اجتماعی

خودرو عامل آلودگی هوای همدان

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌ زیست استان همدان خودرو‌ها را عامل اصلی آلودگی هوای همدان دانست.

به گزارش پایگاه خبری همدان‌آنلاین، محسن جعفری‌نژاد بسطامی چهارشنبه۱۳ آذرماه در نشست خبری مدیرکل سازمان محیط‌‌ زیست استان همدان با اصحاب رسانه، با اشاره به افزایش شاخص آلودگی هوا در روزهای گذشته، مطرح کرد: علت آلودگی هوا در استان‌های مختلف متفاوت است؛ آلودگی اخیر هوای همدان به دلیل ذرات معلق کم‌تر از ۲.۵ میکرون بوده که این ذرات ناشی از فعالیت خودروها است.

وی با تاکید براینکه همدان تنها یک دستگاه سنجش کیفیت هوا در شلوغترین و پرتردد ترین نقطه شهر دارد، عنوان کرد: درتلاش هستیم تا یک دستگاه سنجش را در نقطه دیگری از شهر نصب و میانگین شاخص آلودگی را به طور دقیق تر به مردم اطلاع دهیم.

جعفری‌نژاد بسطامی جایگاه محیط‌زیست در بحث هوا را اعلام کننده به دستگاها نداست و افزود: محیط‌زیست تنها وظیفه سنجش هوا را دارد؛ همکاران در استانداری و دانشگاه علوم‌پزشکی وظیفه اعلام و تصمیم گیری نهایی در این رابطه را دارند.

وی با بیان اینکه آلودگی اخیر هوا در شهر به مرز بسیار خطرناکی نرسیده بود، اظهار کرد: در روزهای گذشته اطلاع رسانی به موقع و همکاری با اصحاب رسانه به خوبی صورت گرفته شد؛ شاخص آلودگی اخیر هوای شهر در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بوده که در زمان مناسب به دانشگاه علوم پزشکی اعلام و تصمیم گیری نهایی وظیفه این سازمان بوده است.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان همدان با اشاره به روزجهانی یوز و اهمیت توجه به حیات‌وحش، گفت: روزجهانی یوز از این جهت ارزشمند است که اهمیت نگهداری و توجه به حیوانات حیات وحش بیش از روزهای دیگر دربین مردم احساس می‌شود؛ متاسفانه درحال حاضر ببر مازندران منقرض شده است.

جعفری‌نژادبسطامی با بیان اینکه متاسفانه کشور رتبه خوبی را در حوزه نگهداری خاک در قاره آسیا و جهان نداشته و در لیست بیابان زدایی قرار دارد، تصریح کرد: باتوجه به سیاست‌های کلان رهبری در ۴ حوزه تالاب‌ها، ریزگرد، پسماند و آلودگی سیاست‌های کلی برای سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور مشخص و تدوین شده است.

وی مدیریت پسماند را از راهبردهای اساسی و اولویت سازمان حفاظت‌محیط‌زیست خواند و اضافه کرد: متاسفانه وضعیت مدیریت پسماند در استان به شکل خوبی صورت نگرفته است؛ گردشگری یکی از مواردی است که در سطح آمایش استان قرارگرفته است چراکه شاخص‌های زیست‌محیطی استان همواره باعث جذب گردشگر می‌شود.

جعفری نژادبسطامی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست در ۱۳ تا ۱۶ اسفندماه سال‌جاری، بیان کرد: این نمایشگاه با موضوع گردشگری پاک با ظرفیت مدیریت پسماند برگزار خواهد شد؛ باید توجه داشت که برای دست‌یابی به اهداف زیست محیطی در حوزه پسماند باتوجه به اینکه جایگاه نظارتی و حاکمیتی دارد، بدون کمک فرمانداران و شهرداران امکان پذیر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه استان همدان سال ۹۳ به عنوان شهر سبز جهان اسلام شناخته شده بود، عنوان کرد: متاسفانه این بحث تنها در یک مدت کوتاه از یادها رفت و برنامه‌های آن عملیاتی نشد؛ امید است سال آینده برنامه عملیاتی این عنوان را با کمک منابع آبفا و استفاده از انرژی پاک و مدیریت درست پسماند اجرایی کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی و مکلف کردن شهروندان در حفظ محیط زیست، عنوان کرد: براین اساس باید در کشور ۸۰ میلیون محیط‌یار داشته باشیم؛ ارتقا فرهنگ زیست محیطی ازجمله برنامه‌هایی است که با استاندار همدا بررسی و به زودی اجرایی خواهد شد.

وی با تاکید براینکه اجرای بحث منطقه‌ای کردن مدیریت پسماند می‌تواند کمک شایانی به سامندهی پسماند استان کند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در بحث مدیریت پسماند بیمارستانی پیش‌رو و موفق هستیم؛ منطقه ای کردن مدیریت پسماند نیازمند تلاش و کمک مضاعف فرمانداران و شهرداران است.

جعفری نژاد بسطامی بابیان اینکه در حوزه آب شرب همدان دغدغه‌ای وجود ندارد، گفت: آب‌منطقه‌ای مدیریت خوبی را در این حوزه داشته است؛ اما بااین وجود نباید بحران آب در کشور را فراموش و فرهنگ سازی مصرف آبهای زیرزمینی و آب شرب را از یادها ببریم.

وی از معرفی غارسراب به عنوان منطقه حفاظت شده در سال‌جاری خبرداد و افزود: تنها ۳ درصد مناطق استان حبه عنوان منطقه حفاظت شده شناخته شده اند که این عدد بسیار کم است از این رو غار سراب و کوه الوند امسال معرفی خواهند شد.

وی ادامه داد: تا دوسال دیگر مناطق محافظت شده به دوربین مداربسته مجهز خواهند شد.

هوای شهر ۲۱ روز آلوده بود

سرپرست معاونت پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان از آولوده بودن ۲۱ روزه هوای شهر در هشت ماهه سال‌جاری خبرداد و گفت: همچنین هشت ماهه سال گذشته نیز ۵۱ روز هوای شهر به مرز هشدار رسیده بود.

سید عادل عربی اضافه کرد: در ماه جاری تنها ۴ روز هوای شهر در وضعیت هشدار قرار داشت.

وی دررابطه با واحدهای صنعتی آلوده نیز بیان کرد: در ۶ ماهه سالجاری، ۱۸ واحد درحوزه پسماند و ۱۲ واحد در حوزه آلودگی هوا شناسایی شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن