فرهنگ و هنر

خانه اربابی بهاءالملک؛ بیانگر بخشی از تاریخ همدان در جنگ‌های جهانی و رویدادهای سیاسی و فرهنگی استان


کتاب «خانۀ اربابی بهاءالملک» با نگاه و روایتی جدید و دقیق، به تاریخ، فرهنگ، معماری و هنر استان همدان در بازۀ زمانی 1263 تا 1333 هجری قمری، با قلم «خسرو محمدی» از مجموعۀ دانش‌نامۀ استان همدان منتشر شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه هنری استان همدان، خسرو محمدی نویسندۀ کتاب «خانۀ اربابی بهاءالملک»، این کتاب را مدعی دو موضوع دربارۀ استان همدان دانست و گفت: رسیدن به درک درست از شخصیت بهاءالملک، علل و انگیزۀ او از ساخت خانه‌اش در محل اعتمادیه و وقف آن و همچنین بیان حرف‌های تازه و بدیع از جغرافیا، فرهنگ و تاریخ استان همدان، دو محور مهم و جذاب کتاب «خانۀ اربابی بهاءالملک» است.
وی راز ماندگاری شخصیت «بهاءالملک» در تاریخ را خَیّر و واقف بودن او دانست و تصریح کرد: انجام فعالیت‌های فرهنگی، ادبی، سیاسی و جریان‌سازی‌های اجتماعی، در کنار خوش‌نامی و فرهیختگی، راز ماندگاری «بهاءالملک» در تاریخ است.
خسرو محمدی هدف اصلی این اثر را مطالعۀ چگونگی معماری «خانۀ اربابی بهاءالملک» و بیان تحول معماری استان در انتقال قدرت از قاجار به پهلوی اعلام کرد و افزود: این سازه برای مطالعۀ روند معماری تاریخ معاصر همدان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا دارای پیوندهایی ژرف با رویدادها و دگرگونی‌های سیاسی و اجتماعی دوران گذار از قاجار به پهلوی و جنگ‌های جهانی است که در ساخت بنای مذکور تأثیرگذار بوده‌اند.
این پژوهشگر، طبقه‌بندی خانه‌های قدیمی استان همدان را شامل «خانه اربابی‌ها»، «خانۀ خرده‌مالکان و ویژگان» و «خانۀ مردم عادی» برشمرد و گفت: در کنار اهمیت معماری این گونه سازه‌ها، وجود آثار منقول و غیرمنقول نظیر کتاب‌ها، اسناد و تصاویر، اهمیت این سازه‌ها را به لحاظ فرهنگی، هنری و بیان اوضاع اجتماعی، سیاسی و تاریخی برجسته می‌کند.
وی همچنین کتابخانۀ «خانۀ اربابی بهاءالملک» را با بیش از 870 عنوان کتاب، بسیار ارزشمند عنوان کرد و گفت: وجود نسخ خطی مانند «قانون ابن‌سینا» با قدمتی 430 ساله و «نهج‌البلاغه» متعلق به قرن هفتم هجری قمری از آثار ارزشمند و شاخص این کتابخانه است.
وی کارکرد فعلی این بنای اصیل را بنابر وصیت واقف خیّر «بهاءالملک»، درمانگاه اعلام کرد و گفت: بنابه وصیت «بهاءالملک»، هم‌اکنون اهالی 32 روستای استان همدان در این ساختمان تاریخی، رایگان ویزیت و درمان می‌شوند.
کتاب «خانۀ اربابی بهاءالملک» بیستمین اثر مکتوب از دانش‌نامۀ استان همدان در 5 فصل و 202 صفحه از سوی حوزه هنری استان همدان روانۀ بازار کتاب شده است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن