اجتماعی

استقلال در خطر

4 سال گذشته در چنین روز و ساعاتی تمام کشور شاهد شعله‌های عظیم و خشمگین آتشی بودند که از ساختمان پر عظمت 54 ساله پلاسکو زبانه می‌کشید؛ ساختمان قدیمی اما با عظمت چهارراه استانبول در چنین لحظاتی عزیزانی را از میان ما برد که بی شک داغ آنان تا همیشه در دل‌های ایرانیان تازه خواهد ماند.

فاجعه تلخ پلاسکو تنها عامل سیاه پوش شدن یک ملت نبود؛ بلکه زنگ خطری بزرگ و جدی برای تمام مسئولانی بود که بی توجه به ساختمان‌های قدیمی و آسیب زا درحال انجام وظیفه هستند.

با گذشت 4 سال از اتفاق تلخ چهارراه استانبول باید دید که چند پلاسکوی دیگر در کوچه و خیابان‌های این شهر، آتش زیر خاکستری هستند که هرلحظه امکان شعله ور شدنشان وجود دارد؛ ساختمان‌هایی که هریک در سایه نظارت‌های سرسرانه و بدون مدیریتی واحد، پلاسکویی دیگر را در شهر تکرار خواهند کرد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان در رابطه با احتمال تکرار فاجعه تلخ پلاسکو در شهر همدان، گفت: تعدادی از ساختمان‌‌ها با بافت‌های قدیمی و آسیب زا به‌دلیل عدم رعایت اصول 3 گانه فنی، بهداشتی و درمانی در شهر وجود دارند که هرلحظه امکان وقوع فاجعه‌ای را رقم می‌زنند.

ابراهیم مولوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، با اشاره به سالگرد فاجعه آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو، مطرح کرد: متاسفانه ساختمان‌هایی با بافت قدیمی با مالکیت اشخاص و یا مربوط به نهاد و ارگان‌های دولتی در شهر وجود دارند که به دلیل عدم رعایت اصول 3 گانه فنی، بهداشتی و درمانی و نداشتن تاب‌آوری، قطعا مشکلاتی را در صورت بروز حوادث غیرمنتظره رقم خواهند زد.

وی با بیان اینکه متاسفانه پاساژ استقلال به دلیل نداشتن مدیریتی واحد و قدیمی بودن بافت ساختمان یکی از اماکن مخاطره آمیز در شهر است، عنوان کرد: متاسفانه به دلیل نبود مدیریتی واحد در اداره و بررسی این پاساژ در برابر به روز رسانی و تجهیز مکان به وسایل آتش نشانی، بهداشتی و سایر امکانات مورد نیاز، احتمال بروز حادثه‌ای سهمگین در این مکان قدیمی وجود دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان 2 پاساژ اکباتان و قائم را از دیگر اماکن قدیمی شهر خواند و افزود: درحال حاضر شهرداری و کمیته بحران شورای شهر همدان، به طور مرتب از این اماکن بازرسی، مشکلات و نواقص ایجاد شده را رصد و در صورت نیاز و در حد توان عیوب را برطرف می‌کند.

مولوی با تاکید براینکه تاب‌آوری شهری حتما باید به واسطه برنامه ریزی‌های بلند مدت و توجه به توانمندی‌ها به سمت پشترفت و رشید برود، گفت: باید با اقدامات لازم به سمتی برویم که کمترین بافت و ساختمان آسیب‌زا در شهر را داشته باشیم؛ خوشبختانه تمامی ساختمان‌های جدید و نوساز تاب‌آوری لازم در برابر مشکلات و آسیب‌های احتمالی را دارند

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن