سلامت و پزشکی

دیابت، مشتری کرونا/ وجود۲۲ هزار دیابتی در استان

/به مناسبت روز جهانی دیابت/

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان از حضور ۲۲ هزار بیمار دیابتی تحت مراقبت سیستم بهداشتی در استان خبرداد.

راضیه‌سادات میرمعینی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، با بیان اینکه قندخون بالا یا همان دیابت یکی‌از مشتریان کروناویروس است، مطرح کرد: ۱۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال در کل کشور به دیابت مبتلا هستند؛ لازم به ذکر است بالا بودن قندخون باعث تصعیف سیستم ایمنی می‌شود که همین امر خود ازعوامل مهم در ابتلای کووید-۱۹ است.

وی با تاکید براینکه بیماران دیابتی در شرایط کرونایی بیش از گذشته باید نسبت به خودمراقبتی اهمیت قائل شوند، گفت: عمده بیماران دیابتی در استان ساکن روستاهستند؛ از این رو باتوجه به شرایط و محدودیت‌های ناشی از کرونا، سیستم بهداشتی همانند گذشته توانایی ارائه خدمت در غالب کنترل، پیشگیری و غربالگری بیماران دیابتی به شکل حصوری را ندارد، به همین جهت این بیماران باید بیش از گذشته نسبت به خودمراقبتی توجه داشته باشند.

میرمعینی شیوه نادرست زندگی و عادت غلط غذایی را مهم‌تریم دلیل ابتلا و گسترش بیماری دیابت خواند و افزود: در دیابت نوع ۱ با تخریب سلول‌های لوزالمعده که اکثرا در سن پایین شکل‌میگیرد فرد دچار این بیماری می‌شود؛ لازم به ذکر است بیش از ۹۰ درصد بیماران دیابت نوع ۲ را که ناشی از ارث و شیوه نادرست زندگی است را دارند.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان عدم تهییه نوار قند خون و دستگاه گلوکمتر به دلیل افزایش قیمت را از مشکلات بیماران دیابتی دانست و اظهار کرد: متاسفانه درکنار کمبود کشوری انسولین، با مشکل تهییه این دستگاه مهم برای بیماران نیز مواجه هستیم؛ تعداد قابل توجهی از بیماران در استان دیگر توان خرید نوار قند خون و دستگاه گلوکمتر را ندارند.

وی ادامه داد: خیرین استان عمده تمرکز خود را در بخش درمان گذاشته اند این درحالیست که خریداری وسایل و تجهیزات پیشگیرانه نیز در زمان خود مهم و ضروری است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن