فرهنگ و هنر

فرصتی که از دست می‌رود

باز هم همانند همیشه، استان همدان مورد بی‌توجهی مردم و مسئولان قرار گرفت، عریض‌ترین قنات ایران در روستای قاسم‌آباد واقع در استان همدان ساخته شده است. از این قنات در افسانه‌ها و داستان‌های اساطیری نام برده شده، چنان که گفته شده در دوره حمله مغول مردم به این قنات پناه می‌آوردند، با تمام این تفاسیر و قصه و داستان‌ها، این مکان می‌تواند به اولین قنات موزه ایران تبدیل شود که مانند روال گذشته، دست‌انداز ها و موانع قد علم کرده و در روند انجام این مهم جلوگیری می‌کنند.

استان همدان با ادعا در دارا بودن سابقه‌ای قدیمی و کهن و پایتختی مادها، حتی یک اثر به ثبت رسیده جهانی ندارد، حال آنکه موقعیتی خاص، ناب و بی‌نظیر به وجود آمده که توانایی توسعه صنعت گردشگری و اقتصاد استان را دارد، با دستان خود و به بهانه الحاق آن به شهر پس می‌زنیم.

دهیار روستای قاسم‌اباد، الحاق این روستا به شهر را کاری بی‌فایده و بی‌نتیجه عنوان کرد.

محمدهاشم پاکیزه در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان آنلاین، بیان کرد: باید سابقه روستاهایی که به شهر الحاق شدند را بررسی کرد تا تصمیم گرفت، زیرا از 13 روستایی که الحاق شدند، هیچ یک از لحاظ رفاهی تغییری نکردند.

وی با ذکر اینکه، این روستاها از خدمات شهری خاصی بهره‌مند نشدند، اظهار کرد: این روستاها فقط اسم شهر به خود گرفته و نه تنها تسهیلاتی دریافت نمی‌کنند بلکه کمک‌هایی مالی آنان نیز قطع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه، بیمه روستایی که تمام خدمات درمانی برای روستاییان را رایگان کرده است در صوزت الحاق به شهر قطع می‌شود، تصریح کرد: بیمه صندوق روستایی و عشایری نیز که 70 درصد آن را دولت پرداخت کرده و حقوق بازنشستگی به دنبال دارد، نیز قطع می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دغدغه فعالام مدنی و میراث فرهنگی مبنی بر عدم الحاق این روستا به شهر، درست است، ذکر کرد: این روستا قناتی با قابلیت ثبت جهانی دارد که باید از آن نهایت استفاده کرد زیرا جزء میراث ناملموس این روستا است.

پاکیزه با توضیح اینکه در صورت الحاق قاسم‌آباد به شهر میراث ناملموس آن از بین می‌رود، ادامه داد: 50 درصد کارهای ثبت جهانی این قنات انجام شده که باید تا تیر ماه سال 99 تمام شده و پرونده را تکمیل کرد.

وی اضافه کرد: این روستا 500 هکتار اراضی قابل کشت دارد که با الحاق به شهر، به بافت مسکونی تبدیل شده و میراث ناملموس و یافت روستایی این منطقه از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به دغدغه مندی اهالی این روستا، بیان کرد: مردم خواسته نابه جایی ندارند و خواستار بهبود وضعیت موجود و بهره‌مندی از امکانات شهری هستند که باید به آن توجه کرد.

دهیار این روستا پیشنهاد داد: الحاق این روستا به شهر را تا اتمام ثبت  ‌جهانی این قنات به تعوبق انداخته تا راهکاری تدبیر شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن