اجتماعیسلامت و پزشکی

افراد صبور، پیروز ماراتن بحران روانی کرونا

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و درمانگر تحلیلی حوزه اضطراب و افسردگی، حالات روحی نامناسب را ازجمله دلایل ابتلا به نوع شدید کووید-19 عنوان کرد.

طوبی موحد نساج در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر نشان دهنده وخامت احوال افراد مبتلا به کووید-19 که دارای اضطراب بالا هستند، مطرح کرد: به اعلام رسمی سازمان بهداشت جهانی، سیستم ایمنی افراد مضطرب به شدت کاهش یافته و این افراد در مواجهه با ویروس علائم و نشانه های شدیدتری از خود نشان می دهند و در نتیجه زودتر تسلیم این بیماری می‌شوند.

وی دررابطه با اهمیت مراقبت از سلامت روان در دوران کرونا و به‌ویژه ایام قرنطینه خانگی، تصریح کرد: سوال در باره چیستی سلامت روان به تنهایی چالشی بوده که افراد و دانشمندان گوناگون سعی کرده‌اند تا بتوانند تعریف صحیحی از آن را ارائه دهند؛ در واقع تا سلامت روان را نشناسیم نمی توانیم مسیر درستی برای دست یابی به آن در شرایط کنونی رسم نماییم.

موحدی نساج بااشاره به تعریف سازمان بهداشت جهانی از سلامت روان، اظهار کرد: سلامت روان، فقط به معنای نبود اختلال روانی نیست بلکه شامل توانایی کامل برای ایفای نقش های روانی، جسمی و اجتماعی نیز است؛ در شرایط کنونی داشتن درجات کمی از اضطراب، ترس، افسردگی و وسواس طبیعی است و نباید موجبات نگرانی افراد و خانواده ها باشد؛ بلکه زمانی این مشکلات به صورت اختلال شناخته می‌شوند که در عملکردهای شخصی و اجتماعی فرد اختلال‌هایی اجاد کنند.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و درمانگر تحلیلی حوزه اضطراب و افسردگی، با بیان اینکه همراهی یک مشاور کارآزموده در کنار فردی که سلامت روانش دچار آسیب شده است، خاطرنشان کرد: در کنار لزوم همراهی مشاور، با انجام چند کار ساده می توان این چالش ها را قبل از رسیدن به نقطه اوج و ایجاد مشکل مدیریت کرد تا فرد بتواند سلامت روان خود را تضمین نماید.

وی اضافه کرد: پرهیز از دنبال کردن اخبار کرونا به صورت روزانه و مستمر، چراکه اکنون تقریبا همه افراد از جدی بودن و وضعیت نسبی شرایط موجود اطلاعات کافی دارند، حال آنکه پیگری اخبار به صورت مکرر و شنیدن میزان ابتلایان و فوتی های روزانه، روز به‌روز به شدت اضطراب و ترس درون روانی فرد می افزاید، که این خود سبب آمادگی شخص برای ایجاد انواع بیماری های روانی و جسمی می شود.

موحدی نساج با بیان اینکه در خانه ساعتی برای ورزش روزانه و دسته جمعی با افراد خانواده خود اختصاص دهید، تاکید کرد: ورزش با افزایش اکسیژن مغز که دشمن اصلی اضطراب و افسردگیست در کنار ایجاد سلامت جسم سلامت روانی را به شما هدیه می دهد؛ به علاوه انجام این کار در کنار افراد خانواده، اتحاد،صمیمیت، نشاط و سرزندگی بیشتری برای شما به ارمغان خواهد آورد؛ همچنین مقداری از نیاز فرد که ناشی از دوری فیزیکی از دیگر افراد فامیل و آشنایان وجود دارد را کاهش می‌دهد.

این کارشناس ارشد روانشناسی با تاکید براینکه مردم فقط باید پروتکل‌های بهداشتی اعلامی را رعایت کنند، اظهار کرد: از زدن تبصره‌های بیشتر و خود انگیخته بپرهیزید؛ خود پروتکل‌ها به اندازه کافی محکم و کافی هستند و درجاتی از وسواس در افراد ایجاد می کنند، رعایت بیش از آن فقط باعث ایجاد فشار بیشتر بر شما خواهد بود و قرار نیست نتیجه مثبت بیشتری را برایتان به ارمغان آورد.

وی اضافه کرد: مثلا برخی افراد از دو و حتی سه ماسک بر روی هم استفاده می کنند، که به غیر از افزایش رفتارهای وسواسی در فرد، به دلیل تنفس مدام دی اکسید کربن و نگرفتن اکسیژن به مقدار کافی سبب ضعف سیستم ایمنی در فرد می شوند، این مسئله را در استفاده بی رویه از مواد ضدعفونی کننده نیز شاهد هستیم، که موجبات ایجاد مشکلات تنفسی مضمن در افراد گردیده است.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و درمانگر تحلیلی حوزه اضطراب و افسردگی، با تاکید براینکه (روزی کرونا تمام می شود) این جمله را سر لوحه لحضات خود کنید و برای دوران پس از این اپیدمی برنامه ریزی کنید، گفت: هیچ مشکلی ماندگار نیست، اما پیروز این ماراتن نفس گیر تنها فردی است که آهسته و پیوسطه طی مسیر نموده و برای هر گام خود برنامه درستی داشته باشد؛ پس این فرصت طلایی را غنیمت شمارید.

وی با اشاره به اینکه بودن زیاد در منزل سبب استفاده بی رویه و طولانی مدت از شبکه های اجتماعی شده است، عنوان کرد: برای کنترل آن بهتر است زمان هایی اختصاص داده شود و در تایم‌های دیگر از ورود به آنها اجتناب کنیم تا با درگیری بیش از حد خود در این فضا سلامت روان خود را به خطر نیندازیم.

موحدی نساج در پایان یادآور شد: به عنوان آخرین توصیه برای مراقبت از روان خود، بر کارها و شرایطی که در کنترل شماست تمرکز کنید؛ اگر مسائلی تحت کنترل شما نیستند و بیش از اندازه روی آن‌ها فوکوس و فکر کنید، به غیر اشتغال و نشخوار فکری که شمارا گرفتار می کند و اضطراب و افسردگی را برایتان به ارمغان می آورد سبب هدر رفت انرژی روانی و جسمی شما شده و از فعالیت هایی که سبب رشد فردی و شخصیتی شماست دور می‌نماید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن