اجتماعی

حرف زدن را یاد بدهید

یکی از روانشناسان حوزه کودک همدان، گفت‌وگو و بیان نیاز را از ارکان تأیید شده در این علم اعلام کرد.


فیروزه شاه‌طاهری در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان آنلاین، بیان کرد: کودکان در هر سنی زبان گفتگو دارند که والدین باید آن را بلد باشند.
وی با بیان اینکه، کودکان زیر ۲ سال دارای زبان بدن هستند، توضیح داد: کودکان از ۵ سالگی زبان گفتگو دارند که باید در هر سنی، در سطح لازم با آنان گفتگو کرده و نیازهایشان را پاسخگو بود.


وی با ذکر اینکه، گفتگو با کودک باید در سطح درک وی باشد و از سخنرانی و نصیحت پرهیز کرد، ادامه داد: کودکان بالای ۷ سال دارای استقلال بوده و والد را به گفتگو دعوت می‌کنند.


این روانشناس با بیان اینکه کودکان در این بازه زمانی والدین را وادار به گفتگو می‌کنند، گفت: ۷ سالگی زمان نمود زبان گفتگو در کودکان است که باید به آن بسیار توجه نمود.


وی در اشاره به نوجوان، اظهار کرد: در بازه نوجوانی، والدین تنها شنونده هستند و فرزند به دلیل احساس استقلال، صحبت کرده و مطالبه‌گر است.


وی افزود: در دوره نوجوانی، آنان بیشتر نظر داده و تمایل به مطرح کردن و نمایان کردن خود و توانایی‌هایشان هستند.


وی با تأکید براینکه نیاز کودکان زیر ۷ سال را باید بدون بیان، فهمید، گفت: بزرگسال باید مستقیم و واضح نیاز و خواسته‌ی خود را مطرح کرده و آن را رفع کند.


وی اظهار کرد: بعضی افراد انتظار درک و فهمیده شدن را بدون گفتگو دارند که تنها حاصل آن رنجش و ایجاد فاصله است.


شاه‌طاهری با تأکید براینکه، کودکان از سنین پایین باید گفتگو را یاد بگیرند، گفت: والد باید با توجه به حرف‌ها و حرکات کودکان توجه خود را به آنان نشان داده و صحبت کردن را در کودکان خود نهادینه کنند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن