فرهنگ و هنر

تحفه چینی و سرمایه همدانی

صنعت روشن و پردرآمد گردشگری بدون شک می‌تواند جایگزین مناسبی برای اقتصاد نفتی ایران در شرایط سخت تحریم‌های وضع شده باشد؛ رهایی از اقتصاد تک محوری زیان‌بار نفتی از چندسال اخیر به‌ویژه در سال‌جاری با شعار رونق تولید مورد توجه مسئولین و نمایندگان قرار گرفت و تمام تلاش و تمرکز مقامات را به سمت جذب گردشگر معطوف کرد.

ارتقاء زیرساخت‌های کشور و آماده سازی بستری مناسب برای افزایش سالیانه توریست و به دنبال آن معرفی فرهنگ باستانی و آثار تاریخی با ارزش ملی از جمله فواید پرسود جذب توریست در کشور است.

بی شک تلاش‌های صادقانه مسئولان کشوری و به‌ویژه استانی برای برگزاری جشنواره‌های ملی، همزمان با اعیاد بین‌المللی در راستای رونق صنعت پر اشتغال و درآمد زا گردشگری بر هیچ فردی پوشیده نیست؛ اما آنچه در شرایط اضطراری اکنون بیش از هرچیز دیگری خودنمایی می‌کند، توجه به حفظ سلامتی ایرانیان و جلوگیری از ظهور بیماری مهلک و کشنده عجیبی است که همچون رازی مبهم و پیچیده به نوعی تمام دنیا را درگیر خود کرده است.

ویروس تنفسی کشنده کرونا که به تازگی در کشور چین ظهور و باعث بیمارشدن ۱۳۰۰ نفر و فوت ۴۱ چینی شده است، اکنون از مرزهای این کشور عبور و خود را به تایلند، عربستان، برخی از کشورهای شرق آسیا، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ایتالیا رسانده و با سرعت‌ درحال گسترش است.

باتوجه به برگزاری جشنواره ‌{ایران باشکوه} از روزگذشته، ۴ لغایت ۲۰ بهمن ماه همزمان با عید چینی در کشور و به ویژه استان همدان، این نگرانی در دل جامعه شکل می‌گیرد که آیا تمهیدات لازم برای جلوگیری از این کابوس وحشتناک اتخاذ خواهد گرفت؟

اخیرا وزارت بهداشت و درمان در طی اطلاعیه‌ای ضمن اطمینان خاطر دادن به ایرانیان برای جلوگیری از ورود این ویروس کشنده به کشور یادآور شد: تمامی مسافران چینی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) از نظر علائم ابتلا به «کرونا» بررسی می‌شوند؛ اگر علائمی از بیماری مشاهده شود، اقدامات لازم برای مراقبت از این افراد انجام خواهد شد. اگر کسی در چین آلوده به این بیماری شده باشد، فقط می‌تواند از طریق هواپیما به ایران برسد و تنها جایی که مسافر از چین وارد می‌شودنیز، فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) است.

اما آیا این تمهیدات در شرایطی که از شیوه درمان، تشخیص دقیق بیماری و نحوه صحیح مقابله با آن در هیچ یک از مناطق دنیا اطلاعات دقیق وجود ندارد برای جلوگیری از یک فاجعه کافی است؟

آن هم برای ویروسی که به گفته برخی از منابع تا یک‌هفته پس از ابتلا همچنان ناشناخته و غیرقابل تشخیص است.

آیا آرامش خیال مسئولان می‌تواند شروع طوفان سهمگین و کشنده کرونا را پدید آورد؟

این درحالیست که رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان چندروز اخیر در نشست خبری خود تنها راه کنترل و پیشگیری را هماهنگی مدیر کل میراث فرهنگی با این نهاد خواند.

از سوی دیگر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این خصوص، ورود و خروج اتباع کشورهای خارجی از مبادی مرزی به لحاظ بهداشتی، قانونی، حقوقی و… تحت کنترل دانست.

حال باید دید آرامش مدیران مربوطه در شرایط فعلی به چه قیمتی تمام خواهد شد؟

باید منتظر ماند و دید که تحفه عید چینی و مسافرانش برای ایران و همدان سرمایه است یا کرونای کشنده؟

بدون شک جامعه دیگر ظرفیت برخورد با حادثه تلخ دیگری را ندارد و باید کوشید تا از هرگونه خطای انسانی دیگر جلوگیری به عمل آید

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن