فرهنگ و هنر

مستند «لانه خرگوش» ،کنکاش روزگار پنهان همدان

مستند «لانه خرگوش» روایت شهرهای اسرار آمیز «سامن» و «ارزانفود» همدان، به کارگردانی میلاد مستقیمی و تهیه کنندگی حوزه هنری استان همدان رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین ، میلاد مستقیمی کارگردان مستند «لانه خرگوش» با بیان اینکه مستند کوتاه«لانه خرگوش» نگاهی  اجمالی به شهر زیرزمینی «ارزانفود» و «سامن» دارد که هر دو در استان همدان واقع شده اند گفت: این نگاه فقط منوط به بافت تاریخی این منطقه نمی شود بلکه سعی شده مصائب زیستی و گردشگری این بناها را در تصویر بگنجاند.

این مستندساز جوان با اشاره به اینکه کمرنگی توجه به آثار تاریخی در زندگی مدرن امروزی فقط شامل شهر زیرزمینی «ارزانفود» یا «سامن» نمی شود بلکه دامنگیر خیلی از آثار باستانی ایران شده است، تصریح کرد: در این اثر تلاش شده تا نگاهی ساده و مینیمالیستی بر بافت زیست محیطی شهر وجود داشته با‌شد تا زیبایی های این شهرِ مدفون و تاریک در اعماق زمین بر پرده نقره ای نمایان شود.

وی مدت تصویربرداری و تدوین مستند «لانه خرگوش» را یک ماه عنوان کرد و گفت: فیلم در چهار لوکیشن، شهر زیرزمینی «ارزانفود»، «سامن»، روستای «ارزانفود» و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همدان فیلمبرداری شده است تا بتواند جدای از تحولات تاریخی، تاثیرات اهالی و نگاه اهل فن را به این آثار بیان کند.

یکی از  باستان شناسان استان همدان، آغاز استقرار در شهرهای زیر زمینی «سامن» و «ارزانفود» را متعلق به دوره اشکانیان دانست و تصریح کرد: این شهرهای زیر زمینی در دوران اسلامی مورد استفاده بوده و آثار مربوط به دوران اسلامی نیز از آنجا کشف شده است.

خلیل الله بیک محمدی با اشاره به اینکه این شهرها از آثار باستانی شاخص در غرب ایران محسوب می شوند افزود: سازه های معماری این شهرهای اسرارآمیز در دل کوه ها به صورت دست کن ایجاد شده است که دارای راه روها، فضاهای پخت و پز، اتاق تدفین، انبار، آب انبار، راه آب ها و …. می باشد.

نویسنده کتاب «شیردربان اکباتان» فلسفه وجودی شهرهای زیرزمینی را مبهم دانست و تصریح کرد: نظریات مختلفی درباره کاربری این فضاهای زیرزمین شهری از سوی پژوهشگران مختلف ارائه شده است و استان همدان دارای بیش از 5 اثر باستانی زیرزمینی است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن