فرهنگ و هنر

زبان فارسی مدیون فردوسی است

عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی‌سینا، احیای زبان فارسی را مدیون تلاش‌های حکیم ابوالقاسم فردوسی عنوان کرد.

دکتر مهدی شریفیان در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان آنلاین، به مناسبت 1 بهمن، زادروز فردوسی، بیان کرد: ابوالقاسم فردوسی یکی از شاعران، حکما، مورخان و فلاسفه بزرگ تاریخ ادبیات ایران زمین است.

وی با ذکر اینکه، فردوسی از فرهیختگان قرن 5 است، ادامه داد: این شاعر با سرودن شاهنامه عظمت تمدن قوم ایران را در قبل و بعد از روی آوردن به اسلام به تصویر کشیده است.

وی با اشاره به اینکه، بعد از مسلمان شدن ایرانیان، تصور می‌شد که تاریخ قبل از اسلام اهمیتی ندارد، عنوان کرد: این مطلب صحیح نیست و نباید بدان پرداخت زیرا ایرانیان قبل از روی آوردن به اسلام هم یکتاپرست بودند در صورتی که اعراب، جاهل بت‌پرست بودند.

وی با تأکید براینکه باید به قومیت و ملیت ایرانی خود افتخار کنیم، اظهار کرد: این حکیم بزرگ، تناقض تاریخی قبل و بعد از اسلام را حل کرد.

وی با بیان اینکه، تمدن ایرانی اسلامی در بین سایر تمدن های اسلامی کشورهای عربی ممتاز است، گفت: فردوسی با سرودن شاهکار خود نشان داد می‌توان هم ایرانی و هم مسلمان بود.

شریفیان با ذکر اینکه، شاهنامه، اسلامی معتدل را نشان می‌دهد، ادامه داد: در آن دوره، افرادی افراطی رفتارغیر بشری و غیر اسلامی از خود نشان داده در حالی که شاهنامه عاری از این قبیل رفتارها است.

وی با بیان اینکه، فردوسی یکی از فاکتورهای اسلام را عقل می‌داند، افزود: فردوسی در خط خاصی قدم برداشته که اگر مسلمانی از عقل به دور باشد به افراط‌‌ ‌گری و تعصب دچار خواهد شد.

شریفیان یا عنوان اینکه، فردوسی هیچگاه نژادپرست نبوده و قوم ایرانی را قوم برتر نمی‌داند، توضیح داد: این شاعر حماسی، برای  همه اقوام احترام قائل بوده و با بزرگداشت قوم ایرانی قصد تحقیر سایرین را ندارد.

وی با ذکر اینکه، تنها اثر فردوسی، شاهنامه است، اظهار کرد: این شاهکار ادب فارسی شامل سه بخش، اسطوره‎‌ای که نشان از قدمت آن دارد، پهلوانی که معروف‌ترین روایات آن مربوط به رستم، سهراب و اسفندیار است و بخش تاریخی که از دوره‌هایی نظیر هخامنشی و جنگ ایران و اعراب سخن آورده است.

این استاد ادبیات، با تأکید بر اینکه، شاهنامه مستند دینی و ملی ما ایرانیان است، بیان کرد: اعراب به هر کشوری که ورود کردند زبان آن کشور را به عربی تغییر داده مانند، مصر، سوریه و مراکش، در حالی که فردوسی با سرودن شاهنامه زبان فارسی را مجدد زنده کرد.

شریفیان، با ذکر این مطلب که زبان فارسی جز 10 زبان زنده دنیا است، خاطر نشان کرد: این زبان بزرگانی چون مولانا، عطار و حافظ و سعدی را پرورش داده که اگر احیا نمی‌شد بی‌شک میراثی از این بزرگان به جای نمی‌ماند.

عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بوعلی‌سینا، در ادامه توصیه کرد: ای کاش از شخصیت و آثار فردوسی در مقطع ابتدایی استفاده می‌شد تا فرزندان این سرزمین از دوره کودکی با این بزرگ مرد، عقاید دینی و فراز و فرودهای مملکت خود آشنا می‌شدند.

شریفیان در خصوص فواید استفاده از شاهنامه در مقطع ابتدایی خاطر نشان کرد: این کار سبب یادگیری و آشنایی علمی کودکان با زبان مادری خود شده که در آینده آنان تأثیر گذار است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن