فرهنگ و هنر

فرار بنوش ، رفع تشنگی سرگرمی های جذاب با اتاق فرار

اگر اهل دیدن فیلم های اکشن هالیودی باشید شاید چندین بار در ذهن خود فانتزی حضور در یکی از این داستان‌ها را داشته‌اید. به عنوان مثال اینکه اگر من جای فلان بازیگر بودم، از این اتاق به فلان روش فرار می‌کردم. یا اینکه بهترین راه برای حل این معما فلان روش بود. شاید بارها از پشت تلویزیون بر سر بازیگر فریاد کشیده‌اید که این کار اشتباه است و باید آن کار را انجام بدهی. اما واقعا اگر خودتان در چنین موقعیتی گیر بیافتید، چطور عمل می‌کنید؟ آیا واقعا داستان آنطور که تصور می‌کنید آسان است؟ یا زمانی که در میانه داستان قرار بگیرید، قضیه شکل دیگری به خود پیدا می‌کند؟ شاید گاهی انسان بخواهد به صورت غیر طبیعی هم کمی آدرنالین ترشح کند. اگر شما هم اینطور هستید، پس بهتر است کمی بیشتر با اتاق فرار آشنا شوید گفتگویی داریم با حسین زارعی یکی از طراحان اتاق فرار که در ادامه میخوانید…

با توجه به اینکه چند سالی از فعالیت اتاق فرار (اسکیپ روم) در ایران و جهان می گذرد اما هنوز اکثریت مردم با اتاق فرار آشنایی ندارند ، اتاق فرار چیست؟

حسین زارعی – تعاریف متفاوتی در مورد اتاق فرار(اسکیپ روم)  وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم .

معروفترین تعریف اتاق فرار این است که اتاق فرار یک بازی گروهی معمایی فیزیکی است که بازیکنان با استفاده از سرنخ‌ها مسائله ای را حل یا قفلی را باز یا پازل‌ ها و معماها را حل می‌کنند. بازیکنان معمولا زمان مشخصی را برای فرار از بازی دارند که بین 60 تا 90 دقیقه است.

اتاق فرار یک موقعیت غیر متعارف مثل زندان،تیمارستان، خانه ای مخوف یا ناکجاآبادی است که شما در آن گیر می کنید و باید از دست شخصیت های منفی که قصد کشتن شما رادارند، فرار کنید.

تعریف شما از اتاق فرار چیست؟

حسین زارعی – از نظر من اتاق فرار را می توان از یک سو به عنوان هنر و زیر شاخه تاتر دانست چرا که تمامی عوامل و عناصر تاتر در اتاق فرار(اسکیپ روم) وجود دارد که همه زیر نظر کارگردان یا گیم مستر اداره می شود اما تفاوت هایی با تاتر دارد که تماشاچی خود در وسط داستان قراردارد و بازیگر اصلی داستان که آن را پیش می برد وبا توجه به اینکه بازیکنان از پایان قصه و مراحل آن خبر ندارند میتوان گفت که در داستان زندگی میکنند.

داستان در جذابیت اتاق فرار بسیار تعیین کننده است انسان همیشه دوست داشته به اتفاقاتی که خارج از اراده اش است مسلط شود و این اتفاق در سینما و تاتر امکان پذیر است اما در اتاق فرار ماجرا متفاوت است و جذابیت مضاعف دارد. از جذابیت های سینما و تاتر استفاده از همه هنرها و حتی صنعت است و باز هم اتاق فرار این ویژگی ها را دارد که شامل: ژانر ، داستان نویسی و ادبیات، موسیقی و افکت و صداگذاری، طراحی صحنه و دکور و معماری، نقاشی و گرافیک، طراحی داخلی، چاپ و تبلیغات، کارگردانی، روانشناسی برای ایجاد ترس، طراحی لباس، ساخت ماسک و گریم، نورپردازی، بازیگری، طراحی صنعتی و مهمتر از همه طراحی بازی و معما و سایر مشاغل در طراحی ساخت اتاق فرار سهیم است.

از سوی دیگر اتاق فرار را می توان به عنوان ورزش فکری حساب کرد چرا که بازیکنان با چالش های فکری و معمایی طرف می شوند انواع پازل و معما بازی های فکری معماهای علمی از فیزیک و شیمی گرفته تا بازی های رومیزی و مهارتی و … همه باید داستان را پیش ببرند و باید برای عبور از هر موقعیتی معما ها و پازل های پیش رو را حل کنند تا به اتاق بعدی وارد شوند. طبیعتا برای عبور از این بازی باید معماها و قفل هایی را بازکرد و در میان داستان هیجان انگیز قرار گرفت، باید ترسید خندید و هوش خود را به چالش کشید.

وضعیت اتاق فرار های ایران را چگونه می بینید؟

باتوجه به رشد سریع و شیب تندی که در افتتاح اتاق فرار ها می بینیم نشان اوضاع خوب اتاق ها را دارد

نیروهای جوان با انگیزه های مختلف وارد این شغل می شوند و با توانایی ها و کیفیت های مختلف که هر اتاق با هر کیفیتی مخاطب خود را دارد در نتیجه خوشبختانه چرخ این شغل در حال چرخیدن است .

ولی تفاوت های کیفی در میان اتاق ها بسیار زیاد است اتاق هایی داریم که در قیاس با کشورهای دیگر از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردارند از نظر معما ها گاهی خیلی خلاق و هوشمندانه است از نظر دکور با طراحی های خوب و اجراهی پر هزینه و فضاسازی خوبی دارند تنوع معماها و موضوعات و داستان ها به نسبت خوب است و رقابتی سالم باعث شده جذب مشتری و رونق برای همه اتاق ها اتفاق افتد.

نقطه ضعف اتاق فرارهای ایران در چیست؟

خب طبیعتا همان نقطه ضعف هایی که در سینما و تاتر هست فارغ از موارد انگشت شمار بینظیری که در بالا اشاره کردم. خب نقطه ضعف هایی هم به دلایل مختلف وجود دارد از جمله اینکه گرانی ملک باعث می شود گروه ها سرمایی اصلی خود را برای رهن فضا بگذارند و هزینه کمی را صرف ساخت دکور و معما ها و … کنند در نتیجه امکان استفاده از افراد متخصص برایشان به وجود نمی آید بنابر این هرچقدر گروه ها خلاق تر باشند با هزینه کمتری می توانند اتاقشان را راه اندازی کنند.

 در زمینه معما ها نیز متاسفانه الگوهای خوب اجرا شده را با تغییری اندک یا عین به عین اجرا می کنند یا در موارد بسیار دیده ایم که همه از روی یک منبع یا منشا خارجی الهام می گیرند یا استفاده می کنند که تکرار معما ها نقطه ضعف دیگری برای اتاق های ضعیف تر است.

در مورد موارد و عوامل ترس هم شکلهای اجرایی تقریبا شبیه به هم است چه در استفاده از ماسک های موجود در بازار چه در لباسها به دلیل محدودیت ها و گران بودن موارد مشابه زیاد است. اما در دکور تشابه کمتر است ولی مواردی داریم که با حداقل هزینه و در مواردی حتی با استفاده از بنر صحنه آرایی کرده اند هرچند مشتری های خودشان را دارند اما آسیب کلی به مجموعه اتاق فرار ها خواهد خورد.

 چه باید کرد؟

خوشبختانه بازیکنان تفاوت های کار خوب و بد را متوجه می شوند اگر از مجموعه ای راضی نباشند به دوستان خود پیشنهاد نمی کنند و اگر راضی باشند پیشنهادشان باعث رونق آن اتاق خواهد شد ما در تهران اتاق هایی داریم که به دلیل کیفیت پایین دکور و معما و … کف درآمد را دارند در صورتی که اتاقی با همان جغرافیا و مشخصات اما اصولی و خلاق،  4 برابر درآمد بیشتر در ماه دارد که از نظر ریالی به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند.

و راه حلی که من به کانون پرورش فکری دادم و در حال بررسی هستیم این است که معما ها را در کانون ثبت کنیم تا امکان کپی کردن را از سایر اتاق ها بگیریم و هم تنوع معما ها بیشتر شود در نتیجه کیفیت و خلاقیت بیشتری در اتاق ها شاهد باشیم.

تاریخچه اتاق فرارچیست؟

حسین زارعی – تاریخچه اتاق فرار (اسکیپ روم) اولین شرکتی که به طور رسمی فعالیت خود را در زمینه طراحی و ایجاد اتاق های شروع کرد، در سال 2007 در کیوتوی ژاپن بود،  شرکتی به اسم  ریل اسکیپ گیمکه  توسط تاکائو کاتو 35 ساله راه اندازی شد.

در سال 2011 بازی اتاق فرار  در سنگاپور افتتاح شد. در سال 2012 در آمریکا فعالیت اولین اتاق فرار شروع شد که از بازی های کامپیوتری ایده برداری کرده بودند. این طراحی ها به گونه ای صورت می گرفت که عمدتاً از پازل ها بود، تا آن که طراحی اتاق های فرار رنگ و بوی تازه ای به خود گرفت و معما ها و داستانهای جدید به آن اضافه شد.

در سال 2012 یک استاد فیزیک سوئیسی یک بازی علمی برای دانش آموزانش ایجاد کرد. این بازی بعدها به نام اتاق ماجراجویی به عموم ارائه شد و در بیست کشور به عنوان یک نمایندگی از شرکت اصلی توزیع شد. اتاق های ماجراجویی پازل های علمی را به این بازی اضافه نمودند.

در 2020، بیش از 20000 اتاق فرار در سراسر جهان وجود دارد.

فرمت اتاق های فرار در نمایش های تلویزیونی متعدد در طول سال ها به وجود آمد.

درنهایت، کارآفرینان سراسر دنیا با توجه به رشد محبوبیت بازی اتاق های فرار، شروع به فعالیت اتاق های فرار کردند.

۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۲:۰۴ ب.ظ

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن