فرهنگ و هنر

زنان همدانی کتابخوان‌ترند/کتاب‌های ادبی در صدر علاقمندی همدانی‌ها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان  همدان گفت: در حاضر بیش از 82 هزار نفر عضو کتابخانه‌های استان هستند.

عاطفه زارعی در گفتگو با همدان آنلاین، با اعلام این خبر افزود: کتابخانه علاوه بر افراد بزرگسال، در بخش‌های کودک و نوجوان نیز عضو پذیرفته است.

وی با اشاره به بروز رسانی کتابخانه‌‌های همدان، یادآور شد: خوشبختانه کتابخانه مخزنی پویا از کتاب است و هر ماه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به صورت متمرکز بر اساس درجه کتابخانه‌ها که به عضو و زیربنا بستگی دارد، کتاب خریداری و به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور  ارسال می‌کند.

زارعی ادامه داد: در این میان کتاب‌های اهدایی هم هستند که به طور مرتب از سوی مردم و خیرین تهیه و به کتابخانه‌ها اهدا می‌شوند.

وی با اشاره به اهدای 100 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان همدان، خاطرنشان کرد: هر ساله کتاب‌هایی به نگارش درآمده توسط نویسندگان بومی توسط اداره کل خریداری و به کتابخانه‌های عمومی ارسال می‌شود تا در اختیار خوانندگان قرار گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: نمی‌توان نسبت به ارائه آمار میانگین مطالعه در استان نظر علمی ارائه داد چرا که به میزان فروش کتاب‌فروشی‌ها، مطالعه در کتابخانه‌های دانشگاهی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، میزان توزیع و انتشار رسانه‌ها، کانون مساجد، مراکز مستقل، کتابخانه‌های شخصی، مطالعه پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی، چند رسانه‌ای‌ها  و سایر مراکز فرهنگی دسترسی ندارد و استخراج میزان مطالعه نیازمند جمع‌بندی همه این منابع است.

وی با بیان اینکه کتاب‌های حوزه ادبیات  و حوزه دین جزء رتبه‌های اول امانت در کتابخانه‌های عمومی استان هستند، یادآور شد: پس از این موارد به ترتیب علوم عملی، کلیات و هنر قرار دارد و کودکان و نوجوانان نیز بیشتر از علوم اجتماعی و علوم خالص استقبال می‌کنند.

زارعی با اشاره به اینکه ۵۷درصد اعضا بانوان هستند، خاطرنشان کرد: 43 درصد اعضای کتابخانه‌های عمومی را آقایان تشکیل می‌دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با هدف دسترسی به منابع الکترونیکی در کتابخانه‌های عمومی با خرید اشتراک پایگاه اطلاعاتی تخصصی نورمگز از شهریور ماه 1397 امکان دسترسی رایگان به مقالات این پایگاه را در کتابخانه مرکزی و 9 کتابخانه اصلی شهرستانی فراهم آورد که در سال 98 تعداد کتابخانه‌های مشترک نورمگز به 22 کتابخانه و تعداد دانلود مقالات به 10 هزار نسخه ارتقا یافت.

زارعی با بیان اینکه نورمگز بزرگترین بانک هوشمند مجلات و نشریات تخصصی علوم انسانی و اسلامی به زبان‌های فارسی انگلیسی و عربی است، اظهار داشت: بیش از یک میلیون و 100 هزار مقاله از بیش از یک هزار و 900 عنوان مجله انتخاب و در آن نمایه شده و این تعداد همواره در حال افزایش است.

وی با اشاره به فعالیت کتابخانه عمومی مرکزی، آزادی، اعتمادیه و شهید مدرس در شهرستان همدان، تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی علامه مجلسی، شهید بهشتی و توحید در شهرستان ملایر، کتابخانه‌های عمومی آیت‌الله نهاوندی، شهید حیدری و شهید قدوسی در شهرستان نهاوند و کتابخانه‌های عمومی ملاحسینقلی شوندی و شهید مفتح در شهرستان رزن فعال هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان گفت: کتابخانه عمومی علامه دهخدا در شهرستان درگزین، کتابخانه‌های عمومی شهید مدنی و میررضی‌الدین آرتیمانی در شهرستان تویسرکان، کتابخانه‌های عمومی شهید اشرفی اصفهانی، قائم(عج) و قدس در شهرستان کبودراهنگ، کتابخانه‌های عمومی شهید رجائی و ادیب در شهرستان اسدآباد، کتابخانه عمومی شهید باهنر در شهرستان بهار و کتابخانه عمومی شهید مطهری در شهرستان فامنین به این پایگاه دسترسی دارند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن