فرهنگ و هنر

امروز، دی به مهر، جشن میانه بهار است

یکی از باستان‌شناسان استان همدان، نام امروز را “دی به مهر” و روز برگزاری جشن بهاربد و یا گاهنبار میدیوزرم، عنوان کرد.

رویا اقبالی درخشان در گفت‌وگو با پایگاه خبری #همدان_آنلاین، بیان کرد: بهاربد یا گاهنبار میدیوزرم، به معنای میانه‌ی فصل سبز یا میانه‌ی بهار است.

وی با اشاره به اینکه، ایرانیان درایران باستان، آغاز و میانه‌ی هر یک از فصل‌های سال را جشن می‌گرفتند، ادامه داد: جشن‌های گاهنباری یا موسم‌های سالیانه، ادامه و بازمانده‌ای از نوعی تقویم کهن در ایران باستان است که طول سال خورشیدی را به چهار فصل و چهار نیم‌فصل تقسیم می‌کردند که هریک از این بازه‌های زمانی، نام و جشنی ویژه داشته است.

وی با ذکر اینکه، نظام موسم‌های گاهنباری بسیار ساده و دقیق است و امروزه بیشتر روستانشینان و کشاورزان از آن بهره می‌برند، گفت:  در بین کشاورزان، سنجش زمان به گونه‌ی شمارش روزهای فصل (مثلا بیستم بهار، چهلم بهار و یا بیست روز به تابستان مانده) بسیار رایج‌تر از سنجش زمان براساس تقویم روز و ماه است.

وی با بیان اینکه، امروزه بازمانده‌هایی از جشن کهن بهاربُد در نواحی گوناگون سرزمین‌های ایرانی برجای مانده است، اظهار کرد: آیین‌های بزرگداشت روز پیام‌آوری زرتشت فراموش شده و برگزار نمی‌شود اما سنت‌هایی مانند مراسمی زیبا و نمادین در حوض سعدی شیراز و چشمه مجاور آن هنوز برگزار می‌شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن