فرهنگ و هنر

کاوش‌های جدید در معبد لائودیسه

 رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نهاوند از کاوش‌های جدید در معبد لائودیسه خبر داد.

محسن جانجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، با اشاره به آغاز کاوش‌های جدید در معبد لائودیسه، بیان کرد: کاوشگران موفق به کشف پایه ستون‌ها، سرستون‌ها و تعدادی سفال‌ مربوط به دوران سلوکیان شده‌اند.

وی با بیان اینکه تاکنون 4 فصل در غالب 3 فصل گمانه زنی و یک فصل کاوش صورت گرفته، افزود: تا به‌حال محل دقیق معبد لائودیسه مشخص نشده است؛ این کاوش ها هنوز ادامه داشته زیرا به عقیده کاوشگران این ستون‌ها احتمالا متعلق به جای دیگری باشند.

محسن جانجان در رابطه با تاریخچه این معبد تاریخی نیز، افزود: درسال 1322 یکی از افراد بومی به طور کاملا تصادفی با کتیبه بزرگی به خط یونانی از سنگ مرمر از محل امامزاده دوخواهران که به دوره آنتیوخوس سوم مربوط بوده، مواجه شد؛ البته در آن زمان این اطلاعات را در مورد این کتیبه نمیدانستند اما خوشبختانه آن را حفظ و نگهداری کرده و آن را به موزه ملی ایران و باستان تحویل دادند.

رییس اداره میراث فرهنگی نهاوند درباره تاریخچه کاوش‌ها نیز بیان کرد: درسال 1931 گریشمن باستان شناس فرانسوی به سفارش موزه لوور پاریس برای کاوش معبد اعزام شد اما به دلیل سازه های عظیمی که در آنجا بود؛ در نهایت اولین کاوش در سال 1384 اتفاق افتاد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن