اجتماعی

همکاری مردم، تنها عامل تعیین کننده کاهش آمار کرونا

نزدیک به یک سال از گزارش مشاهده نخستین موارد ویروس کووید ۱۹” در ایران می‌گذرد، طی این مدت افراد بسیاری درگیر بیماری و خانواده‌های زیادی نیز در این مدت داغدار عزیزان خود شدند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا دیروز ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۴۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۴۴ نفر از آنها بستری شدند و در مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۴۲ هزار و ۷۶ نفر رسید.

به گزارش پایگاه خبری همدان آنلاین، مدیریت بیماری کووید ۱۹ در جمهوری اسلامی ایران با وجود فشارهای سنگین ناشی از تحریم‌های ظالمانه، یکی از مدیریت‌های موثر در منطقه بود. تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا و حمایت‌های مقام معظم رهبری و رییس جمهوری و اعضای دولت و بقیه دستگاه‌ها در قوه مقننه، قوه قضاییه، سازمان‌های مردم نهاد، نیروهای مسلح، سازمان بسیج، هلال احمر و کمک‌های مردم در مدیریت بیماری برای مسئولان بین المللی بسیار اهمیت داشت.

تاکنون تنها یک درصد از مردم جهان تاکنون واکسینه شده اند، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در ایران سه مسیر تولید داخل، تولید قراردادی و واردات را به منظور تامین واکسن کرونا به موازات هم در دستور کار قرار داده است.

در ایران یک شرکت داخلی درحال دستیابی به توافقات نهایی با تولیدکننده واکسن اسپوتنیک است تا طی دو ماه آینده این واکسن را در داخل به صورت صنعتی تولید کند.

ابتلای 1901 نفر در ملایر به کرونا

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز در این رابطه گفت: مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان به ۱۰ هزار و ۳۳۴ نفر افزایش یافته است.

محمد طاهری افزود: با فوت سه نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار متوفیان کرونا در این استان به یک هزار و ۵۰۴ نفر رسید.
وی اعلام کرد: شمار بیماران کرونایی بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۷۳ ، بهار ۵۹۶، تویسرکان ۶۶۰، رزن ۴۴۷، درگزین ۱۹۶، فامنین ۱۸۱ و کبودراهنگ ۶۵۸ نفر بوده است.

طاهری اظهارکرد: همچنین هزار و ۹۰۱ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۳۷ نفر در نهاوند و سه هزار و ۹۰۹ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرمانداری ملایر ضمن تکذیب شایعات مبنی بر تعطیلی بازارها از ۱۵ اسفند ماه، گفت: أخذ هرگونه تصمیم جدید در زمینه ایجاد محدودیت های کرونایی و صنفی، تنها بر اساس دستورالعمل ها و محدودیت های هوشمند ابلاغی از سوی ستاد ملی کنترل و هماهنگی مقابله با بیماری کرونا و وظعیت اشاعه این بیماری در شهرستان است.

حسین فارسی در گفت و گو با اصحاب رسانه، با اشاره به تداوم وضعیت زرد کرونایی ملایر در روزهای اخیر، افزود: در صورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی و همکاری مردم و واحدهای صنفی، با حفظ فاصله اجتماعی، استفاده ۹۵ درصدی از ماسک و پایداری یا بهبود وضعیت این بیماری به سمت رنگ های آبی یا سفید، هیچ گونه محدودیت جدیدی در روزهای آتی اعمال نخواهد شد.

وی خواستار مشارکت و همکاری جدی، مستمر و همه جانبه مردم در زمینه اجرای دستورالعمل های بهداشتی شد و تصریح کرد: تنها عامل تعیین کننده واقعی در کاهش یا افزایش محدودیت ها وضعیت اشاعه بیماری در شهرستان و میزان همکاری تمام مردم در این راستاست.

تداوم گشت های بازرسی شبانه از اصناف

با توجه به احتمال وقوع پیک چهارم کرونا، گشت های بازرسی رعایت پروتکل های بهداشتی شبانه از اصناف و کسبه با حضور مسئولین و خبرنگاران در ملایر انجام می شود.

نگرانی این روزها در جامعه شیوع نوع جهش یافته ویروس کووید 19 یا همان کرونایی انگلیسی است، هرچند در استان همدان تا کنون مورد مثبتی از کرونایی انگلیسی به ثبت نرسیده است اما عدم رعایت موارد بهداشتی عواقب خطرناکی به همراه دارد.

با توجه به اخطار کارشناسان درباره پیک چهارم کرونا تنها راهی که می‌تواند از وقوع این امر جلوگیری کند توجه به فاصله گذاری اجتماعی، رعایت بهداشت و استفاده از ماسک است.

در همین راستا اکیپ های مختلف بازرسی در ملایر با حضور در بازار، اماکن تجاری، پاساژها، خیابان ها، مغازه ها و اصناف مختلف بر رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید می کنند و تذکرات لازم به کسبه داده شده و تأکید می شود مغازه ها را از ساعت ۲۰:۳۰ شب به بعد تعطیل کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن