اجتماعی

غربالگری مثبت ۲۶۲ نفر در حوزه همسرآزاری

مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه ابن‌سینای همدان از ثبت ۲۶۲ غربالگری مثبت در حوزه همسرآزاری خبرداد.

حمیدرنجبران در گفت‌وگو با همدان‌آنلاین، با اشاره به فعال بودن برنامه پیشگیری از خشونت خانگی، بیان کرد: از ابعاد این برنامه مداخله در خشونت‌های خانگی ازجمله کودک و همسرآزاری است؛ باتوسعه این برنامه به کل مراکز مشاوره‌ای و حضور کارشناسان مجرب غربالگری در حیطه های اختلالات روانی، سلامت اجتماعی و اعتیاد به شکل کامل‌تر صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برنامه پیشگیری از خشونت خانگی به دو شیوه خودمعرفی و یا تشخیص ازسوی کارشناسان هنگام غربالگری انجام میگیرد، گفت: کارشناسان سلامت روان، باتوجه به ابعاد، شدت و نوع مشکل افراد، ابعاد مشکل شناخته شده و در طی یک برنامه چهارجلسه ای شامل ارتباط گیری، مشاوره و مداخله مختصر، آموزشهای لازم به فرد آسیب دیده و یا خانواده او ارائه می گردد و در صورت نیاز به خدمات تخصصی یا حمایتی اقدام لازم انجام میگیرد.

رنجبران با تأکیدبراینکه این که در این برنامه ما در مراکز بهداشتی و درمانی و بهره مندی از خدمات تخصصی سلامت روان منتظر حضور مردم برای بیان هستیم، عنوان داشت: علاوه بر برنامه پیشگیری از خشونت خانگی، کارگاه‌های آموزشی مهارتهای فرزند پروری و مهارتهای زندگی در مراکز خدمات جامع سلامت بصورت هفتگی برگزار می گردد.

مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه ابن‌سینای همدان با اشاره به اینکه عمده افراد مراجعه کننده به دلیل تفکرات سنتی و فرهنگ غلط خانوادگی از مداخله کامل و اثربخش کارشناسان این برنامه خودداری می‌کنند، عنوان کرد: متاسفانه آمار غربالگری مثبت و نتیجه بخش نسبت به تعداد مراجعین در روزهای نخستین غربالگری بسیار پایین است.

رنجبران از غربالگری ۵۹ هزار و ۱۷۷ نفر از عموم مردم در برنامه خشونت خانگی در مدت زمان ۶ ماه نخست سال‌جاری خبرداد و افزود: از این تعداد ۲۶۲ نفر به عنوان افراد آسیب دیده و تحت خشونت شناسایی شده اند که اقدامات لازم و مشاوره های مرتبط به آنها ارائه شده است.

وی همچنین با بیان اینکه ۵۷ هزار و ۸۸۴ نیز در موضوع کودک آزاری مورد بررسی قرار گرفته اند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه از این تعداد تنها ۲۰ مورد تایید شده است که این افراد و خانواده آنها نیز خدمات کارشناسان سلامت روان قرار گرفته اند .

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن