فرهنگ و هنر

سرداری که مرزهای جغرافیایی را در نوردید

چه غم جانکاهی؛ ناباورانه یک سال گذشت و ما همچنان در سوگ جمعه سیاه 13 دی ماه 1398 ‏می سوزیم و می سازیم…

سلام بر سردار سپهبد شهید ” حاج قاسم سیلمانی” ” قهرمان شکستِ استکبار”، سلام بر مردی که ‏جغرافیای حضورش شرق تا غرب را در نوردید، واژه ها و جملات در رسای چنین سرداری در ‏نوشتن وا می مانند و خجل می شوند.

سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه ‏پاسداران انقلاب اسلامی در طول جنگ ایران و ‏عراق و پس از آن تا سال ‏‏۱۳۷۶، فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان بود. سپس، از سال ۱۳۷۶ تا ‏زمان ‏شهادت به‌عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت ‌کرد.

سردار، طی جنگ با عراق از فرماندهان عملیات‌های والفجر هشت، کربلای چهار ‏و کربلای پنج ‏بود، سپس در مقام فرمانده نیروی قدس سپاه در ‏تقویت قدرت نظامی حزب‌الله لبنان، جنگ ‏افغانستان، تشکیل گروه‌های شبه‌ نظامی ‏در عراق پس از سرنگونی صدام حسین، سرکوب ‏اعتراضات مردم سوریه و ‏تغییر روند جنگ داخلی سوریه به نفع بشار اسد، همچنین مقابله با داعش ‏در ‏عراق و سوریه نقش مهمی داشت.

وی تا پیش از حضور آشکار در جنگ علیه داعش در عراق، از حضور در انظار ‏عمومی پرهیز ‏می‌کرد؛ اما از زمان حضورش در عراق در نبرد ‏علیه داعش، با انتشار تصاویر متعددش با ‏نیروهای عراقی، چهرهٔ وی معرفی و ‏شناسانده شد و به تدریج محبوبیت” حاج قاسم سیلمانی” نزد ‏مقامات ایران اوج گرفت…

سردار دل ها، در رسانه‌های بین‌المللی، به عنوان ” فرماندهٔ سایه” توصیف ‏می‌ شد و از او به عنوان ‏شخصیتی تأثیرگذار در نبرد علیه داعش نام برده می‌شود.

سردار سلیمانی همواره به وسیله مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی تهدید به ترور می شد، نهایتاً در روز جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸، ارتش ایالات متحده وی را به دستور دونالد ترامپ، ‏در عملیات ” آذرخش کبود” هنگام خروج از فرودگاه ‏بین‌المللی بغداد به کمک استفاده از ‏پهبادهای نظامی و با شلیک موشک، سردار قاسم سلیمانی را به شهادت رساندند.

پیکر مطهر قاسم سلیمانی، و سایر ‏شهدای عملیات آذرخش کبود در بغداد، کاظمین، کربلا و نجف ‏تشییع شد و ‏هزاران نفر از مردم عراق در این مراسم حضور یافتند. سپس، این اجساد به ترتیب ‏در ‏شهرهای اهواز، مشهد، تهران، قم و کرمان با حضور گسترده مردم تشییع ‏شد، به طوری که در ‏مراسم تشییع در تهران، جمعیت چند میلیونی مردم گرد ‏آمدند و برخی رسانه‌ها آن را شلوغ‌ ترین ‏مراسم تشییع پس از تشییع امام ‏خمینی(ره) دانستند.

‏بدون تردید ” پذیرش عمومی” دلیل اقبال افراد، حادثه ها و رخدادهای تاریخی است، تاکنون بعد از ‏امام خمینی(ره) هیچکس با چنین حجم پذیرش عمومی مردم که حاج قاسم روبرو شد، مواجه نشده ‏است، دلیل این همه محبوبیت سردار، اخلاص فراوان این بزرگ مرد و خون پاکش بود، شهید ” ‏حاج قاسم سیلمانی” بر دل های مردم حکومت می کرد و توانست پا از مرزهای این آب و خاک فرا‏تر نهد و همه ملت های آزاده جهان را جذب کند تا جایی که امروز “مکتب حاج قاسم” جهانی شده ‏است.

او فرماندهی بود که همواره در میادین نبرد، خودش جلوتر از نیروهایش حرکت می کرد ، جذبه ‏منحصر بفرد و کاریزمای عجیب این مرد، عمق نگاهش، صلابت، هوشمندی، مدیریت و درایت از ‏او اسطوره ای ساخته بود که حتی فرماندهان نظامی آمریکا و اسرائیل به توانمندی او معترف ‏شده و ترس از سردار سلیمانی در دل و جانشان رخنه کرده بود.

با گذشت یک سال از شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی، همچنان قلب‌ها در فراقش بی‌قرار و ‏بی‌تاب است و یادش لحظه‌ای از ذهن مردم فراموش نمی‌شود.

به دستِ بر زمین افتاده سوگند/
شهـادت آیه‌ای کم داشت بی ‌تو…

در زندگی یک اصل کلی وجود دارد که معتقد است :” به هرچیزی که توجهت را بدهی، مانند همان ‏خواهی شد”، مالک اشتر ایران زمین، آنقدر در مسیر خدمت در راه رضای خدا و ولایت فقیه ذوب ‏شده بود که به مادرش زهرا(س) پیوست و در سرزمینی که حسین (ع) غریبانه به شهادت رسید، ‏عروجی ملکوتی را در تاریخ مردان آزاده ثبت کرد.

روزها می گذرد اما هنوز مرد این میدان همچنان ” حاج قاسم سیلمانی است؛ گرفتن انتقام خون این ‏فرمانده بی بدیل جبهه های نبرد حق علیه باطل، در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و ‏اکنون ” نسل سلیمانی” در راه است.

در وصف ایشان همین بس که “سید حسن نصرالله ” گفت:” حاج قاسم، مرد میدان عمل بود، او به ‏عنوان یک مردی نظامی، در عین حال که در مورد مسائل راهبردی بحث می‌کرد، به مسائل ‏تاکتیکی نیز اشراف داشت و در سطح سیاسی هم کاملا آگاه بود.”

یاد این جمله از سپهبد شهید قاسم سلیمانی می افتم که گفته بود:” ما در کشور نیاز به یک مدیریت ‏جهادی داریم؛ مدیریتی که احساس نگرانی کند و خودش را به آب و آتش بزند.”

اکنون در آستانه سالگرد پرواز این بزرگ مردِ میدان، آرش قرن حاضر، انتظار می رود مسئولین با الگوپذیری از ‏شهدای والامقام ایران اسلامی، با مدیریتی درست و جهادی و کارشناسی شده، کشور را اداره کنند ‏تا وصیت، توصیه ها و هشدار شهدا روی زمین نماند.

یادداشت از: مهناز روزبهانی ‏

نمایش بیشتر

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن