اجتماعی

هزینه پایش هوا در جیب شهرداری

مسئول معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان از دریافت بودجه اختصاصی ویژه خریداری 2 دستگاه پایش کیفیت هوا توسط شهرداری و عدم پرداخت معوض آن به اداره کل حفاظت محیط زیست استان خبرداد.

عادل عربی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، با بیان اینکه اعتبار 2 دستگاه پایش کیفیت هوا تامین شده و به شهرداری همدان تحویل داده شده است، مطرح کرد: این بودجه تحت عنوان بهبود عبور و مرور به شهرداری تحویل داده شد تا پس از اتمام کار، این سازمان معوض آن را از محل اعتبار خود در قالب خریداری دستگاه پایش کیفیت هوا به سازمان محیط زیست تحویل دهد؛ متاسفانه با گذشت مدت زمانی قابل توجه و اتمام کار شهرداری، هنوز هیچ دستگاهی خریداری نشده و یا مبلغی تحت این عنوان به حساب محیط زیست پرداخت نشده است.

وی در رابطه با تاثیر مازوت سوزی نیروگاه شهید مفتح در آلودگی هوای همدان نیز تصریح کرد: باتوجه به اینکه براساس آزمایشات انجام شده، آلودگی نیروگاه مفتح بیشتر از حد استاندارد است، اما این مازوت سوزی به دلیل محل استقرار این نیروگاه و شرایط موجود، تاثیری در آلودگی هوای شهر ندارد.

عربی با تاکید براینکه علت مازوت سوزی باید به همراه تمام دستگاه‌های مرتبط ریشه یابی شود، عنوان کرد: در شهر همدان واحد صنعتی که مشغول به مازوت سوزی باشد نداریم از این رو نمی‌توان آلودگی شدیدی را که در تهران به‌دلیل مازوت سوزی روی داده است را در استان همدان شاهد باشیم.

مسئول معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان احتراق ناقص را دلیل اصلی آلودگی هوا در استان دانست و افزود: آلودگی هوای همدان تنها به علت ذرات کمتر از 2.5 میکیرون بوده که عمده دلیل آن نتیجه احتراق ناقص و سپس وارونگی دما است.

عربی با بیان اینکه امسال ساعات آلوده زیادی را در شهر تجربه کرده‌ایم عنوان کرد: شاخص اعلام آلودگی هوا بررسی میزان آلاینده‌ها در 24 ساعت است؛ از این رو براساس این شاخص استاندارد، همدان تنها 2 روز در آذر و دی ماه را به عنوان روزهای آلوده تجربه کرده است.

وی با بیان اینکه تغییر دستگاه پایش هوا دلیلی بر پاک کردن صورت مسئله و تظاهر به هوای سالم در شهر نبوده است، گفت: مکان قبلی این ایستگاه محلی پرتردد بود که بررسی میزان آلودگی هوا برای ما سخت می‌کرد؛ درحال حاضر این دستگه در محلی جامع تر نصب شده تا بررسی‌ها و شاخص‌های درست تری به اطلاع همگان برسد؛ به دنبال برگزاری چندین نشست تخصصی با اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی، مسئولان این دانشگاه و کارشناسان هواشناسی، وضعیت هوا در چند نقطه بررسی و در نهایت بهترین مکان برای استقرار این دستگاه، محوطه بیمارستان بعثت تعیین شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن