فرهنگ و هنر

نجات موسیقی با کنسرت آنلاین

قطعا موسیقی در دنیای امروز جایگاه ویژه ای دارد؛ با ورود کرونا به زندگی ما و به دنبال آن وجود این بیماری در کشور مشکلاتی برای تمام اقشار از جمله جامعه هنر و هنرمندان به وجود آورده است .


به گزارش پایگاه خبری همدان‌آنلاین، در این میان به نظر می ‌رسد موسیقی سنتی ایرانی ما مظلومتر واقع شده وهنرمندان در این بیماری قطعا آسیب هایی هم از نظر مالی و هم از نظر روحی متحمل شده‌اند چراکه با تعطیلی کنسرت ها، تئاتر، سینما و غیره فعالیت و درآمدشان کاهش چشمگیری داشته است .


در حال حاضر با شروع کنسرت‌های آنلاین، فصل جدیدی در موسیقی به وجود آمده که بسیار مورد استقبال هنرمندان و هنردوستان بوده است.

سقف توان ما در موسیقی کجاست؟

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اظهار کرد: با شروع بیماری کرونا و تعطیلی کنسرت ها این‌بار با برگزاری کنسرت های آنلاین سعی شده تا از این طریق شادی و نشاط در بین مردم و دلگرمی برای هنرمندان ایجاد شود.

سید محمدرضا جوادی در گفت و گو باپایگاه خبری همدان‌آنلاین، گفت: موسیقی هم یکی از هنرهایی است که در بین مردم کار خود را انجام می‌دهد؛ در حال حاظر 28 آموزشگاه هنری در رشته های موسیقی و 200 مدرس در این زمینه در استان مشغول به کار هستند که فعالیت موسیقی در برخی استان ها کمتر و در برخی بیشتر است، سوال اینجاس آیا در این زمینه این سقف توان ما است؟ خیر قطعا جای کار بیشتری وجود دارد.

ریئس انجمن موسیقی همدان نیز بیان کرد: در مرحله اول به دلیل بیماری کرونا برای آموزشگاه ها و مدرسین مشکلات جدی بوجود آمده بود؛ لازم به ذکر است تقریبا 90% آموزشگاه های همدان استیجاری بوده و متاسفانه در این فاصله زمانی هیچ همکاری از سوی مالکین به این دسته از هنرمندان مشاهده نشده است.

علی آقامحمدی گفت: اکثر مدرسین آموزشگاه ها درآمد و امرار معاشاشان از همین آموزشگاه ها است و با تعطیلی صدماتی از جمله کاهش 30% استقبال نسبت به سال های گذشته به آن‌ها وارد شده است.

وی با تاکید براینکه وعده هایی در مورد پرداخت حق بیمه به هنرمندان داده شده است، تصریح کرد: متاسفانه تاکنون هیچ موافقتی در این زمینه صورت نگرفته است؛ لازم به ذکر است مدیر کل ارشاد درجهت رفع این مشکلات، درحال پیگیری است.


آقامحمدی در رابطه با جشنواره موسیقی نیز خبرداد: این جشنواره قرار بود در تابستان امسال برگزار شود که با وجود این بیماری فقط با اعلام وضعیت سفید از سوی وزارت بهداشت برگزار خواهد شد.
وی کنسرت های آنلاین را بسیار تاثیرگذاربرای هنرمندان وهنردوستان دانست و گفت: در هفته گذشته در پویش آنلاینی با شعار پاسداشت زحمات پرسنل درمانی و استقبال قابل توجه مردم درغالب همایش 3 روزه با اجرای هرشب 2 گروه که 4 موسیقی ایرانی و 2 موسیقی پاپ برگزار شد.

کنسرت آنلاین، فرصتی جدید در دنیای هنر

کارشناس نوازنده و پژوهشگر موسیقی، اظهار کرد: تغییر رویکردهای اجتماعی و تناسبات آن با توجه به مقتضیات تحلیلی همچون اپیدمی ها باعث خواهد شد شیوه های اجرای هنر دستخوش تغییرات اساسی شود.
قادر شهسواری با بیان اینکه بیماری کرونا پیش از آن که در حوزه سلامت تاثیرگذار باشد روندی چالشی را در برخورد زنده هنرمند و جامعه ایجاد کرده است، عنوان کرد: هرچند روح زنده هنرموسیقی قابلیت تغییر و اشاعه خود را با شرایط مختلف دارد اما در خانه ماندن و لغو اجراهای کنسرت بیش از پیش موجب شد تا روش اجرای زنده اینترنتی فرصت های جدیدی را ایجاد کند.


وی با اشاره به هنرمندانی که سال ها درهای صدا و سیما به رویشان بسته بوده است، مطرح کرد: تک اجراهای بدون نمایش ساز در این رسانه هم کمکی به این قاعده نمی‌کرد و رشد بی رویه نوع جدید موسیقی صدا و سیمایی که در رویکردهای تخریبی آن به تناسب دیدگاه های رسانه ای بر موسیقی ملی جای بحثی نیست؛ اجراهای آنلاین اینترنتی فرصتی مغتنم را ایجاد کرد انتشار سریع قابل دسترس و خالص این کنسرت در نوع خود جالب و با ارزشهای جدید زیبایی شناختی همراه بوده است به نظر میرسد آنچه در این روند قابل توجه است استقبال هنرمندان بزرگ کشور به این گونه اجراها بوده است .


شهسواری با تاکید براینکه در همدان نیز با توجه به شرایط ویژه قرنطینه گروه موسیقی شهسواران به عنوان یکی از اولین گروه ها در ایران در 27 اسفند 98 کنسرتی به صورت آنلاین برگزار کرد، افزود: با بازدیدی بیش از هزاربیننده به نتیجه ای قابل تقدیر دست پیدا کردیم؛ لازم به ذکر است اسقبال بینندگان موسیقی آنلاین باعث شد تا در فرصتی دوباره در تاریخ 4 خرداد 99 نیز مجددا برروی صحنه آنلاین اجرا در قالب همایش آوای سلامت انجمن موسیقی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان برود.


وی با بیان اینکه ایجاد فضای اینچنینی موافقان و مخالفانی دارد که در مبحث های آسیب شناسی می‌توانند سر فصل گپ و گفت های تخصصی باشد، تصریح کرد:مشکلاتی که کرونا در حوزه موسیقی هم چون تعطیلی مراکز و آموزشگاه های هنری ایجاد کرده، باعث پیدایش بدترین نوع آموزش به شیوه آنلاین شده است؛ شایان ذکر است تاثیر بر این نگرش در حوزه آموزش موسیقی در بلند مدت به اثبات خواهد رسید.

گزارش از: هما جمشیدی خبرنگار پایگاه خبری همدان‌آنلاین

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن