سیاسی

نقش موثر ” ستاد تألیف قلوب ” در سازش پرونده های ‏قضائی

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ملایر با بیان اینکه ‏پرونده های ورودی به دادسرا به دلیل ‏وضعیت و مشکلات اقتصادی و درآمدی جامعه رو به افزایش است، اما این میزان افزایش رقم قابل ‏توجهی نیست، افزود: با توجه به فعالیت ” ستاد تألیف قلوب ” همدان به عنوان نخستین استان در ‏کشور با ابتکار عمل مدیر کل دادگستری استان همدان، پیش بینی می شود تعداد پرونده هایی که به ‏سازش می رسد افزایش داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین، مسلم سلگی بعد از ظهر پنج شنبه 4 دی ماه در جمع ‏خبرنگاران، با اشاره به اینکه ” ستاد تألیف قلوب ” از دو کمیته تخصصی مصلحین و معتذرین ‏تشکیل شده است، افزود: این ستاد با مسئولیت معاونت قضایی رئیس کل دادگستری همدان و رئیس ‏شورا‌های حل اختلاف استان زمینه ایجاد و توسعه صلح و سازش را در بین مردم افزایش داده و ‏ضمن احیای فرهنگ عفو و گذشت در جامعه، موجبات حل اختلاف را فراهم می کند.

وی تصریح کرد: هرچه فرهنگ روحیه گذشت پررنگ تر شود، صلح و سازش افزایش یافته و به ‏سمت جامعه ای منطبق با آرمان های اصلی والای اسلامی ـ انقلابی در حد اعلایش نزدیکتر می ‏شویم، این همان ترویج سنت حسنه عذرخواهی به عنوان مصداق بارزی از اجرای عدالت است که ‏در کمیته های مصلحین و معتذرین پیگیری می شود.

سلگی به نفش موثر شوراهای حل احتلاف در راستای سازش پرونده های محاکم قضائی اشاره و ‏اظهارکرد: با تلاش و پیگیری کارشناسان شوراهای حل احتلاف، معمولاً حدود 50 درصد پرونده ‏های قضائی به سازش می رسد.

دادستان عمومی و انقلاب ملایر با تأکید بر اینکه اجرای دقیق و صحیح قانون، اولویت اول و آخر ‏ماست، گفت: در هر جایی خلاف قانون، اقدامی صورت بگیرد حتماً دادستانی ورود پیدا کرده و ‏بدون اغماض و طبق وظیفه‌ ذاتی، تصمیم قانونی اتخاذ می کند بنابراین توصیه می شود کلیه امور ‏بر مدار قانون باشد، چراکه نفع آن برای عموم مردم است.‏
وی با استناد به ماده 576 کتاب ” تعزیرات قانون مجازات اسلامی”، تصریح کرد: دادستان به ‏عنوان مدعی العموم، کسی است که ناظر بر اجرای صحیح قوانین و مقررات است و در این راستا ‏با هیچ کس تعارف نداریم و در چارچوب قانون حرکت می کنیم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح این موضوع که دستگاه قضا به ویژه ‏دادسراها تحقیقات و اقداماتشان فوری، محرمانه و کتبی است، افزود: دادستان جز در موارد خاص ‏نمی تواند گزارش دهد زیرا آبرو و حیثیت افراد باید حفظ شود.

وی به محدودیت های موجود در بحث انتشار اخبار اشاره و خاطرنشان کرد: پس از اثبات جرم و ‏تنها در صورتی که انعکاس اخبار ” بازدارنده” بوده و در چارچوب قانون باشد، می توانیم موارد ‏را اطلاع رسانی کنیم.

سلگی با بیان انکه دادستان زمانی به موضوعی ورود پیدا می کند که جرمی واقع شده باشد، ‏یادآورشد: برای نخستین بار به صورت مکتوب شهرداری را مکلف کردیم با هرگونه ساخت و ساز ‏غیرمجاز و سد معبر برخورد داشته باشد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن