سلامت و پزشکی

با روحیه به جنگ کرونا بروید

مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه ابن‌سینای همدان استرس بیش از اندازه را عامل مهمی در کاهش سیستم دفاعی بدن و ابتلا به کرونا ویروس دانست.

 مجتبی طیبی در گفت و گو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، با اشاره به جو روانی سنگین و ترس شهروندان از ابتلا به کرونا ویروس، بیان کرد: یکی از را‌ه‌های مناسب برای کاهش استرس ابتلا به کرونا، مقایسه این ویروس با آنفولانزای اچ وان اِن وان است؛ چراکه این آنفولانزا در مدت کوتاه حضور خود، تعداد بسیار بیشتری قربانی می‌گرفت و بسیار خطرناک تر از این ویروس بوده است.

وی ادامه داد: آنفولانزا اچ وان اِن وان، باوجود آنکه واکسن و راه‌های متعدد درمانی را داشت باعث فوت چندین هزار نفر در سطح جهان شد این درحالیست که کروناویروس بدون داشتن واکسنی خاص و یا شیوه درمانی ویژه، امید به زندگی بالایی داشته و قربانیان کمتری را می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دوره حضور کرونا همانند آنفولانزا نیز به اتمام می‌رسد، گفت: دراین شرایط مردم باید تمام تلاششان را بکنند تا به شایعات توجهی نکرده و اخبار را تنها از مراجع رسمی و موثق همانند وزارت بهداشت و درمان و خبرگزاری‌های داخلی دنبال کنند چراکه آمارهای غلط ارائه شده در فضای مجازی و رسانه‌های معاند باعث شکل گیری ترس بیشتر دربین مردم و آسیب رساندن به سلامت روان شهروندان می‌شود.

طیبی با تاکید براینکه استفاده از ماسک برای عموم افراد جامعه ضرورتی ندارد، افزود: هجوم مردم به خریداری ماسک از دیگر را‌ه‌هایی است که باعث نگرانی در دل شهروندان می‌شود؛ یادمان باشد که تنها سه گروه بیمار، کادر درمان و مراقبان بیمار ملزم به استفاده از ماسک هستند.

مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه ابن‌سینای همدان استرس به اندازه را لازمه انجام هرکاری دانست و افزود: استرس بیش از اندازه نه تنها مانع از انجام دستورات پزشکی می‌شود، بلکه سیستم ایمنی بدن را کاهش داده و باعث آسیب پذیری بیشتر بدن در برابر کرونا ویروس خواهد شد.

وی با اشاره به تعطیلی مراکز آموزشی و مهدهای کودک و خانه نشینی کودکان و اعضای خانواده، توصیه کرد: والدین از این شرایط باید نهایت استفاده را برده و درخانه بیشتر با کودکان خود تعامل داشته باشند؛ همچنین انجام بازی‌های گروهی و دیدن فیلم از جمله اقدامات مفیدی است که علاوه بر دوری یافتن از موبایل و اخبار دلهره‌آور مجازی، می‌تواند درکنار خانواده بود و نهایت استفاده را از این شرایط بدست آورد.

طیبی با بیان اینکه مردم ایران درطول تاریخ، اتفاقات بسیار دردآور و کشنده تر از کرونا را پشت سر گذاشته‌اند، اظهارکرد: درتمام تاریخ هیچ مسئله‌ای همانند کرونا ذهن مردم را بهم نریخته و باعث نگرانی در جامعه نشده است؛ لازم به ذکر است مقایسه خطرات و آسیب‌های آنفولانزای اچ وان اِن وان با کرونا می‌تواند یکی از راه‌های اثرگذار در کاهش استرس باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن