فرهنگ و هنر

با تمام افق های باز نسبت داشت …

دیروز، روز تلخی بود؛ خبر فوت عارف فاضل، عالم جلیل القدر، استاد اخلاق ” حضرت آیت الله حاج سید رضا فاضلیان”، داغی بزرگ بر دل ملایر و ملایری ها گذاشت.

بی اختیار یاد این اشعار ” سهراب سپهری” می افتم که:” بزرگ بود و از اهالی امروز بود/ و با تمام افق های باز نسبت داشت/ و لحن آب و زمین را چه خوب می فهمید/ صدایش به شکل حزن پریشان واقعیت بود/ و پلک هاش مسیر نبض عناصر را به ما نشان داد/”…

سال گذشته در چنین ایامی بود که در شب رحلت حضرت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) ” آیت‌الله‌ جلال ‌الدین لطیفی گنبدی” از علما و اساتید حوزه علمیه همدان و ملایر، دار فانی را وداع گفت و ملایری ها را در سوگ نشانید.

آیت الله لطیفی گنبدی از علمای بزرگ شهر ملایر و امام جماعت مسجد عاشورا بود که در محضر علمای بزرگی همچون امام خمینی(ره)، آیت الله بروجردی و علامه طباطبایی شاگردی کسب علم کرده بود… و حالا بعد از گذشت یک سال دوباره قلب ملایر به درد آمد و عارفی بزرگ را از دست داد.

من آیت الله حاج سید رضا فاضلیان”، را از جلسات شورای اداری شهرستان می شناختم، بزرگ مردی سر به زیر و دوستداشتنی با شالی سبز بر گردن و عصایی در دست که وقتی وارد جلسه می شد همه به احترامش قیام می کردند و چه ابهتی داشت این مرد!

همواه کلامش را با قرائت آیاتی از قرآن و ادعیه و احادیث آغاز می کرد و با لحنی شیرین و دل نشین مهمترین توصیه هایش به مسئولان، تکریم ارباب رجوع، توجه به بیت المال، انجام وظیفه و خدمت خالصانه و صادقانه به ملت بود.

گویی این ” بزرگ مرد افتاده و خاشع” در عالمی دیگر سیر می کرد، روح بلندش، عبادت دائمی اش، چشمی که همواره به زمین دوخته شده بود و لبخندی که همیشه در احوال پرسی با دیگران بر لب داشت، هرگز فراموش نخواهد شد.

هیچگاه ندیدم در جلسات چیزی میل کنند، آرام می آمدند، چند جمله ای اما مهم و کلیدی می گفتند و آرام و موقر جلسه را ترک می کردند…

به قول سهراب سپهری: ” او به شیوه باران پر از طراوت تکرار بود/ و او به سبک درخت/ میان عافیت نور منتشر می شد/ برای ما یک شب/ سجود سبز محبت را/ چنان صریح ادا کرد/ که ما به عاطفه سطح خاک دست کشیدیم/”…

ایشان در طول سال های دفاع مقدس بارها در میان رزمندگان جبهه ها حضور یافت و با سرداران شهید تاجوک، طالبی و حیدری ارتباط ویژه ای داشت و با آنان صیغه اخوت خواند.

بازسازی مسجد جامع، پایه گذاری حوزه علمیه علی بن ابیطالب(ع)، حوزه علمیه حضرت زینب(س)، مصلی حضرت ابوالفضل(ع) و…. از آثار ماندگار دوران حضور 35 ساله آیت الله فاضلیان در ملایر است.

اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا به امامت ایشان که از سال 1362 آغاز شد را می توان جزو قدیمی ترین اقامه جماعت ظهر عاشورا در کشور دانست که همچنان با شکوه برگزار می شود.

این روحانی جلیل ‌القدر، علاوه بر روابط خوب پدرانه و راه گشا با فرمانداران، نمایندگان ملایر در مجلس و مدیران اجرایی، از دخالت در امور سیاسی و اجرایی شهر پرهیز داشتند. آیت الله فاضلیان وحدت کلمه، همدلی، تلاش برای حل مشکلات مردم مخصوصاً خانواده های معظم شهدا و طبقات محروم را از اهّم امور می دانستند و همواره در خطبه های نماز و جلسات بر آنها تاکید داشتند.

پیامبر اکرم(ص) در حدیثی فرمودند:” مرگ عالم رخنه‌ای در اسلام است که با گذشت شب و روز هرگز پُر نمی‌شود.” اکنون چند سال باید بگذرد تا عالم و عارفی فاضل چون ایشان تربیت و تحویل جامعه شود؟…

طبق وصیت ایشان پیکر آیت‌الله حاج سید رضا فاضلیان در صحن و سرای امام رضا علیه ‌السلام در رواق حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به خاک سپرده می ‌شود.

یاداشت از: مهناز روزبهانی

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن