اجتماعی

عبور معلولان، ممنوع

از خانه خود برای انجام کارهای روزانه‌اش بیرون می‌آید، اما چند قدم جلوتر از درب خانه، در پیاده رو دو پله وجود دارد که عملا عبور از آن‌ها برایش غیرممکن است؛ پس از گذشت مدت زمان نسبتا طولانی با کمک همسایه از پله‌ها عبور می‌کند و وارد خیابان می‌شود؛ هیچ یک از رانندگان او را نمی‌بینند، انگار اصلا او وجود ندارد؛ تمام ماشین‌ها با سرعت عبور می‌کنند و بی توجه از حضور او از کنارش می‌گذرند، اما او همچنان باور دارد که باید بتواند و به سختی از خیابان می‌گذرد؛ سخت‌ترین و غیرممکن ترین بخش حضور در شهر مقابلش قرار می‌گیرد، ایستگاه اتوبوسی که انتظارش را نمی‌کشد و اتوبوسی که هیچ‌ جایی برای او ندارد.به راستی کدام یک از فضای شهری ما مناسب افراد کم‌توانی است که وابسته به ویلچر هستند؛ کدام پیاده‌راه، کدام ایتسگاه اتوبوس و حتی کدام فرهنگ مردم در شهر وجود دارد که بتواند معلولین را درک و برای حضور آنان در سطح شهر کمک کنند؟فارغ از تمامی مشکلات مالی و روانی معلولین، بحث عبور و مرور و نامناسب بودن فضای شهری ازجمله نخستین حق معلولان برای استفاده از ابتدایی ترین حقوق شهروندی و استفادهواز نتیجه مالیات و اتفاقات شهری است.

درجامعه شعاری امروزی، معلولان بیش از هر گروه و قشر دیگر از جامعه با شعارهای رنگارنگ و زیبا اما واهی و توخالی دست و پنجه نرم‌می‌کنند.افراد کم‌توان جامعه ایرانی تنها در روز جهانی که با نام خود در تقویم ثبت شده است به ذهن افرادی می‌آیند که وظیفه‌شان رسیدگی به اوضاع و احوال آنان است.

اقدامات بسیار زیبا و انسان دوستانه اما نمادین خیل عظیم مسئولان کشوری و استانی همانند دودقیقه نشستن بر صندلی چرخ‌دار و یا بستن چندثانیه‌ای چشمان خود است که پس از بلند شدن از ویلچر و باز کردن چشمان خود تمامی دلسوزی‌های خود نسبت به جامعه‌ای که وظیفه رسیدگی به آنان را دارند فراموش می‌کنند.

مناسب‌سازی مناسب نیست

کارشناس معماری دفتر فنی استانداری همدان مناسب سازی فضای شهری را در حد رفع نیاز صد درصدی معلولان ندانست.

عبدالله نوری در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، با اشاره به اقدامات دستگاه‌های متولی در امر مناسب سازی فضای شهری ویژه افراد دارای معلولیت، بیان کرد: یک سری اتفاقات در این حوزه رخ داده اما یقینا مناسب سازی بیشتر شود.

وی با بیان اینکه درحال حاضر تقریبا تمام پیاده راه ها برای نابینایان مناسب سازی شده است، خاطرنشان کرد: بانک‌ها یکی از موارد مهمی است که باید برای استفاده معلولان مناسب سازی شوند؛ بانک‌ها براساس قانون موظف به تسهیل سازی برای این افراد هستند از این رو توصیه‌هایی ازسوی استانداری برای بانک‌های بی‌توجه به این مهم ارسال شده است.

نوری افزود: برنامه‌هایی برای اجرای مناسب سازی در ادارات، بانک‌ها و فضای شهری تدوین شده که در آینده اجرایی می‌شود.

در اجرا، دچار عقب‌ماندگی تاریخی هستیم

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان در رابطه با رسیدگی و توجه مدیران نسبت‌به مناسب‌سازی فضای شهری ویژه بزرگترین اقلیت کشور، گفت: متاسفانه در بحث رسیدگی به معلولان دچار عقب‌ماندگی تاریخی هستیم و برای معلولان کم‌کاری کرده‌ایم.

سیاووش رهبر درگفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین‌، با بیان اینکه سازمان بهزیستی تنها در بحث رسیدگی به شرایط معلولان در جایگاه مطالبه‌گری و درخواست توضیح از سایر ارگان‌ها را دارد، مطرح کرد: بهزیستی تمامی مشکلات موجود را به استاتدار گزارش داده است؛ به صورت فصلی جلسات مربوطه برگزار می‌شود اما همچنان ۷۰ درصد فضای شهری برای معلولان دسترس پذیر نیست.

معلولان در اولویت مدیران نیستند

وی با تاکید براینکه نگرش مدیران به معلولان در اولویت کاری قرار ندارد، عنوان کرد: این مشکل تاریخی است و اگرهم مدیر و یا ارگانی برای معلولان کاری کند، فعالیت انجام شده دیده نمی‌شود.

رهبر تصویب و اجرای قانون حمایت از معلولان را راه حلی موثر در رفع مشکلات این قشر دانست و افزود: درحال حاضر بزرگترین اقلیت کشور معلولان هستند که هیچ امکانات مناسبی به‌ویژه تسهیل سازی در عبور و مرور آنان در مراحل اجرایی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: درصورت تصویب این قانون، سایر ادارات و ندیران ملزم می‌شوند تا در تصمیمات مربوطه، به‌ویژه شهرسازی و مبلمان شهری، شرایط معلولان را در اولویت کاری خود قراردهند.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان از حضور ۴۵ هزار و ۵۳۰ معلول در استان خبرداد و افزود: بیشترین فراوانی مربوط به معلولان جسمی_حرکتی، ذهنی و کمترین نیز به معلولان گفتاری اختصاص دارد.

صدور رایگان پروانه ساخت، تنها سهم معلولان از بودجه شهر

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان صدور رایگان پروانه ساخت مسکن را تنها اقدام شورای شهر در بودجه شهری سال آینده برای افراد تحت پوشش بهزیستی و به ویژه معلولین دانست.

ابراهیم مولوی نیز، با بیان اینکه افراد تحت پوشش بهزیستی با اولویت معلولان و زنان سرپرست خانوار می‌توانند پروانه ساخت یک واحد مسکونی تاسقف ۱۲۰ متر به صورت رایگان را دریافت کنند، عنوان کرد: دربودجه سال آینده شهر، تنها صدور رایگان پروانه ساخت برای افراد تحت پوشش بهزیستی درنظر گرفته شده است؛ لازم به ذکر است ارائه کارت خدمات حمل‌ونقل از دیگر تسهیلات شورای شهر برای این افراد است.

وی در رابطه با مناسب سازی فضای شهری برای معلولان، تصریح کرد: فضاسازی شهر به طور ۱۰۰ درصدی برای معلولان مناسب نیست اما کمیته مناسب سازی در کمیسیون شهرسازی توانسته تا حد مطلوبی فضای شهر را برای معلولان و به‌ویژه نابینایان مناسب سازی کند.

گزارش از : فائزه صلواتی خبرنگار پایگاه خبری همدان‌آنلاین

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن