فرهنگ و هنر

خلاقیت هنرمند، راز ماندگاری سردیس


سعید شهلاپور از اعضای هیات انتخاب و داوری نخستین سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی همدان گفت: در کنار اهمیت ساختن مجسمه‌هایی با بیشترین خلاقیت، توجه به حافظه جمعی مردم بسیار مهم است و بر آن تاکید دارم. چرا که مجسمه‌ای در ذهن شهروندان ماندگار می‌شود که بتواند چهره‌ و نام خود را در ذهن و زبان مردم نگاه دارد و این ماندگاری به خلاقیت هنرمند مجسمه‌ساز بستگی دارد.
به گزارش دبیرخانه سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی همدان، سعید شهلاپور از چهره‌های پیشکسوت هنر مجسمه‌سازی ایران با استقبال از ابتکار خوب سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری همدان برای اجرا و نصب سردیس‌های مشاهیر این شهر گفت: با ساختن سردیس‌ها، چهره‌های برجسته کهن‌شهر همدان از دوران پیش از اسلام تا دوران معاصر برای مردم بیش از گذشته شناخته می‌شوند و می‌تواند به ارتقای فرهنگ عمومی شهر و دانش تاریخی مردم کمک بسزایی کند.
شهلاپور با تشکر از هنرمندان متقاضی شرکت در سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی همدان گفت: نکته مهم وجود عملکرد خلاقانه هنرمند است. در مرحله نخست برای بسیاری از مشاهیر مد‌ّنظر هیچ‌گونه سند بصری برای رسیدن به چهره‌ ایشان نداشتیم اما اسناد، آثار بصری و متون قابل ارجاعی برای شناخت دوران زندگی او وجود دارد که امیدوارم هنرمندان مجسمه‌ساز در این مرحله به آن‌ها توجه کنند تا بتوانند شخصیت مورد نظر را خلاقانه بسازند.
داور پیشکسوت سمپوزیوم ملی مجسمه‌سازی همدان درباره تداوم این گردهمایی هنری گفت: اولا تمامی اسامی مدنظر فرصت برای ساخته شدن در یک مرحله را ندارند و طبعا برای تکمیل اسامی چهره‌های شاخص همدان به ویژه در بخش تاریخ معاصر به تداوم برگزاری سمپوزیوم نیاز است. دوما حتما برای ساخت از مصالح ماندگار و سخت استفاده بشود تا سردیس‌ها در مکان‌های تعبیه شده با کمترین آسیب و تغییر در برابر شرایط اقلیمی شهر محفوظ بمانند.
شهلاپور پیشنهاد داد در کنار نصب سردیس در باغ مشاهیر همدان بتوان با تعبیه مکان‌های دیگری در شهر نسخه‌های ساخته شده را نصب کرد تا توجه همه شهروندان به این چهره‌ها جلب شود.
مجسمه‌ساز پیشکسوت ایران در پایان گفت: برخی از چهره‌های تاریخی نزد مردم شناخته شده هستند اما درباره مشاهیر کمتر اسم برده شده، صرفا منابع و اسناد بصری درباره دوران زندگی او مانند نقاشی‌ها و آثار مکتوب در دسترس است. به همین دلیل نقش رفتار خلاقانه هنرمند بسیار اهمیت دارد تا سردیس و مجسمه‌ای که از چهره ماندگار تاریخ و فرهنگ همدان ساخته می‌شود مورد پذیرش و دوست‌داشته‌شدن توسط همه شهروندان قرار بگیرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن