سلامت و پزشکی

ثبت سالانه 2600 بیمار جدید مبتلا به سرطان در استان

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان از ثبت سالانه 2600 مورد جدید ابتلا به بیماری سرطان در استان خبرداد.

راضیه‌سادات میرمعینی در گفت‌وگو با پایگاه خبری همدان‌آنلاین، با بیان اینکه رشد یک سلول سرطانی 15 تا 20 سال به طول می‌انجامد، مطرح کرد: این بدان معناست که یک شخص می‌تواند در طول این بازده زمانی به‌واسطه انجام غربالگری و آزمایشات پزشکی، بیماری خود را تشخیص داده و به موقع درمان شود.

وی با اشاره به ثبت سالانه 2600 بیمار جدید مبتلا به سرطان در استان، عنوان کرد:  نخستین سرطان شایع در استان مربوط به سرطان پستان بوده که در هرساله حدود 270 خانم همدانی به این بیماری مبتلا می‌شوند؛ لازم به ذکر است، همه خانم‌ها از سن 20 سالگی باید ماهی یکبار به واسطه ماما و یا پزشک متخصص مراکز بهداشت و سلامت مورد معاینه قرار گیرند؛ همچنین تمامی بانوان از سن 30 تا 69 سالگی باید سالی یکبار به شکل تخصصی معینات مربوطه را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه بهترین زمان برای معاینه پستان پس از اتمام دوره عادت ماهیانه به علت بافت نرم پستان است، اظهار کرد: براساس توصیه‌های پزشکی، هر خانمی پس از عبور از سن 40 سالگی باید به طور سالیانه ماموگرافی پایه داشته باشند؛ این درحالیست که تعداد کافی ماموگرافی در استان وجود ندارد از این رو ملاک معاونت بهداشتی، نظر و صلاح دید پزشک متخصص پس از انجام معاینات تخصصی است.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان با تاکید براینکه درصورت شناسایی به موقع سرطان پستان و حتی قطع این عضو در زمان مناسب، باعث جلوگیری از فوت فرد بیمار می‌شود، خاطرنشان کرد: براساس اخرین آمار کشوری در سال 96، دومین سرطان شایع در استان مربوط به سرطان پروستان در آقایان است؛ متاسفانه سالیانه 170 مرد همدانی به چرخه مبتلایان به سرطان پروستان در استان اضافه  می‌شوند.

میرمعینی سرطان پوست را سومین سرطان شایع دربین همدانی‌ها خواند و افزود: به‌دلیل بروز زودهنگام علائم این بیماری، همواره سرطان پوست به هنگام اولویت بندی کنار گذاشته می‌شود؛ از این رو سرطان معده و روده بزرگ به ترتیب سومین و چهارمین سرطان‌های شایع در استان هستند.

وی با بیان اینکه سرطان معده در کل شور شایع است، گفت: آلودگی هیلکوباکتری نوعی ویروس است که درصورت عدم مراجعه به پزشک و درمان آن، منشاء ابتلا به سرطان معده را فراهم می‌کند؛ شایان ذکر است، این باکتری در خانواده با عدم رعایت نکات بهداشتی قابل انتقال بوده و امکان همه گیری آن وجود دارد.

مدیرگروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینای همدان بروز مشکلات گوارشی همانند نفخ و سوءهاضمه را از شایع ترین و مهم‌ترین علائم وجود هیلکوباکتری دانست و تاکیدکرد: درصورت تشخیص دیرهنگام سرطان معده، فرد بیمار نهایت تا 6 ماه را زنده می‌ماند.

میرمعینی کم تحرکی به‌ویژه در بانوان و کودکان را دلیل اصلی بروز سرطان دانست و تصریح کرد: متاسفانه با ظهور کرونا و به دنبال آن افزایش عادت بد غذایی، استرس، بیماری قلبی ناشی از اضطراب، کم تحرکی و فشارخون درحال افزایش است که همین امر خود موجب برز سلول‌های سرطانی در افراد هستند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن