سلامت و پزشکی

کرونا از خون منتقل نمی‌شود

مدیرعامل سازمان انتقال خون استان همدان با اشاره به اینکه هر واحد خون جان 3 بیمار را نجات می‌دهد گفت: کرونا از طریق خون منتقل نمی‌شود.

دکتر افشین محمدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، اظهار کرد: نگرانی‌هایی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از راه خون در اذهان شکل گرفته است که از لحاظ علمی این موضوع ممکن نیست و هر واحد خون به سه فراورده خونی از جمله گلبول‌های قرمز، پلاکت و پلاسما جداسازی می‌شود.

وی ادامه داد: هر فردی که برای اهدای خون به سازمان مراجعه می‌کند هرگونه بیماری حتی سابقه آن در بستگان درجه یک از جمله هپاتیت، دیابت و یا بیماری‌های عفونی را باید با دکتر درمیان بگذارد.

دکتر محمدی با بیان اینکه میانگین سنی اهدای خون از 18 تا 60 سالگی است عنوان کرد: میزان هر واحد خون 450 سی سی است که اگر فردی تا یک روز پس از اهدای خون دچار علائمی مانند تب و لرز شود باید به سازمان اطلاع دهد که در این صورت فراورده خونی استفاده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: علائمی مانند تب ولرز می‌تواند احتمال ابتلا فرد را به بیماری هپاتیت افزایش دهد که در صورت اطلاع اهداکننده به سازمان این فراورده خونی استفاده نمی‌شود چرا که ممکن است سلامت گیرنده را در معرض خطر قرار دهد.

دکتر محمدی با بیان اینکه آزمایشات لازم در هربار مراجعه از اهداکننده انجام می‌شود خاطرنشان کرد: بیماری‌هایی مانند ایدز، هپاتیت و دیابت پیش از دریافت خون با اخذ آزمایشات لازم مشخص می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون استان همدان در پایان مطرح کرد: از هر 3 فرد 1 نفر در طول زندگی برای حفظ سلامت خود به خون احتیاج دارد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن