اجتماعی

کودکان بدسرپرست، بیشترین ورودی بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان همدان عمده کودکان ورودی به مراکز نگهداری و تحت مراقبت بهزیستی را، کودکان بدسرپرست دانست.

به گزارش پایگاه خبری همدان‌آنلاین، حمیدرضا الوند سه‌شنبه ۲۴ تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته بهزیستی، با اشاره به واگذاری ۱۶ کودک به خانواده‌های فاقد فرزند در سال گذشته، گفت: دلیل اصلی آمار پایین فرزندخواندگی در استان همدان، وجود کودکان دارای سرپرست است؛ درحال حاضر بیشترین کودکان مستقر در مراکز مربوطه همانند شیرخوارگاه، دارای خانوادهایی هستند که صلاحیت نگهداری فرزندان خود را ندارند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۱ کودک به امین موقت و ۵ کودک به فرزندخواندگی سپرده شده‌اند، عنوان کرد: خوشبختانه فرهنگ امین موقت دربین خانواده‌های همدانی درحال گسترش است.الوند با اشاره به فعالیت خط تلفنی ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی)، تصریح کرد: در سال ۹۸، ۵ هزار و ۹۸۸ زوج اقدام به طلاق کردند که با مداخله کارشناسان خط ۱۲۳، نزدیک به ۳۰ درصد این تعداد منجر به گذشت و صلح شد.

مدیرکل بهزیستی استان همدان همچنین در رابطه با فعالیت خط ۱۴۸۰ و تاثیر قرنطینه خانگی ناشی از کروناویروس در افزایش این تماس‌ها، اظهار کرد: ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از ابتدای فروردین ماه تا کنون با خط مشاوره‌ای ۱۴۸۰ تماس گرفتند که به عبارتی دیگر ماهانه ۵۰۰ تماس در رابطه با اخذ مشاوره برای حل اختلافات خانوادگی و نگرانی‌های ناشی از کرونا با این خط ثبت شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس تحلیل تماس مردم با خط ۱۴۸۰، آگاهی اعضای خانواده از اعتیاد فرزند و یا همسر و اتفاقات ناشی از آن یکی از عمده دلیل تماس مردم با مشاوران بهزیستی بوده است، گفت: وجود تعداد قابل توجه معتادین در کل کشور و به طبع آن در همدان ، باعث شد تا کمپ‌های ترک اعتیاد حتی در شرایط قرمزهم فعالیت داشته باشد.

وی افزود: عدم دانش کافی و اطلاعات مورد نیاز در نحوه تربیت و برخورد با کودکان و بروز اتفاقات و خشونت‌های ناشی از آن نیز، از دیگر دلیل تماس مردم با صدای مشاور بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان از پذیرش ۸۰۰ فرد بیمار به اعتیاد در مرکز ماده ۱۶ خبرداد و تصریح کرد: در سال گذشته ۲۱ هزار و ۵۰۰ نفر از خدمات کمپ‌های ترک اعتیاد وابسته به بهزیستی استفاده کرده‌اند.

الوند با اشاره به وجود ۴۶ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی در استان، خاطرنشان کرد: سال گذشته وسایل توانبخشی و کمک توانبخشی زیادی ازجمله، ۴۱ هزار باتری سمعک، ۳۱ هزار سمعک و ۳۷۶ وسایل کمک توانبخشی ویژه نابینایان در اختیار مددجویان قرار گرفت.

وی با اشاره به افتتاح ۷۶ واحد مسکونی ویژه خانواده‌های دارای معلول در استان افزود: به منظور اشتغال زایی مددجویان، نمایشگاه دائمی از صنایع دستی جامع هدف برپا شده است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه سال گذشته ۱۷۰ کودک کار شناسایی شده است، مطرح کرد: خوشبختانه به دلیل فرهنگ مردم و عدم ورود اتباع بیگان، وضعیت کودکان کار دراستان سلامت بوده و مشکلات پایتخت را شاهد نیستیم؛ لازم به ذکر است در ۳ ماهه ابتدایی سال جاری نیز ۲۴ کودک کار شناسایی شده اند.

درپایان لازم به ذکراست‌، آئین رونمایی از کتاب های صوتی ویژه نابینایانرونمایی از کتاب های ویژه نابینایان با حضور مدیر کل بهزیستی استان، معاونین حوزه های تخصصی و اصحاب رسانه برگزار شد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن