اجتماعیفرهنگ و هنر

جمهوری اسلامی ایران؛ تمدنی ایستاده بر قله رفیع آزادگی

دهه فجر، نوید دهنده طلوع فجر آزادی و روایت ملتی است که تا پای جان از راه و رهبر دفاع نمودند و پس از سال ها استواری و مقاومت زنجیرهای استکبار و استثمار را گسستند. در این ایام الله وعده راست الهی تحقق یافت و خورشید آزادی بر سرتا سر این سرزمین تابیدن گرفت.
چهل و دو سال پیش در میان سرمای خفقان زده استثمار طاغوتیان، ” روح خدا” در جان افسرده مردم دمیده شد، پرده های غفلت را از هم درید، کابوس ترس و وحشت را از میان برد، جسارت و گستاخی حق طلبانه را به مردم بخشید، امت را با اعجاز خون آشنا کرد و فرهنگ ناب شهادت طلبی را در کام پیروان صدیق علی (ع) و ابا عبدالله(ع) گوارا ساخت.
معنویتی که از کلام حضرت امام خمینی (ره) جوشید به دلیل پایگاه فطری آن، دل های مردم آگاه جهان را فتح کرد و مانند رودی زلال پلیدی اندیشه جهانخواران را از چهره تفکر زمانه شست. آنگاه مردم یکپارچه به خیابان ها ریختند، دل ها به یاری هم برخاستند، تن ها به سجاده نشستند، دست ها به دعا بالا رفتند و باران رحمت الهی فرود آمد، شاخه های آرزو جوانه زد و درخت انقلاب گُل داد.
به تعبیر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نهضت ایران، نهضتی بود که خدای تبارک و تعالی در آن نقش داشت و انقلاب اسلامی ایران، پرتویی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن بود. همچنین مقام معظم رهبری در این رابطه می فرمایند: ” 22 بهمن، در حکم عید قربان است، زیرا در آن روز ملت ما اسماعیل های خودش را قربانی کرد، امام (ره) راه آزاد زیستن، کامل شدن، ساختن زندگی به شکلی که مورد رضای خدا و دستور اسلام است و راه زندگی حقیقی و عدم سازش با قدرت های ضد اسلامی را به ما نشان داد، اینها برای ما درس های 22 بهمن ماه است.”
بدون تردید ” اتکا به مردم”، ” اتکا به ایمان و خدا “، ” اتکا به عزت ملی”، ” توجه به شاخص های انقلابی بودن” و ” همه جانبه بودن انقلاب”؛ از علل مهم ماندگاری انقلاب اسلامی ایران در طول تاریخ به شمار می رود.
باید اذعان داشت پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تنها یک حادثه داخلی برای تغییر یک رژیم سیاسی نبود، بلکه همانگونه که دولتمردان آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی در خاطرات خود از آن روزها تعبیر کرده اند، انقلاب ایران زلزله ای ویرانگر برای جهان غرب به شمار می رفت.
با وجود همه ناباوری ها و تلاش هایی که در سطح بین المللی برای حفظ رژیم شاه به عمل آمد، انقلاب اسلامی در مرحله نخست مبارزات خویش پیروز گردید و از این جهت بیشتر به یک معجزه شبیه بود تا تحولی عادی. به جز امام خمینی(ره) و توده های بی شمار مردم که به گفته ها و وعده های امام باور قلبی داشتند، عموم تحلیل گران سیاسی و تمامی افرادی که در رخدادها و حوادث ایران دخیل بودند وقوع چنین پیروزی را ناممکن می دانستند. نهضتی که امام خمینی (ره) پرچمدار و پایه گذار آن بود توانست غبار مهجوریت را از چهره اسلام بزداید و سیمای حقیقی آن را پس از 14 قرن به جهان تشنۀ عدالت بنمایاند.
به همین دلیل است که بعد از 42 سال هیچ یک از طرح های سیاسی، اقتصادی و نظامی آمریکا علیه ایران که غالباً با حمایت ها و سکوت متحدان منطقه ای و جهانی آن همراه بوده به نتیجه نرسیده است.
حضور ولایت فقیه در رأس نظام و دفاع همه جانبه ملت از آرمان های متعالی انقلاب سبب شده تئوریسین ها و سیاستمداران اروپایی و آمریکایی بر ضرورت پذیرش و تحمل واقعیت انقلاب و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در عرصه های بین المللی، تأکید کنند. تلفیق موفقیت آمیز رهبری سیاسی و مذهبی، احیای روحیه خودباوری و سلطه ستیزی در میان ملت ها، ایجاد اُخوت اسلامی در میان مسلمانان جهان، منفعل شدن دولت ها و قدرت ها در مقابل اراده ملت ها و مطرح شدن اسلام به عنوان یک ایدئولوژی انقلابی از جمله مهم ترین دستاوردهای این انقلاب ماندگار به شمار می رود.
این انقلاب قهرمانان بزرگ و جریان سازی را تربیت کرد که در سطح منطقه و جهان منشأ خیر و تحولات مثبت شدند؛ این انقلاب برخاسته از مکتب اسلام بود و یکی از مهمترین خصایص مکتب اسلام، قهرمان پروری است؛ آن هم قهرمانانی متصل به عالم نور که ارزش‌های الهی را زنده می‌کنند و شهید ” سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی” ، نمونه بارز و منحصر به فرد این دست قهرمانان جریان ساز بشری است، تا همیشه ایران به داشتن چنین قهرمان‌هایی که عمر خود را در مسیر مجاهدت در راه خدا گذراندند و آثار جهاد آنان تا قرن‌ها باقی خواهد ماند، افتخار می کند.
و امروز من به عنوان فرزند این کهن دیار ایستادگی و مقاومت در چهل و دومین سالروز باشکوه تولد آزادی و سرافرازی اش تمام واژه های ذهنم را کنارهم بچینم، اما در توصیف عزت و سربلندی اش وا می مانم…
در مقابل قداست این آب و خاک، عظمت تاریخ هم در برابر فراز و نشیب هایی که طی کرده، سر تعظیم فرود می آورد! وطنم! ای سربلند همیشه تاریخ، ای تمدن ایستاده بر قله رفیع آزادی! همیشه جاودان بمانی.

یادداشت از: مهناز روزبهانی

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن