مراکز روزانه را ازجمله اقدامات جدید سازمان بهزیستی دانست و اظهار کرد: تمامی تلاش کارکنان بهزیستی، حفظ سالمندان در جامعه و خانواده و جلوگیری از آلزایمر و عوارض سنگین روحی و اقتصاری افراد در دوران کهولت سن است.

وی با اشاره به تحریم‌های سنگین دارویی و عدم تعدیل لوازم بهداشتی متناسب با قیمت ارز، افزود: تهیه دارو و لوازم بهداشتی به سختی صورت می‌گیرد اما امید است با تولیدات داخلی و مدیریت مناسب در اینده‌ای نه چندان دور این مشکلات نیز حل شود؛ یکی از مشکلات موجود در کشور، عدم تع یل اقلام موردنیاز متناسب با قیمت ارز است که کنترلی در این بحث صورت نمی‌گیرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن