فرهنگ و هنر

ارگ نوشیجان از گزینه‌های ثبت جهانی

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ملایر، از ثبت ارگ باستانی نوشیجان به عنوان یکی از پروژه‌های ثبت جهانی در سند راهبردی میراث فرهنگی خبر داد.

ابراهیم جلیلی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان آنلاین ، بیان کرد: ارگ نوشیجان به عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب شده و مصوبه تأیید هیئت وزیران را دارد.

وی با اشاره به اینکه، این منطقه از لحاظ مسیر دسترسی و برق مشکلی ندارد، ادامه داد: در حال حاضر از چاه این منطقه استفاده می‌شود که مجوز انشعاب آب گرفتیم و پروژه گاز آن 30 درصد پیشرفت داشته است.

وی با ذکر اینکه، در حال حاضر درگیر بحث ساماندهی املاک موجود در حریم نوشیجان هستیم، افزود: در ستاد ساماندهی نوشیجان با کمک فرماندار به دنبال تملک این املاک  و یا اعطای زمین معوض به صاحبان آنها هستیم.

وی در خصوص ساخت و سازی که در محوطه نوشیجان انجام می‌شود، عنوان کرد: مقدار زیادی از زمین‌های این منطقه متعلق به منابع طبیعی است و انتظار ایجاد نوار سبزی توسط آنها داریم اما این عملیات‌ها هم‌اکنون متوقف شده است.

وی با بیان اینکه، برای مرمت این بنا نیاز به لایه‌های حفاظتی داریم، گفت: برای اینکار 500 میلیون تومان تأمین اعتبار شده و مشکلی دراین راستا نداریم.

وی با تأکید براینکه، قطع به یقین نوشیجان یکی از بهترین گزینه‌های ثبت جهانی است، اعلام کرد: در یونیسکو بناها به صورت زنجیره‌ای ثبت شده و نمی‌توان نوشیجان را به عنوان تک بنا ثبت کرد.

جلیلی با اشاره به اینکه، نوشیجان یکی از ارزشمندترین الگوهای معماری ایرانی است، گفت: نوشیجان قدیمی‌ترین نیاشگاه جهان است و به عنوان یک دژ معبد تاریخی شاخصه‌های ثبت جهانی را دارد.

وی خاطر نشان کرد: اداره میراث فرهنگی در حال بررسی و آماده سازی زیرساخت برای ثبت زنجیره‌ای بناهای دوره ماد از جمله نوشیجان را دارد.

۶ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۲:۴۱ ب.ظ

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن