فرهنگ و هنر

ساختمان های همدان مقاوم‌اند


رئیس سازمان نظام مهندسی استان همدان، ساختمان هایی که تحت نظارت این سازمان ساخته می‌شوند را مقاوم نسبت به هرگونه اتفاقی عنوان کرد.
سعید یزدانی در گفتگو با پایگاه خبری همدان آنلاین، بیان کرد: تمام کارهای اجرایی ما طبق آخرین و به روز ترین آیین نامه های کشور است که از پایداری مطلوبی برخوردار هستند.
وی با بیان اینکه برای مقاوم سازی ساختمان از آیین نامه ۲۸۰۰ استفاده می‌کنیم، اظهار کرد: برای فرآیند ساختمان سازی، سازنده باید برای صدور پروانه ساخت به شهرداری مراجعه کرده، شهرداری نیز برای تأیید صلاحیت مهندس به ما رجوع می‌کند.
وی با ذکر اینکه، هر پروژه طبق آیین نامه‌ها طراحی و مهندسین مورد تأیید ما بر اجرای آن نظارت می‌کنند، ادامه داد: آیین نامه های اجرایی در کشور، با نمونه های جهانی آن اندکی تفا‌وت دارد اما در رده‌ی بالایی در این خصوص قرار داریم.
وی در خصوص عمده وظایف این سازمان، توضیح داد: ما بر ساخت و اجرا نظارت کامل داریم و بازرسین سازمان تمام موارد ضروری را چک و بررسی می‌کنند.
وی در اشاره به بحث نقشه های ساختمانی اطمینان خاطر داد: سازمان کنترل نقشه، تمام نقشه‌ها را چک کرده و درصورت بروز خطا اخطار خواهند داد.
یزدانی با بیان اینکه، به جرأت می‌توان گفت کار های ما از پایداری خوبی برخوردار است، پیشنهاد داد: تمام پروژه‌ها احتیاج به مجری ذی صلاح داشته تا کارهای اجرایی را نظارت کند.
وی در خصوص رابطه مهندس ناظر و مالک، اظهار کرد: رابطه مالی مهندس ناظر و مالک یا سازنده باید به طور کامل قطع شود زیرا مهندس ناظر نماینده مالک آتی آن بنا است و باید حامی منافع وی باشد.
وی با تأکید بر اینکه، مهندس ناظر، باید نظارت کامل داشته باشد، بیان کرد: سازنده نباید مهندس ناظر را انتخاب کند، این کار به عهده‌ی سازمان نظام مهندسی است.
وی در اشاره به طرح ملی مسکن، توضیح داد: این طرح توسط، ستاد اجرایی امام خمینی (ره) اجرا خواهد شد و طی جلساتی که برگزار شد، تمایل خود را برای همکاری اعلام کردیم.
وی اضافه کرد: ستاد اجرایی امام خمینی (ره) خواستار تسهیلات خاصی مانند، تخفیف از مهندسان و تسریع انجام کارها است.
وی در خصوص بافت های قدیمی تصریح کرد: بافت قدیمی و ناکار آمد چه در مراکز و حاشیه شهر، علاوه بر ناپایداری مشکل نفوذ ناپذیری دارند به گونه‌ای که اگر زلزله‌ای رخ دهد هیچ دسترسی نخواهیم داشت.
یزدانی با ذکر اینکه برای ترمیم بافت قدیمی باید به طرح‌ها مردم نهاد و کیفیت محور باشد، عنوان کرد: مردم این مناطق بایداز لحاظ اجتماعی و اقتصادی تقویت شوند و کیفیت محیط را بالا برد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن