اجتماعی

برنده شدنی که ۲ میلیون تومان آب خورد

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان همدان، یکی از روش‌های روزمره کلاهبرداری را تماس تلفنی و اعلام برنده شدن در یک مسابقه تلوزیونی دانست و گفت: یک خانم همدانی قربانی این شگرد و مبلغ ۲ میلیون تومان از حساب وی برداشت شده است.

سرهنگ فیروز سرخوش نهاد در گفت‌وکو با پایگاه خبری همدان آنلاین ، اظهار کرد: در پی مراجعه یک خانم همدانی به پلیس فتا و با در دست داشتن مرجوعه قضایی مدعی شد که فردی با وی تماس گرفته ک مدعی شده که در یک مسابقه تلوزیونی برنده شده است.

وی با بیان اینکه متهم از طریق تماس صوتی واتساپ با شاکی ارتباط برقرار کرده است ادامه داد: مالباخته پس از تماس فردکلاهبردار تمام اطلاعات بانکی خود از جمله شماره حساب، شماره کارت و رمز دوم را در اختیار فرد تماس گیرنده می‌گذارد و پس از دقایقی متوجه می‌شود که ۲ میلیون تومان از حسابش برداشت شده است.

سرهنگ سرخوش‌نهاد با بیان اینکه پس از اظهارات شاکی، شناسایی متهم در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت عنوان کرد: طی سال‌های اخیر در میان جرائم علیه اموال و دارایی افراد، کلاهبرداری‌های اینترنتی از تنوع و پیچیدگی خاصی برخوردار بوده که عوامل متعددی از جمله ساده لوحی افراد، زمینه کلاهبرداری را برای افراد شیاد فراهم کرده است.

وی توضیح داد: یکی از راه‌های جلوگیری از جولان دادن کلاهبرداران، آموزش شهروندان و ارتقای سطح آگاهی آنها است که متاسفانه بر خلاف تمام اخبار منتشر شده و هشدارها، همچنان شاهد چنین کلاهبرداری‌هایی هستیم.

سرهنگ سرخوش‌نهاد با اشاره به اینکه یکی از راه‌های مرسوم برای فریب شهروندان، ادعای کلاهبرداران مبنی بر برنده شدن فرد در مسابقات تلوزیونی است افزود: بسیاری از این کلاهبرداران با جعل صدای افراد معروف و چهره‌های آشنا با فضاسازی مناسب، موجبات فریب و اعتماد افراد را فراهم می‌سازند.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌های تشخیص و جلوگیری از کلاهبرداری این دسته از افراد این است که فرد تماس گیرنده تقاضا می‌کند شخص به ظاهر برنده نزد عابربانک رفته و اطلاعات بانکی را در اختیارش قرار دهد این در حالیست که برای واریز پول فقط شماره کارت یا شماره حساب کافی است.

سرهنگ سرخوش نهاد خاطرنشان کرد: فرد پیش از ارسال اطلاعات بانکی باید کمی فکر کند که آیا در مسابقه مذکور شرکت و ثبت نامی داشته است یا خیر که در صورت عدم ثبت نام نباید هیچگونه اطلاعاتی در اختیار فرد تماس گیرنده قرار دهد.

رئیس پلیس فتا استان همدان در پایان توصیه کرد: شهروندان در صورت مشاهده موارد مشکوک به سایت پلیس فتا مراجعه کرده و در بخش مرکز فوریت‌هوی سایبری موضوع مورد نظر را ثبت کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن