اجتماعی

آتش‌سوزی پوشش گیاهی معضلی برای آتش‌نشانان

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان با بیان اینکه هنگام شروع بارندگی مکاتبات لازم را در راستای از بین بردن پوشش گیاهی به ارگان‌های متولی ارسال کرده‌ایم گفت: آتش‌سوزی در مراتع و پوشش‌های گیاهی خشک شده از اواسط خردادماه شروع و تا پایان فصل گرم ادامه داردو متاسفانه بی توجهی به این موضوع، وظیفه نیروهای آتش‌نشان را دو برابر کرده است.

محمدرضا بیاناتی در گفت‌وگوی اختصاصی  با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، با اشاره به اینکه بارندگی‌ها عاملی مهم در رویش پوشش گیاهی و مراتع سبز است اظهار کرد: پس از رویش گیاهان هوای گرم و خشک شدن آنها موجب آتش‌سوزی می‌شود و این در حالیست که پیش از شروه هر فصل گرم، آتش‌نشانی هشدار آتش سوزی را به نهادهای مسئول و متولی می‌دهد.

وی ادامه داد: عمده این آتش‌سوزی‌ها بر اثر دخالت انسان بوده و موجب آتش‌سوزی های وسیع می‌شود که سازمان آتش‌نشانی نامه‌ی از بین بردن پوشش‌های گیاهی را به ارگان‌های بهزیستی، میراث فرهنگی، کمیته امداد، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، مدیریت بحران و منابع طبیعی ارسال کرده است.

بیاناتی تصریح کرد: 35 درصد از عملیات‌های اطفاء حریق به باغات، مزارع و پوشش گیاهی اختصاص دارد که گاهی در روز 30 عملیات در رابطه با این نوع آتش‌سوزی‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری شورای تأمین به صورت جدی با ارگان‌هایی که نسبت به از بین بردن پوشش گیاهی بی اعتنا باشند برخورد می‌کند خاطرنشان کرد: طبق آمارها در سال گذشته3 هزار و669 مورد آتش‌سوزی پوشش گیاهی در سامانه ثبت شده است.

بیاناتی با اشاره به تفکیک این آتش‌سوزی‌ها بیان کرد: از میان این تعداد آتش‌سوزی 1945 مورد در مراتع و پوشش‌های گیاهی، 1060 آتش سوزی دیگر در گیاهان خودرو و 139 مورد در باغات و زمین‌های زراعی ثبت شده است.

مدیرعامل سازمان اتش‌نشانی و خدمات ایمنی همدان در پایان یادآور شد: در آمار سالیانه عملیات‌ها تعداد قابل توجهی از آنها به اطفاءحریق پوشش‌های گیاهی تعلق دارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن