اجتماعیسلامت و پزشکی

حکایت بزرگترین حق الناس این روزها

چرا نمی خواهیم قبول کنیم که در این وانفسای بحران، جولان و یکه تازی کرونا،” ماسک من از تو محافظت می کند، ماسک تو از من”؟!….

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین، روزانه شمار مبتلایان به این ویروس منحوس در حال افزایش است و پیش بینی ماه های قبل کارشناسان مبنی بر تمام شدن بحران کرونا در تابستان را به زیر سوال برده است.

معاون وزیر بهداشت و درمان  استفاده از ماسک، رعایت فاصله ایمنی و دوری از اجتماعات را سه محور محدودیت‌های هوشمند کرونایی دانست.

دکتر رضا ملک‌زاده در آخرین مصاحبه خود گفته است: ” در شرایط کرونایی ممکن است برگزاری هر مراسم عروسی یا عزا، مراسم عزای دیگری را رقم بزند، بنابراین همکاری مردم و پرهیز از سفر در مبارزه با کرونا ضروری است.”

در همین راستا مقالات علمی متعددی را مطالعه کردم، در یکی از آخرین یافته های دانشمندان آمده است؛ نتیجه مطالعه ای در دانشگاه کمبریج در مورد تاثیر زدن ماسک در کنترل شیوع کرونا منتشر شده که نشان می دهد زدن ماسک توسط 50 درصد افرادی که در سطح جامعه تردد می کنند، می تواند عدد بازتولید یا R0 را به زیر یک کاهش داده جلوی موج دوم را بگیرد.

تصور عمومی بر این است که مردم برای حفاظت از خودشان ماسک می زنند، درحالی که ماسک منافعش برای دیگران بیشتر از فردی است که ماسک می زند و در واقع ما با زدن ماسک علاوه بر خودمان از دیگران هم محافظت می کنیم. بر این مبنا کمپینی در انگلیس توسط این دانشگاه به نام ” ماسک من از تو محافظت می کند، ماسک تو از من” شکل گرفته است.

در صورتی که ۷۵ درصد مردم در مکان های عمومی ماسک بزنند توان کاهش دادن R0 از عدد ۴ به زیر یک و جلوگیری از موج دوم را خواهد داشت نظیر آنچه که در انگلیس اتفاق افتاد.

زدن ماسک توسط ۱۰۰ درصد مردم در اماکن عمومی توان جلوگیری از موج دوم تا ۱۸ ماه را دارد، زمانی که برای رسیدن همه واکسن‌های در حال تولید کرونا کافی است. در این مدلسازی مبنا بر استفاده عمومی از ماسک خانگی بوده و حتی با ماسک خانگی چنین پیشگیری امکان پذیر است.

بر اساس این مطالعه در صورت استفاده گسترده از ماسک نیازی به قرنطینه کامل جامعه نیست و فقط با بسته نگه داشتن برخی تجمعات یا مراکز پرخطر و رعایت فاصله اجتماعی می توان جلوی موج دوم را گرفت.

این مدل نشان داده است که بدون زدن گستره ماسک حتی قرنطینه اجتماعی هم توان جلوگیری از موج دوم را ندارد. ویروس کرونا هوابرد است و می تواند با سرفه و عطسه و حتی حرف زدن منتقل شود و ماسک از این مسأله جلوگیری می کند.

زدن ماسک حتی بدون داشتن علایم نسبت به زدن آن بعد از ظهور علایم تاثیری دو برابری در کاهش R0 دارد. هرچه زودتر زدن ماسک همگانی شود بهتر خواهد بود ولی مدل نشان داده است حتی ۱۲۰ روز بعد از آغاز شیوع توان جلوگیری از پیک جدید را دارد.

الزامی شدن استفاده از ماسک در اماکن عمومی

فرماندار ویژه ملایر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در ادارات، اماکن ‏عمومی، تالارها و کانون‌های پرخطر را الزامی عنوان و تاکید کرد: ورود افراد بدون ماسک به ‏دستگاه‌های اجرایی و سایر اماکن عمومی ممنوع است.‏

قدرت الله ولدی در جلسه ستاد پیشگیری، کنترل و ‏هماهنگی مقابله با کرونا شهرستان که با حضور اعضای کمیته‌ها و کارگروه‌های ستاد برگزار شد، ‏افزود: حضور در مراسم‌ عروسی و عزا، میهمانی‌های خانوادگی و تجمع ها را علت اصلی افزایش ‏شیوع ویروس کرونا در این شهرستان برشمرد.‏

فرماندار ملایر خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرائی، تاکید کرد: نسبت به نصب بنر الزامی بودن ‏استفاده از ماسک در ورودی ادارات و بنرهای فرهنگی و بهداشتی هشدار دهنده درباره خطر ‏شیوع ویروس کرونا در سطح شهر اقدام کنند و تا ۷۲ ساعت آینده اداراتی که مراجعات فراوان ‏دارند، نسبت به تجهیز و نصب دستگاه‌ نوبت‌دهی اقدام کرده، در غیر این صورت با آنها برخورد ‏می شود.‏

این مقام مسئول توسعه خدمات الکترونیک در سطح ادارات و نهادها در راستای مقابله با کرونا را ‏ضروری دانست و گفت: مدیران برای کاهش مراجعات حضوری مردم به ادارات و ارائه خدمات ‏بهتر به ارباب رجوع از خدمات الکترونیک استفاده کنند.

ولدی ممنوعیت برگزاری مراسم در آرامستان‌ها، چاپ اعلامیه فوت و عدم حضور در مراسم‌های ‏شادی و عزا را از محدودیت‌های جدید ستاد مقابله با کرونا در این شهرستان عنوان و بیان کرد: ‏اداره صنعت و معدن موظف است نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی ‏از برگزارکنندگان عروسی در تالارها تعهد بگیرد.‏

همه باید ماسک بزنند

رئیس شبکه بهداشت و درمان ملایر با بیان اینکه استفاده از ماسک را به عنوان مهمترین وسیله حفاظت فردی در برابر بیماری به همه افراد توصیه می کنیم، اظهارکرد: تمامی اشخاص به خصوص بیماران زمینه ای و افراد بالای 60 سال ملزم به استفاده از ماسک هستند.

دکتر محسن ترکاشوند در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه به علت افزایش شمار مبتلایان، ظرفیت پذیرش را در بیمارستان های امام حسین(ع) و غرضی افزایش داده ایم و در حال حاضر در هر کدام از این بیمارستان ها 60 تخت به بیماران کرونا اختصاص داده شده است، ادامه داد: فعلاً کمبود دارو و تجهیزات نداریم.

وی با تأکید بر اینکه مردم در شهرها و روستاها باید موازین و پروتکل های یهداشتی را رعایت کنند تا از ظرفیت پذیرش موجود بالاتر نرویم، گفت: در حال نصب یک دستگاه اکسیژن ساز در بیمارستان مهر هستیم تا نیاز بیماران به اکسیژن مرتفع شود.

این مقام مسئول از سازمان ها و ادارات دولتی و خصوصی خواست تا با برنامه ریزی مناسب  میزان مراجعه ارباب رجوع را به ادارات کاهش داده و حضور فیزیکی افراد را به حداقل برسانند تا از ابتلا به کرونا جلوگیری شود.  

ترکاشوند با تأکید بر به اینکه مردم از هرگونه حضور غیرضروری در خارج از منزل خودداری کنند، تصریح کرد: بخشداران، دهیاران و بهورزان به جد وارد کار شده و از مجدانه برپایی مراسم عروسی، عزا و هرگونه تجمع در روستاها و شهرها جلوگیری کنند.

برپایی مراسم عروسی و عزا؛ بازی با جان مردم

رئیس شبکه بهداشت و درمان ملایر با بیان اینکه از نظر تقسیم بندی کشوری فعلا شهرستان ملایر در وضعیت زرد است، هشدار داد: متأسفانه آمار مبتلایان به کرونا در سطح این شهرستان روبه افزایش است.

ترکاشوند با بیان اینکه تعداد آمار بستری شدگان ما در بحث کرونا در خرداد ماه نسبت به اردیبهشت ماه 2 برابر شد، اظهارکرد: این روند ادامه یافت به گونه ای که در هفته اول تیرماه آمار تعداد مبتلایان به بیش از کل آمار اردیبهشت ماه رسید.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد موارد کرونا مثبت در ملایر در یک کانون تجمع مثل عروسی، مراسم عزا، ختم و میهمانی ها به بیماری مبتلا شده اند، تصریح کرد: همه افراد از شرکت در مراسم عروسی و عزا خودداری کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیماری کرونا فرصتی است تا مردم مراسم عروسی و عزار با کمترین هزینه برگزار کنند، افزود: انتظار داریم اشخاص رعایت کرده و با برپایی چنین مراسمی با جان و سلامت خانواده ها بازی نکنند، از سوی دیگر ستاد مقابله با کرونا نیز در این رابطه ورود پیدا می کند.

ترکاشوند با اشاره به اینکه روند ابتلا به بیماری کرونا تازه در ملایر آغاز شده است، گفت: در بحث برگزاری مراسم عزا و عروسی قطعاً دستگاه های ذیربط  حوزه قضائی و انتظامی و حوزه بهداشتی بنابر قانون نظارت خود را اعمال می کنند، تأکید کرد: توصیه می کنیم مردم این بیماری را جدی بگیرند و بیشتر رعایت کنند.

هنوز خطر را جدی نگرفته ایم

یکی از شهروندان ملایری، مرد مسن 79 ساله ای بدون ماسک و دستکش در خیابان های شلوغ در حال تردد بود، از او در مورد عدم استفاده از وسالل حفاظت فردی سوال کردم، گفت: مردگ دست خداست، کسی که پیمانه اش پر شده باشد با کرونا و بدون کرونا می میرد و کسی که عمرش به دنیا باشد، همچنان سالم می ماند.

ابراهیم رحیمی در مورد خطر ابتلا، ادامه داد: زمان کودکی ما وبا و حصبه در ایران بیداد می کرد، کرونا هم یک بیماری شبیه آنها اما مدل امروزترش است.

وی در مورد شستشوی دست هایش، اظهارکرد: قبل غذا خوردن دست هایم را می شورم، البته بیشتر خانم و بچه ها روی شستشوی و رعایت نظافت حساس هستند و خیلی رعایت می کنند.

با برگزارکنندگان مجالس عروسی و عزا برخورد شود

یکی دیگر از شهروندان ملایری خانم 47 ساله است که تمام موازین بهداشت فردی را رعایت کرده و با ماسک، شیلد و دستکش برای انجام کار اداری به یکی از ادارت مراجعه کرده بود، وی با گلایه شدید از برگزاری مراسم عزا و عروسی در ملایر، گفت: طی ماه خطیر در کوچه ما هر شب عروسی برپاست.

شهلا بهمنی با بیان اینکه افراد مراسم عروسی و ختم را در منازل برگزار می کنند که خود عامل خطرناک شیوع کروناست، افزود: علاوه بر آلودگی افراد شرکت کننده، برای سایر همسایگان نیز آلودگی صوتی و تهدید ایجا می کند و حق الناس است.

وی با اشاره به اینکه مبتلایان گاهی ناقل هستند و تا 14 روز علائمی ندارند و در این مدت با اشخاص زیاد در تماس بوده و ویروس را منتقل می کنند، از مسئولان ارشد ملایر، فرماندار، دادستان، نیروی انتظامی و … خواست تا با برگزارکنندگان مجالس عروسی و عزا، شدید و قاطعانه برخورد کنند.

تأمین هزینه ها سنگین است

یکی دیگر شهروندانی که توجه مرا جلب کرد جوان تقریبا ً 30 ساله ای بود که بدون دستکش و ماسک در حال زباله گردی و جمع آوری پلاستیک و کارتن بود.

 وی با بی رغبتی در پاسخ به سوالم مبنی بر اینکه چرا از دستکش و ماسک استفاده نمی کند، گفت: تأمین هزینه هایش سنگین است و اگر پول تهیه آنها را داشت، زباله گردی نمی کرد!

حسن- ک، از وضعیت بد اقتصادی گلایه کرد و افزود: دولت در ابتدا باید وضعیت کار و معیشت مردم را سروسامان بدهد، برای مایی که به نان شب محتاجیم و باید خوراک روزانه زن و بچه مان را تأمین کنیم، کرونا تهدید نیست.

وی با اشاره به اینکه دغدغه اصلی اش این است که نان خانواده شان را تهیه کند، اظهارکرد: خیرین زیادی در ملایر هستند، مدیران و خیرین دست به دست هم بدهند و دربین همه اقشار نیازمند حاشیه شهر و زباله گردها، ماسک و دستکش رایگان توزیع کنند تا آمار مبتلایان کاهش پیدا کند.

سهل انگاری؛ به قیمت از دست دادن جان چند نفر

یک مدرس دانشگاه نیز گفت: تصور کنید که دارویی وجود داشت که ابتلا به ویروس کرونا را تا چند برابر کاهش می داد، آیا همه درصدد تهیه و مصرف این دارو نبودیم؟

محمد احمدوند افزود: اکنون استفاده از ماسک یکی از موثرترین روش های پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 و جلوگیری از گسترش آن است.

وی اظهارکرد: این روزها باید بیشتر دقت و احساس مسئولیت کنیم و باید بدانیم هرگونه کوتاهی و سهل انگاری به از دست دادن جان چند نفر می انجامد.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: وقتی رهبری معظم در استفاده از ماسک حجت را بر ما تمام می کنند، زمانی که تمام مسئولین بهداشتی و درمانی کشور و جهان توصیه بر رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و رعایت نظافت فردی دارند، دیگر جایی برای تعلل و بهانه تراشی باقی نمی ماند.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین، وجود وجدان بیدار، کمی همت و احساس خطر باعث می شود تا جان و سلامت دیگران به اندازه سلامت خود و خانواده مان مهم باشد، چراکه این بیماری همانند حلقه های یک زنجیر از فردی به فرد دیگر سرایت کرده و با تحمیل هزینه های جسمی، روحی، اقتصادی و حتی جانی، کشور را زمینگیر می کند.

پس در این وانفسای جولان ” طاعون قرن” کمی بیشتر به مقوله ” حق الناس” و احساس مسئولین اجتماعی توجه کنیم؛ این روزها بزرگترین حق الناس، نزدن ماسک است.

از سوی دیگر انتظار می رود دولت و سازمان ها و ادارات زیر مجموعه آن چون صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و … با تولید انبوه ماسک و مواد ضدعفونی کننده با قیمت پایین و توزیع عادلانه آن در بین افراد، گام موثری در این راستا بردارند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن