اجتماعیسلامت و پزشکی

موج سوم اپیدمی کرونا خانوادگی است

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر با هشدار نسبت به افزایش شمار مبتلایان به ‏کرونا و تعداد بستری ها در بیمارستان های شهرستان، هشدار داد: موج سوم ‏اپیدمی این بیماری خانوادگی است.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین، دکتر محسن ترکاشوند بعدازظهر سه شنبه ‏‏8 مهر ماه در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه قریب 8 ماه است که درگیر ‏مبارزه با بیماری کرونا هستیم، افزود: این ویروس خطرناک تمام محاسبه جهانی ‏را به هم زده است.

وی با بیان اینکه در فصل گرما این ویروس وحشی تر شد و بالاترین آمار مرگ ‏و میر بیماران را در تیر ماه داشتیم، اظهارکرد: متأسفانه در شهریور ماه مجدداً ‏روند صعودی مبتلایان و تعداد مرگ و میرها افرایش یافت.

ترکاشوند با اشاره به اینکه در هر کدام از 3 بیمارستان ملایر شامل غرضی، مهر ‏و امام حسین( ع) 60 تخت برای پذیرش بیماران کرونایی تخصیص داده ایم، ‏ادامه داد: در حال حاضر 100 بیمار مبتلا به کووید 19 در ملایر بستری هستند.

وی با بیان اینکه از زمان بروز این بحران تا کنون حدود 2400 بیمار مشکوک ‏به کرونا در بیمارستان های ملایر پذیرش شدند که از این تعداد بیش از 800 ‏مورد مثبت به کرونا ثبت شده است، گفت: تعداد جانباختگان مبتلا به کرونا نیز در ‏ملایر تاکنون 97 نفر است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر با اشاره به اینکه از نظر بافت جمعیتی شمار ‏مبتلایان مرد و زن برابر است، گفت: اما در زمینه شهری و روستائی بودن ‏بیماران اختلاف معناداری وجود دارد و بیشتر بیماران ما شهری هستند.

وی بیان کرد: تمام مادران بارداری که مبتلا به کرونا شدند در ملایر بهبود یافته و ‏با سلامت کامل وضع حمل کرده ند و ما در زمینه مادارن باردار و نوزادان در ‏بحث کرونا مشکلی نداشته ایم.

ترکشاوند خاطرنشان کرد: مرکز 16 ساعته جامع سلامت واقع در باغ گل در طول ‏روز آماده خدمات دهی به بیماران مشکوک به کروناست و تست رایگان انجام می ‏دهد.

در تأمین اکسیژن مورد نیاز بیماران مشکلی نداریم ‏
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در تأمین اکسیژن مورد نیاز بیماران مشکلی ‏نداریم، گفت: دستگاه های اکسیژن ساز 1400 لیتری در بیمارستان مهر و امام ‏حسین (ع) نصب شده و از سوی دیگر به روزترین و آخرین داروهای مورد ‏استفاده در سطح جهان در درمان کرونا از طرف وزارت بهداشت و درمان در ‏اختیار شبکه بهداشت و درمان ملایر قرار گرفته و در این راستا تاکنون مشکل ‏خاصی نداریم.

وی با بیان اینکه یکی از اصلی ترین نیازهای بیماران کرونایی بحث تخت های ‏ICU‏ است، ادامه داد: به همین منظور در بیمارستان امام حسین (ع) 6 تخت ‏ICU‏ ‏راه اندازی و تجهیزات مورد نیاز را از وزارت بهداشت و درمان تهیه کردیم.

ظرفیت ها در حال تکمیل است

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر با بیان اینکه هر سازمانی یک فضای فیزیکی، ‏نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات محدودی دارد که به مرور زمان تحلیل رفته و ‏فرسوده و تمام می شود، تصریح کرد: جهان پایانی برای کرونا متصور نیست و ‏این ویروس همچنان قربانی می گیرد.

وی اظهارکرد: ظرفیت های ما نیز محدود است و با این روند رو به رشد تعداد ‏بیماران، نیروها و کادر درمان ما درچار خستگی مفرط شده و حتی تاکنون ‏‏150نفر از پرسنل ما در حوزه بهداشت و درمان گرفتار کرونا شده اند.‏
ترکاشوند با تأکید بر اینکه مردم بحران و تهدید کرونا را جدی بگیرند و پروتکل ‏های بهداشتی را رعایت کنند، افزود: از سوی دیگر باید در ستاد ملی مبارزه با ‏کرونا تمهیداتی اندیشیده شده و برنامه ریزی راهبردی برای اقشار مختلف مردم ‏داشته باشیم و دستگاه های ذیربط نیز باید در کنار مردم باشند.

وی با اشاره به تعداد معنادار و قابل تأمل میزان مرگ و میر بیماران کرونایی در ‏ملایر، هشدار داد: مردم باید بیش از گذشته به سلامت خود و اطرافیان اهمیت ‏بدهند و نکات بهداشتی را رعایت کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر با بیان اینکه تهدید جدی است و کرونا فقیر و ‏غنی نمی شناسد و به جسم مبتلایان و اقتصاد خانواده ها و جامعه ضربات جبران ‏ناپذیری وارد می کند، گفت: متأسفانه در بازه زمانی 30 شهریور ماه تا 3 مهر ‏ماه در ملایر تعداد مبتلایان 5 تا 15 سال و زنان خانه دار 25 تا 34 سال به ‏کرونا افزایش داشته است
.‏
وی با بیان اینکه در حال حاضر خانواده های ملایری درگیر کرونا می شوند، ‏تصریح کرد: اپیدمی سوم این بیماری به دلیل میهمانی ها، مسافرت ها و دورهمی ‏های خانوادگی حاصل شده است.

داوری کرونا پوشش بیمه ای ندارد

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر با بیان اینکه داروی ” رمدسیویر” داروی ‏ضدویروس کروناست که متأسفانه پوشش بیمه ای ندارد و هزینه تهیه و تزریق ‏آن برای هر فرد مبتلا چیزی حدود 7 میلیون تومان است، گفت: امیدواریم ستاد ‏مبارزه با کرونا در سطح کشور تمهیداتی بیاندیشد که این داروی اساسی تحت ‏پوشش بیمه ها قرار بگیرد.

ترکاشوند با بیان اینکه نظام سلامت و حوزه بهداشت و درمان در درمان بیماران ‏کرونایی هزینه هنگفتی را پرداخت می کند، افزود: اپیدمی و موج سوم این ‏بیماری تا 4 هفته طول می کشد بنابراین توصیه می شود مردم از مسافرت کردن، ‏تجمع های خانوادگی، بیرون رفتن های غیر ضروری و تماس نزدیک با دیگران ‏خودداری کنند.

وی با اشاره به بازرسی روزانه تیمی از کارشناسان شبکه بهداشت ودرمان از ‏وضعیت مدارس شهرستان، ادامه داد: با توجه به قرمز بودن وضعیت ملایر ‏توصیه می شود همکاران ما در آموزش و پرورش گزینه آموزش از راه دور را ‏در اولویت کاری خود قرار دهند و از ورود معلمان و دانش آموزان مشکوک به ‏کرونا به مدارس جلوگیری کنند.

این مقام مسئول یادآورشد: مراکز جامعه هدفی چون سالمندان، نسیبه و … که ‏محل نگهداری سالمندان و بیماران کم توان ذهنی و حرکتی هستند برای ما از ‏اهمیت بالایی برخوردار بوده و نظارت ویژه ای بر این مراکز داریم تا افراد مبتلا ‏نشوند و در صورت ابتلا در اسرع وقت تحت درمان قرار بگیرند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ‏این که هنوز واکسن آنفولانزا وارد شهرستان نشده است، گفت: درخواست های ‏خود را برای دریافت این واکسن به وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده ایم و بعد ‏از دریافت، واکسن آنفولانزا بر اساس دستور العمل وزارت بین جامعه هدف ‏توزیع می شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن