اقتصادی

سودهای بانکی؛ یکی از عوامل بروز رکود اقتصادی و تولیدی

” ربا و رباخواری” از خطرناک ترین آفت های اجتماعی و از گناهان بزرگ به شمار رفته است و در احادیث فراوانی از پیامبر (ص) و ائمه اطهار(ع) تصریح به کبیره بودنش می فرمایند و نیز از جمله گناهانی است که در قرآن مجید بر آن وعده عذاب داده شده است بلکه تشدید عذاب آن را بیش از بسیاری از گناهان می فرماید.

مرحوم دهخدا در لغت نامه خود ” ربا” را به معنی سود، نفع زر وفزون گرفتن در وام تعریف کرده است، در فرهنگ لغت معین هم به معنی پولی است که بستانکار از بدهکار بابت منافعِ پول خود می گیرد.

از سوی دیگر “ربا” نوعی معامله است که اسلام آن را تحریم کرده به جهتِ سود و بهره که داین از نقد و جنس به‌ طریق استثمار فاحش از مدیون دریافت می‌کند.
” ربا” در عرف عامه به این معناست که در ازای دریافت مبلغی پول به عنوان قرض، مبلغی بیشتر به عنوان اصل و سود پول به صاحب مال داده شود.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین، یکی از مسائل مهم درباره نگاه قرآن به ربا این است که قرآن با لحن شدیدی ربا را مذموم دانسته و آن را تحریم کرده است؛ در قرآن کریم حدود ۱۲ آیه در مورد ربا آمده است که نوع بیان قرآن درباره ربا در این آیات به مراتب از سایر گناهان کبیره همانند زنا و شُرب خمر شدید‌تر است و این امر نشان می‌دهد که ربا در نزد خداوند به شدت مغضوب بوده و حرمت آن حرمت عادی نیست.

مذمت ربا در دین مبین اسلام

یک مدرس دانشگاه و کارشناس امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی ملایر گفت: ربا در 5 مرحله تحریم شده است؛ برخی آیات قرآن صرفا ربا را برای پیامبر(ص) حرام کردند که و این آیات صرفا مختص پیامبر اسلام(ص) است و در مرحله دوم و در آیه ۳۹ سوره مبارکه ” روم” گفته شده که ربا امری ناپسند است و صرفا در همین حد بیان کرده و شدت حرمت ربا را مطرح نکرده است.

ایرج یارمحمدی در گفت و گو با پایگاه خبری همدان آنلاین در این رابطه افزود: قرآن کریم در مرحله سوم، رباخواری را باعث انحطاط قوم یهود دانسته و در آیه ۱۶۱ و ۱۶۲ سوره مبارکه ” نساء” به این امر می‌پردازد، قرآن در مرحله چهارم، ربای فاحش را تحریم کرده و در آیه ۱۳۰ و ۱۳۱ سوره مبارکه ” آل‌عمران” تلاش کرده است تا ربای مضاعف و غیرعادی را تحریم کند و در مرحله پنجم، تحریم قاطع و کلی ربا را مطرح کرده که بحث جنگ با خدا و رسول خدا(ص) را در آیه ۲۷۸ سوره “بقره” مطرح کرده است.

وی با بیان اینکه این امر نشان می ‌دهد قرآن نسبت به مسئله ربا با شدت حداکثری برخورد و آن را تحریم کرده است، ادامه داد: رباخواری، فرصت اندیشه و عمل را از کارگر می‌گیرد، پیوسته در این اندیشه است که هرچه زودتر، سود کلان رباخوار را فراهم سازد، تا برایش دردسر فراهم نسازد.

یارمحمدی اظهارکرد: آنچه که مسلم است و بارها در جامعه دیده شده این است که کسانی که خواسته‌اند با وام های ربوی، سرو سامانی به زندگی خود بدهند، بیش تر در گرداب بدبختی و بیچارگی غرق شده‌اند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: چون رباخواری در جامعه بیش تر مایه بدبختی و بیچارگی مردم است، با عنوان ” جنگ با خدا و رسول” در قرآن مطرح شده، زیرا مستضعفان در کنف الهی قرار دارند و پیوسته مورد مهر و عنایت خداوند هستند و در نتیجه کسانی که کوشش دارند بر استضعاف آنان بیفزایند، با خدا و رسول، اعلام ستیز کرده‌اند.

دیدگاه اهل بیت (ع) در مورد ربا

کارشناس امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی ملایر به تشریح دیدگاه اهل بیت (ع) در مورد ربا پرداخت و خاطرنشان کرد: علی (ع) می فرمايند:” ربا و كسی كه ربا می دهد و كسی كه شاهد و ناظر ربا است و كسی كه نويسنده ربا است در اينكه كار حرام انجام می دهند، مساوی هستند.”
وی ادامه داد: حدیثی از پيامبر اكرم (ص) است که فرمودند:” كسی كه ربا بخورد خداوند شكمش را به مقدار آن چه خورده از آتش پر می كند پس اگر از ربا مالی را به دست آورد عملش را نمی پذيرد و هميشه مورد لعن خدا و ملائكه است مادامی كه قيراتی از مال ربوی نزدش باشد.”

آثار و پیامدهای منفی ربا

این مدرس دانشگاه اظهارکرد: ربا، از آفات خطرناک جامعه‌های بشری است که در دو حوزه اخلاق و اقتصاد، اثرات بسیار بد و مخربی دارد، مردم را از نیکوکاری و کمک رسانی به یکدیگر و یاری رساندن به طبقه مستضعف و خدا را در نظر گرفتن و هرگونه عمل نیک و خداپسندانه، باز می‌دارد.

یارمحمدی یادآورشد: افزون بر آن، ربا باعث رکود در حرکت اقتصادی شده از بکار انداختن سرمایه‌ها در راه تجارت، صنعت ، کشت و زراعت و هرگونه عمل اقتصادی پویا جلوگیری می‌ کند و تنها سرمایه داران بزرگ، با استثمار کار دیگران و استفاده ناروا از نقطه ضعف فقر و نیاز مستمندان، بار خود را می‌بندند.

وی با اشاره به اینکه از جمله آثار فردی گرفتن ربا و نزول، ایجاد مشکلات روحی و روانی است، گفت: وقتی ربا و وام ها با سود ربوی درکار باشد، صنایع و تولیدی ها که مجبور به گرفتن چنین ربایی هستند، کم کم شاهد بالارفتن هزینه خود خواهند شد، تولید کننده بخش اعظم سود خود را به رباخوار و یا همان مرجع و سازمان وام دهنده خواهد داد، سود کم مانده برای تولید کننده، یا موجب افزایش هزینه کالا می شود و یا باعث نابودی تولید کننده ، که هر دو حالت باعث تورم و بی ثباتی در تولید و اقتصاد می شود.

آثار سوء اقتصادی ” ربا”
کارشناس امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی ملایر تصریح کرد: ربا آثار سوء اقتصادی فروانی دارد که از جمله آن می توان به افزایش و انباشت ثروت در دست گروهی اندک و ثروتمند سرازیرشدن سود از سمت تولیدکنندگان و اقشار ضعیف به سمت سرمایداران و رباخواران، شکل گیری بحران های اقتصادی در جامعه، از بین رفتن صنایع و نابودی تولید کنندگان و فقیرتر شدن فرد ربا گیرنده، اشاره کرد.
این مدرس دانشگاه تأکید کرد: اگر امروز در جامعه شاهد فاصله طبقاتی و بی ثباتی در نظام اقتصادی هستیم، اگر ثروت در دست عده و گروه خاصی انباشته شده است، اگر افراد فقیر روز به روز اوضاع اقتصادی بدتری را تجربه می کنند، اگر شاهد وضع نامناسب کسب و کار و تولید هستیم و اگر امروز واسطه گری و دلالی جای خود را به تولید داده است، بی شک یک عامل آن رواج ربا و نزول است.

نگاهی به ” بانکداری اسلامی”

یارمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود یادآورشد: منظور از ” بانکداری اسلامی” نوعی سیستم بانکداری است که مبتنی بر قوانین اسلامی، نظریات اقتصاددانان و کارشناسان علوم بانکی و علمای اسلام است، اگر مولفه‌های اصلی بانکداری اسلامی را حذف ربا از تمامی عملیات بانکی و انطباق عملیات بانکی با موازین شرعی بدانیم، اساس بانکداری اسلامی تسهیم سود، مشخص بودن مسیر مصرف منابع و نظارت بر عملیات بانکی خواهند بود.

وی یادآورشد: بانک، یک نهاد اقتصادی است، که نیازها و بایسته‌های اجتماعی، تاسیس آن را ایجاد کرده و در جهت چرخش حرکت اقتصادی در کشور، فعالیت دارد و در اساس، برای سودستانی یا سود دهی، به وجود نیامده، و این سوددهی و سودستانی یک امر تبعی است که از لوازم آن به شمار می‌رود، اما کار اساسی آن، تلاش در جهت سامان دادن به اقتصاد کشور است.

کارشناس امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی ملایر افزود: کسانی که سرمایه‌های خود را در بانک می‌سپارند، بانک با سرمایه‌های آنان کار می ‌کند و سهم حساب شده و تضمین شده‌ای را، به آنان می‌پردازد و در باب مضاربه، عامل می‌تواند، سهم مالک را برابر عرف روز تضمین کند و در آخر کار، اگر سود بیش تر باشد نیز، منظور دارد.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین، نمی ‌توان بانک های دولتی را، نهاد استثماری به حساب آورد، اینها برای سودستانی یا سوددهی به وجود نیامده‌اند، بلکه ضرورت اجتماعی به شمار می‌روند که با این سیستم، می‌تواند به کار خود ادامه دهند و در جهت سامان دادن به اقتصاد کشور نقش داشته باشند.

جریمه دیرکرد، تولید را متوقف کرده است

این مدرس دانشگاه در بخش دیگر از سخنان خود بیان کرد: اقتصاد دانان معتقدند اقتصاد ما در شرایط فعلی با تحریم و رکود روبرو شده است؛ از یک سو تولیدکنندگان به دلیل تحریم ها قادر نیستند مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند و از سوی دیگر با کمبود نقدینگی و بدهی های بانکی دست و پنجه نرم می کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل بروز رکود در ایران فشار بانک ها بر صنایع است، گفت: برخی بانک ها با تامین نکردن نقدینگی و از سوی دیگر دریافت سود مرکب (بهره جریمه دیرکرد) تولید را در کشور متوقف کرده اند.

یارمحمدی افزود: با افزایش قیمت ارز، اوضاع بسیاری از تولیدکنندگان بدتر شده چون تسهیلاتی که گرفتند باید چند برابر بیشتر پرداخت کنند، همچنین رکود اقتصادی، عدم تزریق نقدینگی از سوی بانک ها به بازار، تحریم ها و فشار بانک ها برای پرداخت تسهیلات جزو موانع اصلی رونق تولید است.

وی تصریح کرد: اینکه بانک ها بخواهند سود مرکب یا بهره بر سود دریافت کنند، هم غیرشرعی است و هم غیرمنطقی، چراکه شرایط حال حاضر کشور به گونه ای نیست که این فشار مضاعف را بر تولیدکنندگان بدهکار وارد کنیم.

این مدرس دانشگاه افزود: مسئولین باید در سطح کشور با تمام همت موانع را برای ایجاد یک شبکه بانکی اسلامی یعنی بانکداری بدون ربا فراهم کنند تا چرخ های تولید به حرکت درآید و ما را از وابستگی به بیگانگان بی نیاز کند.

کارشناس امور قرآنی اداره تبلیغات اسلامی ملایر تأکید کرد: ما باید سود بانکی را منطقی کنیم چراکه این شیوه محاسبه باعث نابودی تولید می شود، دستگاه های اجرائی باید این مجموعه دستگاه ها باید به صورت حساب شده این موضوع را بررسی کنند و نباید همه چیز به نفع بانک تمام شود این رویکرد یک طرفه، صنعت را نابود می کند.

وی با اشاره به اینکه اگر ” بانکداری غیرربوی” را از شعار خارج کرده و جامه عمل به آن بپوشانیم می‌توان سرعت حرکت اقتصاد خود را در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی بیش از پیش افزایش دهیم، گفت: اجرای چنین سیستمی در بانکداری موجب کاهش بهره تسهیلات و حذف بهره مرکب از وام‌های بانکی می‌شود و همین امر می تواند کمک قابل توجهی به تولیدکنندگان داخلی کشور کرده و میزان تولید و صاردات محصولات ایرانی را افزایش دهد.

نرخ سود بانکی باعث ورشکستگی سرمایه گذاران می شود

در ادامه مالک و مدیر مجموعه کارخانجات ذوب آهن آلیاژی ملایر به عنوان یکی از فعالان عرصه تولید و صنعت، با گلایه از نرخ بالای سود بانکی در کشور گفت: در کشورهای توسعه یافته نرخ سود بانکی پایین است و برای حفظ منافع عمومی مالیات را بالا می برند بنابراین سرمایه گذاران با مشکلات زیادی مواجه نمی شوند.

غلام عباس جعفری با بیان اینکه در حل حاضر بخش اعظمی از بدهی من به بانک ها به خاطر سودی است که محاسبه کرده اند، افزود: من اصل پول وام گرفته شده را به بانک ها پرداخت کرده ام و حالا درگیرودار سود سنگین محاسبه شده از سوی آنها هستم.

وی با اشاره به اینکه “سود مرکب” برخی بانک ها باعث ورشکستگی سرمایه گذاران، تعطیلی کارگاه و بیکاری کارگران می شود، خاطرنشان کرد: انتظار می رود فشاری که بر بخش تولید ایجاد می شود، کنترل شده و میزان وامی که پرداخت شده با سودی که اخذ می شود، تناسب داشته باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن