سلامت و پزشکی

خواب زیاد، زمینه ساز ابتلا به کرونا/ گیاهان موثر در پیشگیری از ابتلا به کووید-19

یک متخصص طب سنتی خواب زیاد در روز را زمینه ساز ابتلا به کووید-19 و انواع عفونت در بدن دانست.

دکتر مامک هاشمی در گفت و گو با پایگا خبری همدان‌آنلاین، با تاکید براینکه هنوز هیچ نوع درمان قطعی برای کروناویروس یافت نشده است، مطرح کرد: کرونا یک بیماری با تظاهرات بسیار است؛ بروز این بیماری و علائم همراه آن در 2 فرد بسیار متفاوت بوده و پزشکان متناسب با علائم موجود راه‌های درمانی را پیشنهاد می‌کنند. از این رو تنها می‌توان در بحث پیشگیری راهی واحد را به واسطه طب سنتی به شهروندان پیشنهاد کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ تحقیق و مطالعه ویژه‌ای در رابطه با تاثیر گذاری گیاهی خاص بر روی این ویروس چینی صورت نگرفته و تنها راه‌های موجود عمدتا به واسطه شبهات آن با بیماری سارس به علاقه مندان طب سنتی پیشنهاد می‌شود، عنوان کرد: این روزها عمده مردم به دنبال گیاه و یا خوراکی هستند تا به محض مصرف سیستم ایمنی قوی پیدا کرده و در برابر این ویروس مقاوم شوند؛ این درحالیست که مصرف موادغذایی درست و یا گیاهان دارویی بدون سبک زندگی مناسب نه تنهامناسب موثر نبوده بلکه گاها باعث بروز مشکلاتی دیگر نیز می‌شود.

دکتر هاشمی ادامه داد: متاسفانه بی نظمی در ساعت خواب، ورزش نکردن، مصرف غذاهای چرب، مشکلات گوارشی ناشی از تغذیه نامناسب، کم تحرکی و سایر رفتارهای غلط باعث کاهش تاثیرات گیاهان دارویی و روش‌های پیشگیرانه در برابر این بیماری می‌شود.

این متخصص طب سنتی خواب زیاد در روز را ازجمله رفتارهای غط در سبک زندگی و زمینه ساز ابتلا به کووید-19 خواهند و افزود: متاسفانه با شروع قرنطینه و خانه نشینی تعداد کثیری از مردم، با معظل بی نظمی در ساعت خواب رویه رو هستیم؛ این شرایط به گونه‌ایست که با طولانی تر شدن ساعت بیداری در شب و با زمان خواب در روز سیستم ایمنی بدن با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

دکتر هاشمی اضافه کرد: لازم به ذکر است خواب زیاد در روز باعث افزایش رطوبت زائد در بدن شده و همین رطوبت زمینه ساز ایجاد عفونت در بدن می‌شود؛ از این رو تنظیم ساعت مناسب خواب می‌توان یکی از عوامل مهم در قوی تر شدن سیستم ایمنی بدن باشد.

وی در رابطه با گیاهان موثر در پیشگیری از بیماری کرونا نیز تصریح کرد: گیاه سرخارگل همواره به صورت قرص و شربت در داروخانه‌ها در راستای بهبود سرماخوردگی به دست عموم می‌رسید؛ این درحالیست که تهییه این گیاه ازعطاری‌ها و مصرف آن یکی از روش‌های موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن است.

هاشمی با اشاره به افزایش قیمت برخی از گیاهان و مواد مغذی در دوران کرونا همانند سیر و زنجبیل به‌دلیل مشهور شدن نیر اظهار کرد: در این دوران خواص بعضی از مواد بسیار به گوش مردم رسیده و با مشهور شدن آنان شاهد افزایش قیمت در عطاری‌ها بوده‌ایم؛ این درحالیست که میوه‌هایی نظیر سیب نیز خواص مشابه سیر و زنجبیل را دارند اما با این تفاوت که شهرت این 2 را هنوز پیدا نکرده اند.

این متخصص طب سنتی مصرف شیرین بیان را نیز برای تقویت سیستم ایمنی توصیه کرد و افزود: علی‌رغم خواص فراوان شیرین بیان و تاثیر آن در تقویت سیستم ایمنی باید به یاد داشت که مصرف مداوم و روزانه این گیاه باعث افزایش میزان فشارخون می‌شود؛ از این رو این گیاه باید چند روز در میان مورد استفاده قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مصرف گل گاوزبان نیز در پاکسازی بدن بسیار موثر بوده و درصورت ابتلا به بیماری از جمله کرونا از شدت بروز آن در بدن می‌کاهد.

هاشمی در رابطه با تاثیر داروی امام کاظم(ع) نیز مطرح کرد: براساس روایات منسوب به امام کاظم(ع)، هرفردی که در ابتدای فصل از این دارو مصرف کند کمتر دچار بیماری‌های ویژه در آن فصل می‌شود؛ این دارو با ترکیب 3 گیاه هلیله سیاه، مصطکی و رازیانه باعث شده تا توجهات زیادی را به خود جلب کند.

وی ادامه داد: اثرات خوب این دارو و بدون عارضه بودن آن باعث شده تا اخبار رضایت بخشی را دریافت کنیم اما باید توجه داشت که درحال حاضر نمی‌توان آن را داروی قطعی کرونا یاد کرده و پس از مصرف آن از رعایت نکات و توصیه‌های پزشکی امتاع کرد.

هاشمی در رابطه با تاثیرات 3 گیاه یاد شده در داروی منتسب به امام کاظم(ع)، گفت: گیاه هلیله همواره باعث تعدیل در سیستم ایمنی بدن می‌شود؛ لازم به ذکر است بالا بودن خارج از اندازه سیستم ایمنی نیز باعث بروز مشکلاتی در بدن می‌شود و مصرف هلیله در تعادل سازی آن نقش مهمی را در بدن ایفا می‌کند

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن