اقتصادی

تیکی تاکای مسکن در همدان

چندی پیش با اوج گرفتن نارضایتی‌ مستاجران علیه قیمت‌های نامتعارف رهن و اجاره در دل بحران کروناویروس و تلاش اصحاب رسانه برای به گوش رساندن صدای بی صدای مردم به دولت و متولیان امر، ستادملی مقابله با کرونا مجبور به تصویب طرحی شدد که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری همانند قانون برای هر سه قوه لازم‌الجرا است.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین، مصوبه عدم اجازه تخلیه مستاجران تا ۱ ماه پس از اعلام رسمی اتمام کووید-۱۹ و تعین میزان افزایش اجاره‌بها تا سقف ۲۵، ۲۰ و ۱۵ درصد به ترتیب برای تهران، کلانشهرها و شهرهای کوچک نیز همانند صدها قانون وضع شده و عمل نکرده تنها در مصاحبه‌های مطبوعاتی و مانور تویئتری مسئولان مربوطه باقی ماند و هرگز جامه عمل به خود نپوشید.

بی‌توجهی مسئولان مربوطه به قول‌ و قرارها و قانون وضع شده ، عادت به پاس کاری مسئولیت‌های درنظرگرفته شده و از همه مهم‌تر نبود مرجع و نهاد نظارتی قوی براین آشفته بازار، باعث شده تا این مصوبه تازه همانند دیگر مصوبات تنها در آرشیو خبرها جا خوش کند؛ گویی فرار از مسئولیت‌هایی که مدیران خوشان برای یکدیگر مشخص کرده‌اند در بحران کروناهم از یاد آقایان نرفته است.

مسکن، حوزه من نیست

رئیس کل دادگستری استان همدان نظارت و رسیدگی به مصوبه تعین سقف اجاره‌بها را در حوزه اختیارات خود ندانست.

محمدرضا عدالتخواه در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، با اشاره به سخنان مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان مبنی بر برگزاری جلسه و رسیدگی به نحوه نظارت براین موضوع، تصریح کرد: این مصوبه در حوزه کاری دادگستری نبوده و توانایی اظهار نظر را ندارد.

وی ادامه داد: تاکنون جلسه‌ای با مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان در این رابطه تشکیل نشده و سخنی مبنی بر رسیدگی به شرایط موجود مطرح نشده است.

مصاحبه نمی‌کنم/با رئیس کل دادگستری استان صحبت می‌کنم

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان از پاسخ به چرایی عدم نظارت این سازمان بر مصوبه ستادملی مبارزه با کروناویروس مبنی بر الزام افزایش میزان اجاره ‌بها تا سقف ۲۰ درصد، امتناع کرد.

داریوش جودکی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان آنلاین ، در رابطه با مصوبه ستادملی مبارزه با کروناویروس مبنی بر الزام افزایش میزان اجاره‌بها تا سقف ۲۰ درصد و الزام نظارت بر اجرای این مصوبه به‌واسطه سازمان تعزیرات حکومتی، بیان کرد: در این رابطه صحبتی نداشته و نظری نمی‌دهم.

وی ادامه داد: برای عدم پاسخگویی به سوالات مطرح شده، دلیلش را خودم دانسته و نیازی به توضیح دادن نمی‌بینم.

جودکی عدم اطلاع رسانی و خبری نشدن دلیل عدم اجرای مصوبه ستادملی را به نفع مردم خواند و افزود: عجله‌ای برای صحبت کردن در این موضوع ندارم.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان ادامه داد: قرار است در این رابطه و نحوه نظارت،رسیدگی و اختیارات سازمان تعزیرات حکومتی درطی جلسه‌ای با رئیس کل دادگستری استان همدان صحبتی داشته باشم.

تعزیرات موظف به نظارت/ مستاجران تخلیه نکنند

فرماندار شهرستان همدان با بیان اینکه باتوجه به مصوبه وضع شده، هیچ قاضی حکم تخلیه مستاجران را صادر نمی‌کند، گفت: مستاجران اجازه تخلیه منازل خود را ندارند چراکه براساس مصوبه ستادملی مقابله با کرونا، قرار آن‌ها به طور خودکار تا ۱ ماه پس از پایان کووید-۱۹ درکشور براساس اعلام رسمی ستاد تمدید می‌شود.

حسین افشاری ادامه داد: درصورت عدم اجرای این قانون به واسطه موجر، مستاجر به اقدامات وی بی اعتنا بوده و واکنشی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه درصورت مشاهده موجر مبنی بر عدم ترک مستاجر، مجبور به شکایت می‌شود، مطرح کرد: دراین صورت هیچ قاضی حکم تخلیه را صادر نکرده و مدجر چاره‌ای جز اطاعت از قانون ندارد؛ لازم به ذکر است این تنها راه جلوگیری از افزایش نامتعارف اجاره‌بها است.

افشاری در رابطه با مرجع ناظر و رسیدگی کننده بر این مصوبه نیز، تاکید کرد: براساس قانون، سازمان تعزیرات حکومتی موظف به رسیدگی و نظارت بر بنگاه‌های معامله املاک است.

تاکنون شکایتی ثبت نشده

رئیس اتحادیه مشاورین املاک استان همدان گفت: روز آینده گشت مشترکی با پلیس اماکن عمومی از بنگاه‌های املاک در راستای بازدید از نحوه عملکرد آنان به مصوبه ستادملی مقابله با کرونا به دستور دادستان انجام خواهد گرفت.

ابراهیم جمالی نیز با اشاره به ابلاغ مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به تمام بنگاه‌داران املاک، گفت: مردم در صورت نارضایتی و مشاهده افزایش اجاره‌بها بیش از درصد تعین شده توسط موجر، به اتحادیه مراجعه و شکایت خود را ثبت کنند.

وی افزود: در روزهای گذشته نیز چند گشت مشترک با سازمان تعزیرات حکومتی داشتیم که هیچ مورد تخلفی را مشاهده نکردیم.

گزارش از: فائزه صلواتی خبرنگار پایگاه خبری همدان آنلاین

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن