اجتماعی

حیات وحش همدان از طاعون در امان است

معاون فنی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان همدان از نظارت جدی این سازمان بر سلامت حیوانات و جلوگیری ازشیوع بیماری ویروسی بین دام اهلی و وحشی به نام طاعون نشخوارکنندگان کوچک(PPR) خبرداد.

مهدی صفی‌خانی در گفت و گو با همدان‌آنلاین، با اشاره به شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش ایران و ازبین رفتن تعداد قابل توجهی از حیوانات در این مناطق، گفت: خوشبختانه از سال 95 تاکنون این نوع ویروس به حیات وحش استان نرسیده و با نظارت‌ها و واکسیناسیون به موقع دام‌ها از شیوع آن در بین حیوانات وحشی جلوگیری به عمل آمده است.

وی با بیان اینکه این ویروس از طریق دام‌های اهلی به حیوانات وحشی سرایت می‌کند، تصریح کرد: واکسیناسیون دام مهمترین راهکار جلوگیری از شیوع ویروش طاعون نشخوارکنندگان کوچک است؛ سازمان دامپزشکی باید هر ساله و به شکل دوره‌ای نسبت به واکسیناسیون همه دام‌های اهلی اقدا کند چراکه تنها راه پیشگیری این طاعون، کنترل سلامت دام‌های اهلی است.

صفی‌خانی با بیان اینکه درصورت ورود این طاعون به حیات وحش، هیچ روشی برای کنترل و پیشگیری دربین حیوانات بومی وجود ندارد، عنوان کرد: ورود این طاعون تلفات و ضررهای سنگینی را به حیات وحش و اقتصاد  ساکنان اطراف این مناطق خواهد متحمل خواهد شد.

معاون فنی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان همدان با اشاره به جدیت این سازمان برای مراقبت و نهداری از حیوانات حیات وحش استان، اظهار کرد: باتوجه به همکاری قابل توجه و روابط تنگاتنگ این سازمان با دامپزشکی استان و توجه به مسائل بهداشتی ازجمله ضدعفونی آبشخورها و واکسیناسیون دام‌های اهلی، تاکنون این نوع از بیماری درحیات وحش استان مشاهده نشده است.

لازم به ذکر است از ابتدای سال ۹۹ تاکنون لاشه ۳۵۰ کل و بز و قوچ و میش توسط محیط‌بانان در مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست پیدا شده که در اثر طاعون تلف شده‌اند. آمار تلفات بیشتر از اینهاست چون معمولا همه لاشه‌ها پیدا نمی‌شود. تعدادی توسط گرگ و پلنگ خورده می‌شود تعدادی هم ممکن است در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور تلف شده باشند که امکان پایش در این مناطق و پیدا کردن لاشه‌ها دشوار است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن