فرهنگ و هنر

” فضای مجازی” رنگ و بوی کتاب می گیرد

رئیس اداره کتابخانه های عمومی ملایر با بیان اینکه امسال بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ با شعار” دانایی؛ مانایی” برگزار می ‌شود، گفت: با توجه به شرایط موجود و شیوع بیماری کرونا، برنامه ‌های امسال هفته کتابخوانی با محدودیت و بیشتر در فضای مجازی اجرا می شود.

سید مهدی آخشیک در گفت و گو با پایگاه خبری همدان آنلاین، افزود: تمام سعی ما این است در شرایط کنونی و وضعیت جامعه از ظرفیت فضای مجازی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه استفاده کنیم.

وی از برگزاری برنامه شاخص و محوری هفته کتاب در ملایر با عنوان مسابقه کتابخوانی” حرمان حور” شامل مجموعه دست نوشته‌های شهید احمد رضا احدی، در فضای مجازی خبر داد و گفت: این مسابقه به صورت آنلاین برای علاقمندان برگزار می‌شود.

این مقام مسئول اظهارکرد: این مسابقه از 20 آبان ماه تا ششم آذر ماه به مناسبت هفته کتاب و هفته بسیج با همکاری مسجد علی بن ابی طالب برگزار می‌شود و علاقمندان باید با مراجعه به سایت مسابقه در این رقابت فرهنگی شرکت کنند.

آخشیک با بیان اینکه فعالیت های اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ملایر از زمان شیوع کرونا همسو با سیاست های کلی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در فضای مجازی در حال برگزاری است، افزود: برگزاری نشست‌های مجازی کتابخوان، برپایی نمایشگاه مجازی کتاب، معرفی متنی کتاب در فضاهای مجازی در راستای تولید محتوای فرهنگی، معرفی تصویری کتاب و معرفی صوتی کتاب توسط کتابداران، از جمله اقدمات انجام شده در این راستا بوده است.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی ملایر به راه اندازی صفحه‌های مجازی در شبکه‌های اجتماعی و ایجاد وبلاگ برای دسترسی بهتر شهروندان و آسان‌سازی ارتباط مخاطبان با کتابخانه‌های عمومی و برگزاری مسابقات کتابخوانی، از زمان شیوع کرونا در فضای مجازی اشاره کرد.

12 هزار نفر ملایری عضو کتابخانه ها هستند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه 22 کتابخانه عمومی در سطح این شهرستان فعالیت دارند، گفت: از این تعداد ۱۰ کتابخانه روستایی و ۱۲ کتابخانه شهری هستند، همچنین بیش از 200 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی ملایر وجود دارد و حدود 12 هزار نفر عضو این کتابخانه ها هستند.

آخشیک با بیان اینکه سال گذشته دو باب کتابخانه در شهر زنگنه و زندان ملایر افتتاح و موجب افزایش سرانه زیربنایی کتابخانه‌ها شد، خاطرنشان کرد: چهار طرح کتابخانه‌های عمومی در دست اقدام است که با بهره‌برداری این طرح‌ها، تعداد کتابخانه‌های عمومی این شهرستان به ۲۶ باب می‌رسد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی ملایر با اشاره به گسترش فضاهای مطالعاتی، سخت‌افزاری و سرانه زیربنایی ملایر طی یک سال گذشته، از رشد 20 درصدی این فضاها خبر داد و گفت: در حال حاضر سرانه زیربنایی کتابخانه‌های این شهرستان به ازای هر 100 نفر، ۲.۱۰ مترمربع است.

این مقام مسئول با تاکید بر لزوم افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی، اظهارکرد: برنامه‌های هفته‌ کتاب می ‌تواند فرصت مناسبی برای تشویق همگان به مطالعه باشد و زمینه بهره‌گیری از گنجینه‌ کتاب را فراهم آورد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن