اجتماعی

بانوان، توان اهدای پلاسما ندارند

مدیرکل سازمان انتقال خون استان همدان با بیان اینکه بانوان نمی‌توانند اهدای پلاسما انجام دهند گفت: سازمان انتقال خون تا کنون ۱۰۳ واحد پلاسما از بهبودیافتگان کرونا تهیه کرده است.

دکتر افشین محمدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین اظهار کرد: درصد بسیاری از بانوان به علت شرایط خاص نمی‌توانند اهدای پلاسما انجام دهند و تنها بانوان مجرد و بدون بیماری خاص مجاز به اهدای پلاسما هستند.

وی ادامه داد: از ۱۰۳ واحد تهیه شده ۸۰ واحد پلاسما در اختیار مراکز درمانی قرار گرفته است و تاثیر تزریق آن در روزهای اول ابتلا به کرونا موثر بوده و هنگامی که بیمار به مرحله حاد و ICU می‌رسد تزریق پلاسما تاثیر چندانی ندارد.

دکتر محمدی با بیان اینکه به طور میانگین روزانه، ۳ واحد پلاسما اهدا می‌شود عنوان کرد: اگر بتوان به تهیه ۴ واحد پلاسما در روز برسیم می‌توان گفت شرایط ایده‌آلی داریم.

وی افزود: میانگین سنی اهدای پلاسما از ۱۸ تا ۶۰ سال است و بهبودیافتگانی که در دوران بیماری بستری بوده‌اند ۳۰ روز پس از ترخیص مجاز به اهدای پلاسما هستند.

دکتر محمدی با اشاره به شرایط اهدای پلاسما در بهبودیافتگانی که دچار بیماری خفیف این ویروس شده بودند یادآور شد: این دسته از افراد نیز که ناقل بدون علامت بوده و در صورت اطمینان از ابتلا به این ویروس می‌توانند ۱۰ روز پس از بهبود یافتن و یا قطع علائم برای اهدای پلاسما به سازمان مراجعه کنند.

وی در پایان مطرح کرد: پلاسما ساختار دفاعی فرد را در برابر این بیماری تقویت می‌کند که البته این تزریق می‌تواند تنها در برخی از افراد موثر باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن