اجتماعی

آمار نگران کننده و افزایشی اقدام به خودکشی در کشور

یک روانشناس آمار اقدام به خودکشی را در زنان 5 برابر بیشتر از مردان در کشور عنوان کرد.

حجت‌الله حاتمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدانآنلاین، با اشاره به آمار نگران کننده و افزایشی اقدام به خودکشی در کل کشور، مطرح کرد: عمده افرادی که قصد خودکشی را داشته و آن را با مشاور و یا افراد نزدیک خود درمیان می‌گذارند، هدف گرفتن جان خود را نداشته و تنها راهی برای جلب توجه می‌دانند؛ از این رو می‌توان با مداخله به موقع، از وقوع رویداد تلخ خودکشی جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه خودکشی به دلیل استفاده از وسایل کشنده، در مردان شایع تر از زنان است، عنوان کرد: عمده افراد زیر 19 و بالای 50 سال به دلیل مشکلات معیشتی، ترس از آینده، مشکلات خانوادگی و بیکاری اقدام به خودکشی کرده و بیشتر آمارها در ایران مربوط به این بازده سنی است.

.

حاتمی ادامه داد: در تمام دنیا 10 درصد مرگ‌ومیر به دلیل خودکشی است؛ این آمار در ایران سالانه 5 درصد را به خود اختصاص داده است.

دارو، شایع ترین وسیله برای خودکشی

حاتمی باتاکید براینکه آمار بالای خودکشی موفق در ایران نشانگر در دسترس بودن وسایل خودکشی و دست یابی آسان به آنان است، عنوان کرد: متاسفانه عمده خودکشی‌ها به وسیله داروهایی صورت می‌گیرد که در داروخانه‌ها موجود و بدون نسخه پزشک به راحتی قابل تهییه هستند؛ یکی از مهم ترین راه‌های برای جلوگیری و کاهش آمار اقدام به خودکشی و خودکشی در ایران الزام و جدیت فروش برخی از داروها به واسطه نسخه پزشک است.

این کارشناس پیشگیری از اعتیاد اداره کل بهزیستی استان همدان افسردگی را شایع ترین اختلال و زمینه ساز خودکشی دانست و افزود: 60 درصد افرادی که افسردگی را تجربه کرده و نسبت به درمان آن اقدام نکرده اند و یا در درمان موفق نبوده‌اند  دست به خودکشی می‌زنند؛ متاسفانه افسردگی به قدری در بین افراد شایع است که از آن به عنوان بیماری سرماخوردگی روان یاد می‌شود.

این روانشناس در رابطه با راه‌های مقابله با خودشکی در بین افراد اظهار کرد: 2 مولفه مهم برای پیشگیری از خودکشی، حمایت خانوادگی و اجتماعی است که متاسفانه هر دو در جامعه امروزی به‌دلیل مشکلات اقتصادی، معیشتی و عدم تفریح مناسب در جامعه درحال کمرنگ شدن هستند.

آمارهای غیر کارشناسی، بزرگ ترین چالش در بحث خودکشی

این کارشناس پیشگیری از اعتیاد اداره کل بهزیستی استان همدان آموزش مهارت زندگی مشترک، ارتباط در خانواده و فرزند پروری را ازجمله مهارت‌های لازم برای یادگیری به افراد جامعه برای پیشگیری از خودکشی خواند و گفت: متاسفانه درصدی از آمارهایی که در زمینه آموزش همین مهارت ها ازسوی دستگاه‌های متولی منتشر می‌شود، خود چالشی مضاعف در بحث خودکشی حساب می‌شود چراکه پس از آموزش مهارت، اقدامات کارشناسی برای میزان تاثیرپذیری این کلاس‌ها در بین مردم صورت نمی‌گیرد؛ از این رو آمارهای ارائه شده را نمی‌توان کارشناسی دانست.

حاتمی ادامه داد: متاسفانه آموزش مهارت های لازم بروزرسانی نشده و تعداد قابل توجهی از مسائل مهم در جلوگیری از خودکشی به دلیل تابو بودن در جامعه به صورت کامل مطرح نمی شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن