اجتماعی

کرونای ماهی قرمز شایعه است

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان همدان خرید و فروش حیوانات بومی و غیربومی در آستانه بازار شب عید را عامل تخریب محیط زیست دانست.

مهدی صفی‌خانی در گفت و گو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، با اشاره به شروع خرید و فروش ماهی قرمز به مناسب شب عید، بیان کرد: ماهی قرمز به‌دلیل بومی نبودن در کشور، ممکن است مشکلاتی را برای خریداران ایجاد کند؛ اما به احتمال زیاد ورود این گونه ماهی از چین به کشور و نگرانی‌های موجود در رابطه با ورود بیماری کرونا به ایران ممنوع و غیرممکن است.

وی با بیان اینکه بدون شک تمامی حیوانات خانگی ناقل بیماری برای صاحبان خود هستند، مطرح کرد: ماهی قرمز  به هیچ عنوان جایی در سفره هفت‌سین ایرانیان نداشته و مدت نسبتا کوتاهی است که به دلیل زیبایی و ضرافت خود در این سفره باستانی جا پیدا کرده است؛ مضرات و آسیب‌های ناشی از خرید و فروش ماهی قرمز به محیط زیست بسیار خطرناک تر و نگران کننده تر از انتقال بیماری به انسان‌ها است.

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان همدان با تاکید براینکه ماهی قرمز ناقل بیماری کرونا نبوده و عمدتا این گونه در کشور پرورش داده می‌شود، افزود: رهاسازی ماهی قرمز در طبیعت از مهم ترین مشکلات ناشی از اضافه شدن این گونه غیربومی به سفره هفت سین عید نوروز است که باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیری در اکوسیستم می‌شود؛ از این رو باتوجه به موارد ذکر شده خواهشمندیم تا شهروندان به لحاظ رعایت نکات بهداشتی و جلوگیری از شیوع بیماری خاص و یا تخریب محیط زیست از خریداری حیواناتی همانند ماهی قرمز خودداری کنند.

وی در رابطه با خرید و فروش برخی از گونه‌های بومی در آستانه بازار شب عید همانند سمندر لرستانی، لاک پشت و مار آبی نیز خاطرنشان کرد: با خریداری این دسته از حیوانات بومی نیز خطر انقراض نسل و مرگ آن‌ها تقویت می‌شود.

صفی‌خانی بیان اینکه منبع کرونا ویروس حیوانات وحشی  بوده است، اظهار کرد: ماهی قرمز ناقل کرونا ویروس نیست اما خطرات بسیار زیادی را برای محیط زیست در پی دارد.


۲۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۷ ب.ظ

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن