اجتماعی

بی‌خیالی مسئولان نفس همدانی‌ها را گرفت

چند روز گذشته آلودگی هوا مهان ناخوانده مردم همدان شده است؛ بالارفتن شاخص آلودگی و ناسالم شدن آن برای گروه‌های حساس از مواردی است که در چند روز گذشته به مراتب تکرار و باعث نگرانی مردم شده است.

جبه گیری مدیران مربوطه نسبت به آلوده بودن هوا و عدم  ارائه هشدارهای جدی در چند روزگذشته موج‌های خبری متعددی را در پی داشته است.

علت عدم تعطیلی مدارس و یا ارائه راهکار برای متوقف کردن این آلودگی از جمله موارد مهمی است که ذهن خیلی از شهروندان را به خود مشغول کرده است.

این روزها آلودگی هوا و جان مردم و به‌ویژه گروه‌های حساس همانند توپی سردرگم در بین ادارات مربوطه درحال گردش بوده و هیچ یک از مسئولان پاسخگویی مناسبی را در این رابطه به خبرنگاران ارائه نمی دهند.

دلیل آلودگی هوای همدان پدیده اینورژن و ترافیک شهری است

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان همدان تعمیم دادن میزان آلوده بودن محل فعلی ایستگاه پایش کیفیت هوا به کل شهر را نادرست دانست.

محسن جعفری نژاد بسطامی در گفت و گو با همدان‌آنلاین با بیان اینکه شهر همدان تنها یک ایستگاه پایش هوا در شلوغ ترین و پرتردد ترین نقطه شهری، میدان پروانه‌ها را دارا است، مطرح کرد:  گزاراشات این ایستگاه نمی‌تواند برایند درستی از وضعیت کلی هوای شهر همدان را بدهد؛ محیط زیست همدان هم به منظور نصب ایستگاه‌های بیشتر در نقاط مختلف شهری نیازمند مشارکت شهرداری، مدیریت بحران استانداریو سایر دستگاه‌های وابسته است که امید است مطالبه گری  اصحاب رسانه به این موضوع کمک کنند.

وی وظیفه تعطیلی مدارس، مهدکودک‌ها و سایر اماکن را به عهده آموزش و پرورش، بهزیستی و نهادهای مربوطه دانست و گفت: بر اساس دستور العمل وضعیت اضطراری آلودگی هوا، وظایف دستگاه ها در مواقع هشدار، اضطرار و بحران به تفکیک مشخص شده و محیط زیست فقط وظیفه اعلام گزاراشات را به این ادارات داشته و وظیفه تعطیلی مدارس یا هشدارهای بهداشتی و … با سایر ارگان ها است..

جعفری نژادبسطامی با اشاره به اعداد شاخص کیفیت هوا، مطرح کرد: براساس شاخص کیفیت هوا، صفر تا 100 سالم، از 100 تا 200 هشدار، از 200 تا 300 اضطرار و از 300 به بالا بحران شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه تعطیلی مدارس و سایر اماکن دیگر نیازمند تشکیل کمیته اظطراری است، تصریح کرد: درصورت اعلام شاخص 200 به بالا این جلسه تشکیل و مدیران مربوطه جهت تعطیلی و عدم حضور افراد در اماکن تحت مدیریت خود تصمیم‌گیری و رای گیری می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان اعلام کرد: شاخص هوای 24 ساعته شهر همدان منتهی به ساعت 11 چهارشنبه 6 آذر ماه، وضعیت هشدار را نشان می دهد..

وی بابیان اینکه شاخص کیفیت هوای همدان بر اساس میانگین در 24 ساعت گذشته (از ساعت 11 دیروز تا ساعت 11 امروز) با میزان 127، ناسالم برای گروه های حساس و در وضعیت هشداربوده است، خاطرنشان کرد:  علت آلودگی ذرات کوچک تر از 5/2 میکرون بوده و پدیده وارونگی دما و اینورژن، و قرار گیری ایستگاه سنجش آلودگی هوا در نقطه پر ترافیک شهر، موجب شده است غلظت اعلام شده آلودگی هوا در ساعات ابتدایی صبح افزایش یافته و به دلیل حرکت نکردن هوا، شاخص آلودگی ثابت بماند و شاخص اعلام شده در نقطه پر ترافیک شهر نمی تواند شاخص دقیقی از وضعیت هوای تمام نقاط شهر همدان باشد که به این منظور نیاز به ایستگاه های پایش بیشتری داریم.

وی ادامه داد: با گرم تر شدن و حرکت هوا، میزان آلودگی اعلام شده توسط ایستگاه سنجش که در محل میدان پروانه های همدان قرار گرفته است, کاهش می یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان اضافه کرد: شاخص 24 ساعته کیفیت هوا به صورت روزانه برای دستگاه های مرتبط از جمله سازمان مدیریت بحران و دانشگاه علوم پزشکی همدان ارسال می شود که بر اساس دستورالعمل شرایط اضطراری هوا، در خصوص مسائل گوناگون از جمله هشدارها و اقدامات لازم در کمیته مربوطه تصمیم گیری خواهد شد.

آلودگی کسی را راهی بیمارستان نکرد/ آلودگی هوا ربطی به دانشگاه علوم پزشکی ندارد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان از عدم مراجعه شهروندان به دلیل آلودگی هوا به بیمارستان خبرداد.

ابراهیم جلیلی نیز تنها وظیفه دانشگاه علوم پزشکی را رصد و ثبت مراجعه شهروندان به بیمارستان به‌دلیل آلودگی هوا دانست و افزود: این وظیفه تنها به عهده سازمان محیط زیست استان بوده و خوشبختانه  آلودگی هوا تنها برای بیمارانی که سابقه آسم را دارند مشکل ساز است بوده و باعث مراجعه آنان به مراکز درمانی شده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر آلودگی هوا روندی خطرناک نداشته و دردسرساز نشده است؛ وضعیت استان همدان نسبت به کلانشهرها بسیار خوب بوده و ختی نسبت به سال گذشته روند کمی را طی کرده است.

از روند تعطیلی مدارس اطلاع ندارم

معاون آموزش ابتدایی استان همدان از چگونگی روند تعطیل مدارس در روزهای آلوده اظهار بی اطلاعی کرد.

یاسر نانکلی نیز ضمن بی اطلاعی از روند تعطیلی مدارس ابتدایی، گفت: آموزش و پرورش براساس تحویل گزارشات از سوی اداره کل هواشناسی و سازمان محیط زیست استان اقدام به تعطیلی مدارس می‌کند. وی ادامه داد: تاکنون هیچ گزارشی در این رابطه به دست آموزش و پرورش نرسیده است.

لازم به ذکر است خبرنگار پایگاه خبری همدان‌آنلاین برای اطلاع رسانی درست تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا چندین بار با مدیرکل آموزش و پرورش و همچنین روابط عمومی این اداره کل تماس حاصل کرد که متاسفانه هیچ یک از مسئولان دلسوز در این اداره پاسخگو نبوده و اطلاعات درستی را ارئه ندادند.

گزارش از: فائزه صلواتی، خبرنگار پایگاه خبری همدان‌آنلاین

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن