فرهنگ و هنر

همدان، قربانی مدیران بی تدبیر

همدان، پایتخت تاریخ وفرهنگ ایران، که به عنوان یکی از کهن‌ترین شهرهای این سرزمین شناخته شده و پیشینه ای بیش از 3 هزار سال دارد.

در حال حاضر همدان به دلیل داشتن مراکز تاریخی تاریخی و دیدنی به‌عنوان پنجمین شهر فرهنگی و توریستی کشور شناخته می‌شود.

این در حالیست که این شهر باستانی با توجه به پتانسیل بالای خود، مملو از پروژه های نیمه کاره‌ای است که با گذشت چندین سال همچنان به سرانجام مشخصی نرسیده اند و بین ارگان های مختلف پاس کاری می‌شود.

سایت موزه میدان امام، پل سردار شهید همدانی، پارکینگ آقاجانی بیگ و پیاده راه بلوار ارم، پروژه هایی هستندکه همچنان بلاتکلیف اند و تنها نام و شهرت را یدک می‌کشند.

میدان امام نماد تاریخ و قدمت شهر همدان، یکی از پروژه های نیمه کاره ای است که جز یک اسم سرانجام مشخصی نداشته، و با گذشت 3 سال از آغاز شروع پروژه سایت موزه جز تلی از خاک برای گردشگران در این میدان به ارمغان نیاورده است.

میراث، هیچگونه کمکی جهت بهره برداری نکرد

شهردار همدان در رابطه با پروژه نیمه کاره سایت موزه بیان کرد: از ابتدای کار، بجز تصویب طرح، میراث هیچگونه کمکی جهت بهربرداری از این سایت نکرده است.

عباس صوفی در گفت و گو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین ادامه داد: و وظیفه ساخت این سایت موزه برعهده مسکن و شهرسازی افتاد، که با اتمام اعتبار این پروژه متوقف شد؛ در حال حاضر شورای شهر و شهرداری، با هزینه خود در پی ادامه دادن ساخت سایت موزه به کمک پیمان کار، می‌باشد.

ساخت سایت موزه را از ابتدا، شهرداری بر عهده گرفت

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان، در رابطه با پروژه سایت موزه بیان کرد: به طور کلی در ابتدا، موضوع تنها کاوش بود، نه سایت موزه. ولی رسانه ها و بعضی دیگر درخواست دادند که میدان امام به سایت موزه تبدیل شود. که در شورای شهر و شهرداری مورد استقبال قرار گرفت، و آمادگی خود را در هر زمان برای ساخت سایت موزه اعلام کردند.

علی مالمیر، با بیان اینکه کاوش ها و طرح و تصویب آن، تخصص حوزه میراث فرهنگی بوده و آن‌را تمام و کمال انجام داده‌ایم. همچنین حفظ آثار یافت شده، توسط میراث انجام گردید؛ اما ساخت سایت موزه را از ابتدا، شهرداری بر عهده گرفت، این درحالیست که مشکل تامین اعتبار یکی از بزرگتزین عوامل بازدارنده است.

وی در رابطه با دستاورد های نشست های سال های اخیر نیز افزود: نشست راه ابریشم مربوط به شهرداری است، اما در نشست های unwto، رویداد هایی ارزشمند برای استان به ارمغان آورد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان پیگیری تاسیس دفتر منطقه یونسکو در همدان را وظیفه شورای شهر دانست و افزود: ایجاد این دفتر در همدان را فرصت خوبی خواهد بود، که پیگیری آن بردوش شورای شهر قرار داشت؛ لازم به ذکر است در صورت عدم توجه و اجرایی نشدن این موضوع، خدشه ای به ثبت جهانی آثار ملی شهر ما وارد نخواهد شد.

دود اختلاف میراث فرهنگی و شهرداری در همدان، به چشم مردم می رود

مدیرعامل شرکت گردشگری بنیاد توسعه آسیا و فعال عرصه گردشگری نیز، در رابطه با نشست های بین المللی چند سال اخیر در همدان، بیان کرد: نشست راه ابریشم و unwto فرصت بسیار خوبی بود که می‌توانست منجر به اتفاقات خوبی شود، اما متاسفانه به درستی از آن استفاده نشد.

بهنام افتخاریان با تاکید بر اینکه اختلاف میراث فرهنگی و شهرداری در همدان، به چشم مردم می‌رود.

وی بیان کرد: از جمله عواملی که تحت تاثیر این تمارضات قرار گرفته ، بلاتکلیفی سایت موزه میدان امام بوده ، که بعد 3 سال هنوز نیمه کاره رها شده است.

گزارش از: ریحانه بابایی، خبرنگار پایگاه خبری همدان‌آنلاین

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن