فرهنگ و هنر

ماندگاری گویش اصیل همدانی در دانشنامه همدان

جلد دوم کتاب «فرهنگ اصطلاحات عامیانه همدانی» تالیف محمدعلی نوریون از مجموعه دانشنامه استان همدان به چاپ رسید.
به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین ، معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان با بیان اینکه «فرهنگ اصطلاحات عامیانه همدانی» مجموعه ای 4 جلدی و حاصل تحقیق های میدانی گسترده است گفت: هدف از تدوین این اثر، جمع آوری اصطلاحات، امثال، کنایات و لطایفی است که در گویش همدانی به کار می رفته و بیانگر بخشی از فرهنگ، عقاید، سنن و هنجارهای اجتماعی مردم این سرزمین کهن است.
تیمور آقامحمدی با اشاره به اینکه تا کنون اثر مکتوبی از زبان گفتاری مردم این شهر در سده پیشین، علی رغم وجود ادیبان، دانشمندان و مورخان بزرگ در استان همدان بر جای نمانده است افزود: این اثر و آثار مشابه آن در سایر گویش ها، می تواند در آینده به صورت فرهنگی جامع درآید.
وی با بیان اینکه متاسفانه از گویش اصیل همدانی در سطح شهر همدان چندان اثری باقی نمانده گفت: مهمترین عامل زوال گویش همدانی مهاجرت ترک ها، لرها، کردها و … به استان همدان و غلبه بافت جمعیت مهاجر بر همدانی ها است که گویش مردم این دیار را تحت تاثیر قرار داده است.
معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری همدان با بیان اینکه «فرهنگ اصطلاحات عامیانه همدانی» در چهار جلد پیش بینی شده تصریح کرد: جلد اول این مجموعه در برگیرنده حروف از «الف» تا «ت» است که در زمستان 1395 به چاپ رسید و در تلاشیم تا جلد سوم این مجموعه را نیز تا اواخر سال 1399 به چاپ برسانیم.
وی «فرهنگ اصطلاحات عامیانه همدانی» جلد دوم را در برگیرنده حروف «ج» تا «ش» اعلام کرد و افزود: این مجلد به همت پژوهشگر پرتلاش همدانی «محمدعلی نوریون» در 761 صفحه، قطع رحلی و در تیراژ 1100 نسخه روانه بازار کتاب شده است.
دانشنامه استان همدان مجموعه است که با گردآوری و طبقه بندی اسناد، با زبانی ساده به شناخت و معرفی پیشینه و چهره فرهنگی، تاریخی و تمدنی استان همدان کمک می کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن