سیاسی

سازوکار انتخابات در ایران ضامن سلامت آن است

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان همدان گفت: امیدواریم در فجر سلیمانی‌ها، انتخابات سلیمانی‌ها را نیز شاهد باشیم.

به گزارش پایگاه خبری همدان‌آنلاین، حجت‌الاسلام جلال مرادی دوشنبه ۲۱ بهمن در همایش ارشادی و توجیهی نامزدهای انتخاباتی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه این نظام امید همه مستضعفان و آزادگان عالم است، گفت: کسی که وارد عرصه نمایندگی می‌شوند باید به این مسئله توجه کند از این رو سلیمانی‌هایی باید در مجلس حضور داشته باشند که مردم بتوانند به آن‌ها تکیه کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران در تاریخ خود تاریخی به عظمت انقلاب اسلامی نداشته است، اظهار کرد: کسانی که وارد عرصه رقابت انتخاباتی یا نمایندگی می‌شوند باید توجه داشته باشند که قرار است نماینده ملتی باشند که صدها هزار شهید، جانباز و آزاده را به کشور خود تقدیم کرده است.

مرادی با اشاره به قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران در جهان، اظهار کرد: این قدرت به قدری خیره کننده است که حتی مخالفان نظام نیز بیان می‌کنند که اقتدار امروز ایران در تاریخ بی سابقه بوده و با وجود کاهش مرزهای جغرافیای ایران در طول تاریخ، مرز نفوذ استراتژیکی آن از تمام تاریخ گسترده‌تر شده است.

وی با بیان اینکه امروز مرز نظام اسلامی، مرز  اسلام و کفر است و اگر دولت‌ها هم آن را نپذیرند، ملت‌ها به آن افتخار می‌کنند، مطرح کرد: درحال حاضر در جایگاهی قرار گرفته‌ایم که همه باید سربازان امام عصر(عج) باشیم چراکه نظام ما مقدمه نظام بقیه‌الله است.

وی با بیان اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری بر آمادگی ما برای ولایت امام زمان(عج) تاکید کرده‌اند گفت: ایران در طول تاریخ خود تاریخی به عظمت انقلاب اسلامی نداشته است؛ امروز اوج ذلت استکبار در مقابل اسلام است، ما نه تنها سلطه‌پذیر و بی‌تفاوت نبوده‌ایم بلکه سلطه‌ستیز هم هستیم.


رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان همدان با تاکید براینکه فردی که نامزد نمایندگی مجلس شورای اسلامی شده است نماینده جمعیت کوچکی نیست، افزود: در بررسی صلاحیت‌ها به برخی از کسانی که صلاحیت آنها احراز نشده بود و به شورای نگهبان مراجعه می‌کردند، یادآوری می‌شد که یک داوطلب ورود به این عرصه باید بداند برای جمعیت کوچکی نمایندگی نمی‌کند بلکه احتمال دارد با ورود به مجلس بین نمایندگان انتخاب و یا یکی از روسای قوای این نظام شود.

جهل به قانون رافع مسئولیت نیست

مرادی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی اقتدار آمریکا را بر هم زده است، افزود: همان طور که فروپاشی بلوک شرق را دیدیم فروپاشی دنیای غرب نیز رقم خواهد خورد چراکه شکست سیاسی استکبار در عرصه بین‌الملل رقم خورده است.

وی با بیان اینکه دنیای غرب نتوانست علیه ایران اجماع کند، خاطرنشان کرد: غرب اگر می‌توانست در شورای امنیت مصوبه‌ای می‌گرفت تا به حمله موشکی ما جواب دهد.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان همدان در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری انتخابات بر اساس اصل ۶ قانون اساسی تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی امور کشور باید به اتکاء آرای عمومی و از راه انتخابات اداره شود.

مرادی در رابطه با الکترونیکی شدن انتخابات نیز مطرح کرد: شورای نگهبان به دنبال برگزاری انتخابات به شکل تشریفاتی نیست؛ از این رو تا زمانی که از شمارش دقیق و بدون خطا آرا در این روش اطمینان کسب نکرده است اجازه استفاده از آن‌را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه دشمن در چند کشور انقلاب مخملی ایجاد کرد و قصد داشت بدترین نوع آن در قالب ترکیبی را در ایران انجام دهد، گفت: خوشبختانه دشمن در این زمینه نیز با شکست مواجه شد زیرا کسانی که دنبال ایجاد مشکل بودند، بر اساس قانون باید به شورای نگهبان مراجعه می‌کردند تا آرا بازشماری شود که نمونه‌ آن را در فتنه ۸۸ دیدیم.

مرادی با اشاره به اینکه در فتنه ۸۸ حتی مسئولان ستاد کسانی که فتنه را آغاز کردند، گفتند اگر ۲۰ بار هم آرا را بشمارید تغییر نمی‌کند، افزود: سازوکار انتخابات در ایران ضامن سلامت آن است، پدیده‌ای که شاید در برخی کشورها وجود نداشته باشد.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم انتخاب اصلح گفت: امیدواریم در فجر سلیمانی‌ها، انتخابات سلیمانی‌ها را شاهد باشیم و انتخاباتی ویژه در چهل و یکمین سالگرد انقلاب برگزار شود.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان همدان با اشاره به اینکه ماده ۳  قانون انتخابات مجلس بر نظارت شورای نگهبان بر تمام شئونات مجلس تاکید می‌کند، بیان کرد: در قانون نظارت شورای نگهبان در ماده ۸ این قانون نظارت تاکید شده که نظارت در تمام مدت از ثبت نام تا شمارش آرا را شامل می‌شود.

وی نظارت‌های شورای نگهبان را ضامن صحت و سلامت انتخابات و به نفع داوطلبان دانست و اضافه کرد: از ۴۳۹ نفری که در انتخابات شرکت کردند سپاسگزاریم، همینطور از کسانی که ثبت نام کردند اما مدارک آنها ناقص بود و یا به هر دلیلی رد شدند چراکه آن‌ها نسبت به کشور خود احساس وظیفه کرده‌اند.

مرادی با بیان اینکه قبل از موضوع انتخاب نمایندگان، اعتماد آنها مطرح است، گفت: داوطلبان قبل از ۲۴ بهمن‌ماه به عنوان تکلیف، یک بار قانون انتخابات را بخوانند و در اختیار روسای ستاد خود قرار دهند چراکه جهل به قانون رافع مسئولیت نخواهد بود.

نباید در تبلیغات از امکانات دولتی و عمومی سوء استفاده شود

وی ادامه داد: برخی به دلایل جرایم انتخاباتی دوره قبل، رد صلاحیت شده‌اند که می‌گویند از قانون خبر نداشتیم، کاش زودتر مطلع می‌شدیم و رای برائت می‌گرفتیم.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان همدان در ادامه تبلیغ علیه نامزدها و هرگونه هتک حرمت به آنها را از مصادیق تخلف انتخاباتی برشمرد و تاکید کرد: کسانی که در‌ گذشته نماینده بودند باید بدانند که قانون تغییر کرده و با مصوبه سوم خرداد سال ۹۵ مواجه می‌شویم که موضوعات فضای مجازی و شبکه مجازی را عنوان می‌کند.

وی با بیان اینکه امروز صبح تاییدشدگان انتقالی برای کاندیداهای مجلس اعلام شد گفت: آمار اولیه ۱۷۹ نفر تاییدی است، مدارکی نیز دریافت کردیم که برخی رد صلاحیت شدند و برخی‌ هم تایید.

مرادی با اشاره به اینکه هشت نفر از کاندیداها حوزه انتخابیه خود را به استان همدان منتقل کردند در ادامه سخنانش گفت: امیدوارم در تبلیغات از امکانات دولتی و عمومی سوء استفاده نشود، بودجه‌های انتخاباتی مشخص است و می‌توان آن را در جای خود هزینه کرد.

وی با تأکید بر لزوم رعایت قانون و رفتار مطابق سیاست‌های کلی انتخابات افزود: قبل از اینکه کسی وارد مجلس شود باید پایبند قسم‌نامه آن باشد، موضوعی که رهبری بر آن تاکید کرده‌اند اما با قصور دو قوه تبدیل به قانون نشد.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان همدان بیان کرد: به داوطلبان اطمینان می‌دهیم به عنوان مسئول نظارت بر انتخابات استان تکلیف خود می‌دانیم که حتی در یک رای هم آن هم در دورترین نقطه ناحقی نشود.

۲۳ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۲:۳۳ ب.ظ

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن